logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۱۵۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش درباره اقدامات ضدبرجامی قاره سبز؛

«هیچ و دوباره هیچ»؛ نتیجه اعتماد و مذاکره با غرب

«هیچ-و-دوباره-هیچ»؛-نتیجه-اعتماد-و-مذاکره-با-غرب
اروپایی ها با ایجاد این امید واهی که کانالی برای زنده نگاه داشتن برجام راه اندازی می‌کنند و به آن عمل نکردند به نوعی کاخ سفید را در رسیدن به اهداف خود یاری رساندند.

به گزارش موج رسا; کم کم مهلت ایران به اتحادیه اروپا در حال اتمام است اما بی عملی خاصی از سوی چشم آبی‌ها دیده می شود. اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام متعهد شده بود از این سند توافق پاسداری کند. اما حمایت قاره سبزی‌ها از برجام تنها لفظی بوده است و به نوعی طی پروسه بلند مدتی که برای حمایت از این توافق برنامه ریزی کرده اند کم کم همه تعهداتشان را به دست فراموشی می سپارند.

به نظر می رسد اروپا در حال فراموش کردن تعهدات خود در برجام نیز هست. اروپا قرار بود با راه اندازی کانال‌های پشتیبان از برجام حمایت کند اما همین کانال ها تا جایی پیش رفتند که تبدیل به ابرازی برای تقلیل تعهدات اروپا شدند.
 
در ابتدا اروپا با کانال spv قرار بود تعهدات خود را انجام دهد و از این توافق در برابر کارشکنی‌های کاخ سفید حمایت کند اما بعد از مدتی به جای این کانال یک ماکت ناقص که تنها برای نیازهای اساسی مانند مراودات مربوط به غذا و دارو بود کانال اینستکس را راه اندازی کرد.
 
کانالی که تنها راه اندازی شد و چند وزیر خارجه اروپایی با گرفتن عکس یادگاری اعلام کردند که این کانال راه اندازی شده است اما تا به امروز تقریبا هیچ بازهم نتیجه بازی دیپلماتیک اروپایی‌ها بوده است. 
 
همین امر سبب شد تا جمهوری اسلامی ایران نسبت به وقت تلف کردن‌های اروپایی‌ها واکنش منفی نشان دهد و از این رو «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در مهلتی 60 روزه از اروپایی‌‎ها خواست تا به تعهدات برجامی شان عمل کند وگرنه ایران در اقدامی تنبیه آمیز از برخی تعهدات هسته‌ای خود صرف نظر می کند. این مهلت با واکنش منفی اروپایی‌ها همراه شد و تا به امروز بی عملی را از سوی آنان به وضوح می بینم. 
 
چندی پیش قبل از ورود نخست وزیر ژاپن به کشورمان در ترافیک دیپلماتیک تهران، یکی از مقامات اروپایی طرف حساب کشورمان به ایران سفر کرد. 
 
«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک خود با محمدجواد ظریف در واکنش به نارضایتی ایران از برآورده نشدن وعده‌های اروپا در توافق هسته‌ای با ایران، گفت که «اروپا برای حفظ برجام تلاش می‌کند، اما معجزه هم نمی‌تواند بکند.  در حال تلاش برای اجرایی کردن سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران هستیم.»
 
او سپس با حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم در دیدار کرد که طی آن روحانی ضمن انتقاد از اروپایی ها به خاطر آنچه کم کاری برای جبران خروج آمریکا از برجام دانست، گفت هنوز برای نجات توافق اتمی فرصت هست.
 
اما بازهم شاهد بی عملی اروپایی‌ها نسبت به تعهداتشان در برجام هستیم. این موضوع تاجایی پیش رفت که « بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سخنانی هشدار آمیز به اروپایی در خصوص ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران گفت: «در ارتباط با مرحله پس از۶۰ روز، اگر اروپا در قبال تعهداتش به برجام کاری صورت ندهد به این معناست که اروپایی ها یا نمی خواهند کاری انجام بدهند و یا نمی توانند.»
 
وی ادامه داد: «در مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی، منتظر تصمیم مقامات هستیم و هنوز وقت برای اروپایی‌ها باقی است. ما آن یکسالی که صبر کردیم در واقع صبر استراتژیک ایران بود. اگر این دو ماه هم طی شود یا آنها نمی‌خواهند کاری انجام دهند یا می‌خواهند ولی نمی‌توانند که یا ناتوانی فنی است، یا ناتوانی داخلی، یا اینکه در برابر کشوری قدرتمند نمی‌توانند عرض اندام داشته باشند که اگر این باشد در واقع به طور غیر مستقیم اروپایی‌ها اظهار عجز کرده‌اند.»
 
بی عملی قاره سبزی‌ها حتی کارشناسان اروپایی را هم ناامید کرده است. در همین رابطه، «ناتالی توچی» مشاور ویژه فدریکا موگرینی در مصاحبه با راشاتودی با بیان این مطلب، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال خروج ایران از برجام بعد از پایان مهلت ۶۰ روزه تهران به اروپا، گفت: «فکر می کنم و می توانم در این رابطه بگویم که اگر به جای تصمیم گیرندگان ایرانی بودم این تهدید را عملی می کردم.»
 
وی افزود: «منظور من این است که کاملاً روشن است اگر یک طرف قرارداد عمل به تعهدات خود را رها کند به آن معناست که ایران و طرف های دیگر یعنی کشورهای اروپایی و همچنین روسیه منصفانه است که به طرف بگویند صبر کن اگر تو به این روش ادامه بدهی من نیز از توافق جدا می شوم. اکنون این جمله گفته شده است.»
 
با این شرایط حتی کارشناسان اروپایی نیز حق را به کشورمان برای بی تعهدی اتحادیه می دهند. اما موضوع اصلی اینجاست که اقدامات اروپا درست به نفع سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌هاست. از این رو بیشتر از اینکه اروپایی ها مدعی شده اند که در جهت حمایت از برجام گام برداشته اند در جهت سیاست های آمریکایی حرکت کرده اند. درواقع اروپایی ها با ایجاد این امید واهی که کانالی برای زنده نگاه داشتن برجام راه اندازی می کنند وبه آن عمل نکردند با وقت تلف کردن در زمانی که فشار جنگ اقتصادی آمریکا به اوج خود رسیده است، به نوعی کاخ سفید را در رسیدن به اهداف خود یاری رسانده اند. مهلت ایران به اروپا خود محک خوبی جهت صداقت اروپایی‌ها بود که بعد از طی بخش اعظمی از این مدت زمان شاهد بی عملی محض اروپایی‌ها بودیم. 
 
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر