logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۱۱۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند/ شیوع بیماری فشارخون در روستاهای استان زنجان کمتر از شهرها است

50-درصد-مبتلایان-به-فشار-خون-از-بیماری-خود-خبر-ندارند-شیوع-بیماری-فشارخون-در-روستاهای-استان-زنجان-کمتر-از-شهرها-است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان‏ با اشاره به طرح کنترل فشار خون گفت: ‏50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند‏.

پرویز قزلباش در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اظهار کرد: این طرح را که از 27 اردیبهشت ماه آغاز کردیم تا 15 تیر ماه ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه فشار خون علیرغم باور عمومی که افراد سنین بالا مبتلا می شوند ممکن است در سنین پایین هم اتفاق بیافتد؛ تصریح کرد: سکته های قلبی، مغزی و نارسایی‌های کلیه بیشترین میزان مرگ و میر در جوامع را ایجاد می کند که نخستین علت این مرگ و میرها در دنیا و ایران عامل فشار خون است و این توجه بیشتر را در جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری را می طلبد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: این طرح از سال ۹۵ در قالب طرح خطرسنجی در افراد بالای ۳۰ سال آغاز شده و طبق آمار در کشور ۱۶ میلیون مبتلا به فشار خون داریم که ۵۰ درصد از آنها از بیماری خود خبرندارند و کسانی هم که خبر دارند درمانهای موثر را پیگیری نمی‌کنند و درمان خود را جدی نمی‌گیرند و همچنان بار بیماری فشار خون در بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سکته های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه با شیب ملایمی تحت‌الشعاع قرار می گیرد.

وی افزود: هدف اصلی پویش کنترل فشار خون در سیستم بهداشت و درمان کشور بتوانیم افراد را شناسایی کنیم و درمانهای موثر را پیش ببریم و آموزش‌های کافی به افراد جامعه و بیماران ارائه دهیم و به سمتی برویم که این بیماران شناسایی شده را تحت درمان و مراقبت کافی قرار دهیم.

قزلباش با اشاره به بارسنگین روانی، مالی و جسمی این بیماری عنوان کرد: این اقدام درسطح ملی می‌تواند درزمان کوتاهی تاثیر معناداری را درسطح جامعه بگذارد.

وی مدیریت درکنترل فشار خون را متناسب با سن، جنس و بیماری زمینه ای ذکر کرد و اصلی ترین اقدام غیر دارویی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و مصرف کم نمک دانست و افزود: مصرف بی رویه نمک علاوه بر فزایش فشار خون موجب پوکی استخوان در خانم‌ها نیز می‌شود.

این مقام مسئول زنجان را جزوشهرهای کم شیوع این بیماری در کشور عنوان کرد و گفت: در استان زنجان میزان شیوع این بیماری در آقایان  9/16 و در خانمها 20.1 دهم درصد است که نسبت به میزان کشوری پایین تر است ولی شیوع بیماری فشارخون در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

وی بیان کرد: شیوع بیماری فشارخون در روستاها به دلیل وجود سیستم شبکه بهداشتی درمانی نسبت به شهرها کمتراست.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر