logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۰۹۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گزارش از راهکارهای مقابله با تحریم؛

فروش ریالی نفت احتمال تحریم خریداران را به صفر می‌رساند

فروش-ریالی-نفت-احتمال-تحریم-خریداران-را-به-صفر-می‌رساند
با تسویه ریالی نفت خریداری شده در بورس، به دلیل انعطاف پذیری بالای بخش خصوصی و استفاده نکردن از کانال‌های ارزی ایران، احتمال تحریم خریداران نفت ایران بسیار کم خواهد شد.

به گزارش موج رسا; توجه به تشدید تحریم‌های آمریکا و عدم تمدید معافیت برای کشورهای خریدار نفت ایران به نظر می‌رسد شرایط فروش نفت ایران و در کل بازار جهانی نفت دچار نوسانات گسترده‌ای شود.

تا جایی که وزارت امور خارجه چین به‌صورت رسمی به تصمیم آمریکا درباره حذف معافیت‌های تحریم نفت ایران اعتراض کرد و گفت: «این تصمیم آمریکا به تشدید نوسان قیمت نفت در بازارهای انرژی خاورمیانه و جهانی منجر می‌شود.» چین یکی از خریداران عمده نفت ایران است و با توجه به مناسبات اقتصادی که با ایران دارد به این تصمیم معترض شده است.

از دیگر خریدارانی که با این تصمیم آمریکا مخالفت کرده است می‌توان به ترکیه اشاره کرد. وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو گفت: «با این تحریم‌ها موافق نیستیم. برای ترکیه و کشورهای دیگر رفتن به دنبال منابع نفتی دیگر به‌جای ایران کار ساده‌ای نیست. کاری که آمریکا با ایجاد این تحریم‌ها کرده است ایجاد مشکل برای کشورهای دیگر است.»

با این اوصاف ظاهراً آمریکا برای همسو کردن کشورها برای عدم همکاری با ایران در زمینه خرید نفت، کار سختی را پیش رو داشته باشد.

 

کشور نباید معطل تصمیمات آمریکا بماند

در همین راستا، حمیدرضا اکبری، کارشناس انرژی با اشاره به موضوع معافیت‌های آمریکا در زمینه خرید نفت گفت: مهم‌ترین موضوع در رابطه با لغو معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران، این است که شرایط فروش نفت کشور نباید وابسته به تحریم‌های آمریکا باشد. ایران باید راه‌های مختلفی را برای فروش نفت بیابد.

وی ادامه داد: در مدل سنتی فروش نفت که توسط شرکت ملی نفت ایران در حال اجرا است، مشتریان باید مستقیماً با شرکت ملی نفت وارد مذاکره شوند. شرکت ملی نفت تنها نفت را به پالایشگران و یا شرکت‌های باسابقه در امر تجارت نفت می‌فروشد.

این موضوع احتمال رصد شدن و تحریم‌پذیری نفت ایران را افزایش داده است؛ اما پس از تصمیم کشور مبنی بر عرضه نفت در بورس، شرایط برای خرید نفت ایران تسهیل شده است. وزارت نفت موظف است نفت را به هر سرمایه‌گذار، با توان مالی مناسب، بفروشد.

این کارشناس انرژی در ادامه در رابطه با عرضه نفت در بورس افزود: با عرضه نفت در بورس هم شرایط ورود برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر شده و هم فروش نفت به هر مقصد دلخواهی (به‌جز رژیم صهیونیستی) آزاد شده است. به‌گونه‌ای که خریداران فقط با دادن ضمانت‌های معتبر و ثبت شرکت، حتی بدون داشتن سابقه در زمینه تجارت نفت، می‌توانند وارد بورس انرژی شده و نفت ایران را خریداری کنند.

 

تسویه ریالی، راه‌حل بیاثر کردن تحریم‌هاست

اکبری در ادامه به موضوع تسویه ریالی و ارتباط آن با بی‌اثر کردن تحریم‌ها پرداخت و اضافه کرد: یکی از فرصت‌هایی که بورس نفت ایران برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. امکان همکاری شرکت‌های ایرانی با سرمایه‌گذاران خارجی است.

تسویه ریالی نفت در بورس انرژی این امکان را به شرکت‌های ایرانی می‌دهد تا با توجه به شرایط تحریمی که کشور ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بتوانند به‌عنوان یک نمایندگی، نفت را برای سرمایه‌گذاران خارجی خریداری کنند. پس از تحویل نفت به سرمایه‌گذاران خارجی ارز موردنظر را با دیگر تاجران ایرانی یا خارجی و یا حتی صرافی‌ها تبدیل به ریال کرده و با وزارت نفت و درنهایت بانک مرکزی تسویه کنند.

وی در ادامه گفت: در مدل فروش نفت به‌صورت سنتی این وزارت نفت است که باید با ایجاد کانال‌های بانکی، ارز حاصل از فروش نفت را به‌گونه‌ای دریافت کند که شناسایی نشود. این موضوع موجب مشکلاتی در جهت تحریم و بلوکه شدن مبلغ حاصل از فروش نفت در اوایل دهه 90 برای ایران شد؛ اما در شرایط فعلی با ورود بخش خصوص به تجارت نفت به دلیل انعطاف‌پذیری بالاتری که نسبت به وزارت نفت و بدنه دولتی دارند امکان تحریم شدن آن‌ها بسیار کم‌تر از شرایط قبلی است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر