logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۱۱۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

جهادکشاورزی در بحث صادرات عملکرد خوبی نداشته است/ برنامه‌های تنظیم بازار حساب شده و برنامه‌ریزی شده نیست

جهادکشاورزی-در-بحث-صادرات-عملکرد-خوبی-نداشته-است-برنامه‌های-تنظیم-بازار-حساب-شده-و-برنامه‌ریزی-شده-نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به نوسانات قیمت محصولات بخش کشاورزی گفت: جهادکشاورزی در تنظیم بازار عملکرد خوبی نداشته است.

احمد گلچین در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه دولت باید در جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی و دامی از کشور می‌تواند اقدام موثری داشته باشد اظهار کرد: دولت اگر بخواهد می‌تواند جلو خروج دام زنده را از کشور بگیرد ولی اراده‌ای برای کنترل نیست.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی در چند سال اخیر در خصوص تنطیم بازار عملکرد خوبی نداشته است تصریح کرد: جهادکشاورزی در بحث دام و در بحث صادرات محصولات کشاورزی عملکرد خوبی نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان افزود: نوسانات مقطعی قیمت محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که تنظیم بازار حساب شده و برنامه‌ریزی شده نیست که بدانند نیاز داخل چقدر بوده و چقدر مازاد داریم و چقدر از محصولات را می‌توانیم صادر کنیم و این نشان می‌دهد که تصمیم‌گیریها بدون استفاده از ارگام و رقم انجام شده است.

وی با اشاره به می‌تواند گفت مردم چوب بی‌برنامگی دولت را می‌خورند افزود: مقدار زیادی از این مشکلات حوزه کشاورزی بی‌برنامگی دولت بوده و متاسفانه و این همه اقتصاددانان می‌گویند ولی فقط راه خودشان را می‌روند.

گلچین در خصوص دلال بازی در حوزه گندم بیان کرد: در حال حاضر دلالان به دنبال منافع خودشان هستند و در هر جایی احساس کنند منافعی وجود دارد سریعا اقدام می‌کنند.

وی در خصوص قیمت تضمینی گندم افزود: باید قیمت‌های تضمیمی در حوزه گندم به گونه‌ای باشد تا کشاورز نیز رغبت کند تا محصولات خود را به دولت بفروشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: یکی از راههای جلو‌گیری از افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار جلو‌گیری از صادرات بی‌رویه است.

وی در مورد وضعیت باغداری استان زنجان افزود: باغداران زنجان خیلی موفق نیستند ولی وقتی به سمت تهران می‌رویم باغداران مناطق مناطق خرمدره و ابهر از زنجان موفق‌تر هستند.

گلچین در خصوص توسعه کشت پسته در زنجان گفت: کشت این محصول در زنجان نیز برای کشاورزان به صرفه است و آب هوای استان برای کشت این محصول مناسب است.

وی در خصوص کشت هندوانه افزود: برای هر کیلو هندوانه 300 لیتر آب مصرف می‌شود ولی وقتی این محصول باقیمت پایین عرضه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: به ویژه در بحث صادرات هندوانه به نوعی می‌تواند گفت صادرات آب با قیمت اندک صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به نوعی می‌تواند گفت آب پنهانی که اگر صادر شود مقرون به صرفه نیست و مصرف داخلی آن جزو محصولات استراتژیک نیست و کشت این محصول ضرورت ندارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر