logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۵
[ شناسه خبر : ۱۱۴۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
ظرفیتی که دیده نمی شود؛

صادرات چاقوی زنجان در هاله ای از ابهام/از بلوکه شدن محصولات تا بلاتکلیفی صنعتگران

صادرات-چاقوی-زنجان-در-هاله-ای-از-ابهام-از-بلوکه-شدن-محصولات-تا-بلاتکلیفی-صنعتگران

در حال حاضر وضعیت صادرات چاقوی زنجان مطلوب نبوده و قوانین درستی در این زمینه برای حمایت از صنعتگران وجود ندارد.

به گزارش موج رسا;صنعت چاقو سازی از رشته های ماندگار و تاریخی استان زنجان محسوب می شود که نیازمند توجه جدی و حمایت بیشتر از سوی متولیان امر است.

در بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به شواهد و مدارک، به طور قطع اعلام تاریخ دقیق و مشخص زمان شروع این صنعت در استان زنجان مقدور نیست اما قدیمی‌ترین چاقوی به دست آمده از مجموعه‌ی مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد ( روستای حمزه‌لو ) متعلق به هیجده قرن پیش از میلاد است.

صنعت چاقو‌سازی برجسته‌ترین و مهم‌ترین محصول صنایع دستی استان زنجان به لحاظ قدمت و پیشینه است که نداشتن برند خاص باعث ورود چاقوی چینی بی‌کیفیت و ارزان به بازار فروش شده است.

چاقوی قاچاق خصوصا چینی رقیب بسیار سنگینی برای چاقوی داخل بوده و با قیمت نازل و کیفیت پایین خریداری و به دست مشتری می‌رسد ولی هنرمند و صنعت‌گر استان از تمام توانمندی های خود برای ارتقاء و کیفیت بالای صنعت چاقو استفاده می‌کند.

یکی دیگر از موانع و مشکلات صنعت چاقو خریداری و تهیه مواد اولیه گران از سوی هنرمند است که  این امر موجب شده که صنعت‌گر چاقو را پس از تولید با قیمت بالاتری عرضه کند و این موضوع ورود چاقوی قاچاق به بازار را تصریح کرده است.

چاقوی چینی با مواد ناخالص و با اسم و مهر چاقوی زنجان به فروش می‌رسد و این به دلیل مشکل اساسی در نبود برند خاص برای تفکیک چاقوی استان زنجان از چاقوی چینی است.

یکی از ظرفیت های مهم در زمینه صنعت چاقو صادرات آن است که در حال حاضر صنعتگران با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه هستند.

اگر چه صادرات و ایجاد برند خاص برای صنعت چاقو می تواند از ورود کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت جلوگیری کرده و باعث رونق این هنر در سطح کشور شود اما هنوز راهکار جدی در این زمینه وجود ندارد.

"الناز خدایی فرد"معاون صنایع دستی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز به این موضوع واقف بوده و معتقد است با الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون، هنوز دستور العمل در این زمینه نوشته نشده است.

وی گفت: برخی نهادها پیش پیش این قانون را اجرا می کنند در حالی که دستور العمل در حال تدوین است.

این مسئول بیان داشت: در این دستورالعمل تعاریف مشخص می شود و پس از آن می توان در این زمینه نتیجه گیری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کالاهای لوکس در این زمینه توقیف می شود، افزود: مشکل ما تا جایی پیش رفته است که قلم تراش هنرمندان زنجانی توقیف می شود.

خدایی فرد گفت: استان زنجان در زمینه صنایع دستی، هنرمندان برجسته و فعالی دارد که سالیان سال در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از صنایع دستی استان از جمله ملیله، چاقو و مس زبانزد است،افزود: یکی از صنایع هنری فعال در استان زنجان چاقو است که در حال حاضر یک هزار و 500 هنرمند در این حوزه فعال هستند.

 یکی از هنرمندان صنایع دستی استان زنجان از بلوکه شدن بار چاقوی خود در باکو خبرداد و گفت: با وجود نامه نگاری های انجام شده این محموله که از مهر ماه سال گذشته توقیف شده است، وضعیت نامشخصی دارد.

جرجیسی با بیان اینکه صادرات چاقو با مشکلات عدیده ای مواجه است، افزود: محموله صنایع دستی که در اوج و خرابی بازار در دوره دوم تحریم ها برای حمایت از تولید صادر شده است،هنوز بلاتکلیف است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر