logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۰۹۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
موج رسا از آشفته بازار قند و شکر گزارش می‌دهد

تلخی قند و شکر در کام مردم/ کمبود و نوسانات قیمت‌ها از کجا آب می‌خورد؟

تلخی-قند-و-شکر-در-کام-مردم-کمبود-و-نوسانات-قیمت‌ها-از-کجا-آب-می‌خورد؟

وضعیت این روزهای بازار باعث شده تا نه تنها شیرینی قند و شکر در کام مردم احساس نشود بلکه طعم گرانی بر شیرینی شکر چربیده و کام مردم را تلخ کند.

به گزارش موج رسا; عدم نظارت دقیق بربازار و به نوعی بیخیالی مسئولان در تعادل بخشی به بازار و عدم کنترل عرضه و تقاضا و همچنین عدم جلوگیری از سودجویی دلالان در فضای کنونی سبب شده تا قیمتها داد مردم را درآورد.

بعد از ماجرای و حاشیه‌های بازار مرغ و دیگر اقلام مصرفی مردم حال قند و شکر نیز برای مردم تلخی می‌کنند و با اینکه مسئولان از توزیع آن به صورت وفور در بازار خبر می‌دهند اما گزارشهای میدانی نشان می‌دهد که کمبود قند وشکر به قیمت دولتی باعث شده تا قند به قیمت 9000 تومان و شکر نیز به قیمت 8500 تومان برسد.

در این وضعیت گرانی و مشکلات اقتصادی قدرت خرید مردم پایین آمده و مجبورند ساعتها ایستادن در صف را به جان بخرند، با اینکه مسئولان حوزه اصناف عنوان می‌کنند که اتحادیه در حال توزیع قند و شکر دولتی در تمام خوار و بارفروشی‌ها است اما تنها فروشگاه‌ها و مغازه‌های محدودی هستند که اقدام به توزیع قند و شکر به قیمت دولتی می‌کنند.

طبق اعلام مسئولان شرکت بازرگانی دولتی در استان زنجان 530 تن شکر برای مصرف مردم و برای صنف و صنعت نیز 6500 تن توزیع در نظر گرفته شده که در حال انجام است.

حکم تعزیراتی متوجه متخلفان

جلیل علی‌محمدی رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان زنجان  در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا در خصوص قیمت مصوب قند و شکر اظهار کرد: شکر با قیمت 3 هزار و 500 تومان و قند نیز 5 هزار تومان مصوب شده است.

وی تصریح کرد: فروشگاههایی که قبلا قند را بالای 5 هزار تومان عرضه می‌کردند حکم تعزیراتی شامل آنها می‌شود و فروشگاه‌هایی که شکر و قند را از اتحادیه دریافت می‌کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند بالاتر از نرخ مصوب عرضه کنند.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان زنجان  ‏ بیان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها یکسان سازی شده و قیمت آزاد و غیر آزاد در قندو شکر وجود ندارد.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر قند در بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر زنجان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود افزود: این موضوع در برخی از فروشگاه‌ها قبلا وجود داشت و بازرسی و مسئولانی که تصمیم‌گیرنده هستند قیمت قند و شکر را به یک قیمت مصوب اعلام کردند.

علیمحمدی با اشاره به اینکه در اتحادیه روزانه 5 تن قند و 10 تن شکر توزیع می‌شود افزود: علاوه براین در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای سطح شهر نیز قند و شکر توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو هفته است روزانه قند و شکر در سطح استان توزیع می‌شود که این میزان به نظر بنده نیاز استان را تامین می‌کند.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان زنجان  ‏ با بیان اینکه برخی‌های در منازل مسکونی خود اقدام به احتکار خانگی می‌کنند افزود: در نمایشگاه‌ ضیافت بالای 100 تن قند توزیع شد و همچنین بالای 60 تن نیز شکر به صورت 5 کیلویی توزیع شد ما مستندات زیادی نیز داریم که افراد مختلف اقدام به خرید 15 کارتن قند و شکر می‌کردند.

خبری از قند و شکر دولتی نیست

با اینکه رئیس اتحادیه خواربار فروشان استان زنجان از تامین نیاز استان در حوزه قند شکر با قیمت دولتی خبر می‌دهد اما در اکثر فروشگاه‌های شهر زنجان تنها قند و شکر به قیمت آزاد یافت می‌شود و خبری از قیمت دولتی نیست.

علیمحمدی در خصوص نقش دلالان در بازار قند و شکر نیز عنوان کرد: به نظر بنده این کار بعید است که دلالان اقدام به احتکار و انبار کردن قند و شکر را داشته کنند یعنی با توجه به برخوردهای شدیدی که در بازار وجود دارد بعید است یک کسی بتواند اقدام به احتکار این کالا را داشته باشد.

وی عنوان کرد: دولت به اندازه کافی شکر دارد و در زنجان نیز 3 هزار تن شکر موجود بوده و هر کارخانه در حدود 200 تن شکر دارد.

رئیس اتحادیه خوار و بارفروشان استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان 17 کارخانه وجود دارد قند و شکر افزود: اگر جلو خارج شدن شکر را از استان زنجان گرفته شود و در این خصوص نظارتهای لازم هم صورت بگیرد به نظر بنده شکر به از حد نیاز استان وجود دارد.

با اینکه رئیس اتحادیه ابتدا نقش دلالان را در بازار شکر ضعیف می‌دانست اما در ادامه مصاحبه عنوان می‌کند که در این مورد دست دلالان وجود دارد که شکر را از استان زنجان خارج می‌کنند. البته باید گفت که این موضوع هنوز از طرف هیچ مسئولی به صورت رسمی اعلام نشده است.

استان زنجان تامین کننده قند نیمه غرب کشور

وی مورد واردات قند از سایر استانها افزود: استان زنجان خود تامین کننده قند نیمه غرب کشور از جمله استانها کرج، قزوین، همدان و برخی از شهرهای شمالی است.

در خصوص وادرات شکر از سایر استانها نیز طبق گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 زنجان به موج رسا گفته است که شکر از استانهای قزوین و خراسان شمالی وارد زنجان می‌شود.

با اینکه سیدمحمود موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا اعلام کرد که در طرح ضیافت که ‏ قند و شکر به وفور توزیع کردیم اما کمبودهای بازار و قیمت‌های بالا نشان می‌دهد که اقدام تنظیم بازاری هم نتوانسته بازار را متعادل کند.

وی با بیان اینکه اکنون نیز اتحادیه در تمام خواربارفروشی‌ها توزیع قند و شکر را به قیمت ‏دولتی انجام می‌دهد، ابراز کرد: مردم چون احساس می‌کنند کمبودی وجود دارد خرید خود را ‏افزایش داده‌اند.

قیمتی که اکنون در اکثر خوارو بارفروشی‌های زنجان مشاهده می‌شود آزاد بوده و به نرخ 9000 تومان برای قند و 8500 تومان برای شکر است البته تعداد انگشت شماری هم هستند که قند را به قیمت 8800 تومان و شکر را 8300 تومان عرضه می‌کنند.

با وجود این قمیتهای آزاد در بازار اما رئیس اتاق اصناف اعلام می‌کند که قیمت آزاد قند و شکر به ترتیب حدود 8000 تومان و 7000 تومان است.

انگیزه برای خرید افزایش یافته است

وی همچنین معتقد است که تفاوت قیمت آزاد و دولتی انگیزه برای خرید را افزایش داده است که انتظار داریم تا مردم همنوعان خود را مراعات کنند.‏

رسول محمدی رئیس اتحادیه قنادان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به اینکه میزان مصرف روزانه هر قنادی به طور متوسط 150تا 200 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه 130 قنادی در زنجان فعالیت دارند تصریح کرد: در مجموع 26 تن شکر نیاز روزانه این قنادیها است.

محمدی با اشاره به اینکه میزان شکری که برای قنادان در نظر گرفته می‌شود جوالگو نیست بیان کرد: قنادان بیشتر شکر مورد نیاز خود به صورت آزاد با قیمت 7 هزار و 500 تومان تهیه می‌کنند که صرقه اقتصادی برای قنادان ندارد.

وی با اشاره به اینکه شکر یارانه‌ای نیز با قیمت 3 هزار و 450 تومان برای قنادان داده می‌شود گفت: اکنون میزان شکر یارانه‌ای نیاز قنادان را تامین نمی‌کند.

رئیس اتحادیه قنادان زنجان در مورد احتمال اینکه قنادان برای تامین نیازشان به سراغ سهمیه مردمی بروند افزود: تاکنون چنین گزارشی وجود اما بعید هم نیست و این احتمال وجود دارد.

سازمان صمت اجازه توزیع نمی‌دهد

مرتضی ممیزی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا در مورد دلایل نوسانات قیمت و همچنین کمبود شکر به قیمت دولتی در بازار نیز گفت: در جدیدترین بازرسی‌هایی که ماموران ما از مراکز نگهداری عمده شکر و همچنین کارخانجات داشتند، عنوان شده که به اندازه کافی قند و شکر به نرخ دولتی در استان موجود است اما سازمان صمت استان زنجان اجازه توزیع نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در اکثر مغازه‌ها قند و شکر فقط به قیمت آزاد موجود است، خاطرنشان کرد: اکنون کمبود قند و شکر به نرخ دولتی سبب ایجاد صف‌هایی در زمان توزیع می‌شود که نارضایتی‌هایی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر