logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۹
[ شناسه خبر : ۱۱۱۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

کش و قوس برسر اجرای طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم/ فرماندار طارم: رها کردن این پروژه‌ها از لحاظ اجتماعی مقدور نیست

کش-و-قوس-برسر-اجرای-طرح-توسعه-باغات-زیتون-در-اراضی-شیبدار-طارم-فرماندار-طارم:-رها-کردن-این-پروژه‌ها-از-لحاظ-اجتماعی-مقدور-نیست-

فرماندار طارم در مورد اجرای طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم معقتد است مسکوت گذاشتن و رها کردن این پروژه‌ها از لحاظ اجتماعی مقدور نیست.

به گزارش موج رسا; طرح توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار طارم" مقرر شده در شش نقطه مستعد شهرستان طارم اجرا شود که در دو نقطه اجرا شده و به اتمام رسیده و 4 نقطه نیز در دست اجرا بوده ولی کمبود آب و تشدید کردن بحران آب در طارم از دیگر موضوعاتی که از سوی شرکت آب منطقه زنجان در مورد اجرای مطرح می‌شود.  

اجرای این طرح با عدم تخصیص آب توسط شرکت آب منطقه در عدم آبرسانی به پروژه‌ها مواجه شده که شرکت آب منطقه‌ای نیز با توجه به مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید در حوزه سفیدرود که از سوی وزارت نیرو طرح شده عمل می‌کند ولی جهاد کشاورزی زنجان معتقد است که مصوبه وزارت نیرو شامل پروژه‌هایی می‌شود که تخصیص جدید دارند و شرکت آب منطقه‌ای را مکلف بر اجرای تعهدات خود در اجرای "طرح توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار طارم" می‌داند.

بالغ بر 100 میلیون تومان برای چهار پروژه هزینه شده است

ستار صفری در مورد طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار به خبرنگار موج رسا گفت: این طرح با موافقت اولیه شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی براساس تایید استعلام آب منطقه‌ای با تشکیل شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاری طریق اعتبارات فنی عمرانی و هم از طریق تسهیلات آورده مردمی و اعتبارات دولتی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.

فرماندار طارم افزود: برای چهار مورد از این پروژه بالغ بر 100 میلیون تومان هزینه شده است و در حال حاضر این پروژه‌ها در مرحله اجرای عملیات نیرو رسانی بوده و برای این پروژه‌ها بالغ بر 52 کیلو‌متر به منظور نیرو رسانی تیرگذاری انجام شده است.

در کش و قوس روند اجرایی پروژه‌ها هستیم

وی با بیان اینکه امکان مسکوت گذاشتن و رها کردن این پروژه‌ها از لحاظ اجتماعی مقدور نیست بیان کرد: تعهداتی را برای مردم ایجاد کردیم و مردم بعد از 10 سال در انتظار تحقق این پروژه‌ها هستند.

صفری افزود: دغدغه بزرگ آب منطقه‌ای نیز تامین آب مورد نیاز برای این پروژه‌ها است در حالی که این پروژه‌ها بارگذاری جدید نیست و شرکت آب منطقه‌ای 10 سال قبل اعلام آمادگی برای تامین آب این پروژه‌ها را پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه هنوز در کش و قوس اجرای این پروژه قرار داریم و با ورود آقای حقیقی استاندار محترم پیگیریهایی در وزارت نیرو و وزارتخانه جهادکشاورزی انجام می‌شود و ما در تلاشیم آب مورد نیاز این پروژه که از تعهدات آب منطقه‌ای بوده تامین شده و با تکمیل باقی‌مانده پروژه به مردم تحویل داده شود.

امکان واگذاری پروژه‌ها به غیرساکنین وجود ندارد

فرماندار طارم در مورد شایعاتی در خصوص واگذاری این پروژه‌ها به کشاورزان غیرواقعی و غیرساکنین منطقه عنوان کرد: این پروژه ابتدا به بانک زمین واگذار می‌شود و بانک زمین این پروژه‌ها را به شرکت‌های تعاونی که در روستاهای منطقه مورد نظر به عنوان بهره‌برداران تشکیل شده تحویل خواهد داد.

وی افزود: با توجه به حساسیت‌هایی که در این روستاها وجود دارد امکان اینکه غیرساکن به عنوان بهره‌بردار در منطقه باشد تقریبا صفر است.

صفری عنوان کرد: حساسیت‌ها در این روستاها بسیار بالا است و امکان چنین موضوعی وجود ندارد و بهره‌برداران غیر ساکن نمی‌توانند در این منطقه حضور داشته باشند چرا که قطعا اگر این اتفاق بیفتد با مقاومت گسترده مردمی مواجه می‌شود که تا به امروز چنین چیزی وجود نداشته است.

وی افزود: اگر کسی اسناد و مدارکی در خصوص واگذاری این پروژه‌ها به افراد غیرساکن دارد ارائه کند و بنده نیز به جد پیگیر موضوع خواهم بود.

لازم به ذکر است از شش پروژه پيش‌بيني شده دو پروژه به 100 پيشرفت فيزيكي رسيده و دو پروژه الزین و دستجرده تكميل شده و تحويل تعاوني كشاورزان شده است. پروژه‌های(«کلتان-جزلان‌دشت»، «دهنه- ونسر»، «هزاررود» و «پاوه‌رود») در مراحل پيشرفت فيزيكي بين 75 تا 95 درصد هستند و پروژه كلتان- جزلان دشت تقريبا كارهاي اجرايي آن انجام شده و عمليات انتقال آب و برق آن به پايان رسيده است.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر