logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۰۸۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

چرا دولت همیشه تأخیر فاز دارد؟

چرا-دولت-همیشه-تأخیر-فاز-دارد؟

یک مقام نزدیک به هیئت نظارت بر برجام به ایسنا گفت: «احتمالا دکتر روحانی چهارشنبه برنامه‌های مرحله‌ای برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام را اعلام خواهد کرد».

به گزارش موج رسا; روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

یک بار دیگر بخوانید؛ «برنامه‌های مرحله‌ای برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام»! مخاطب تصور می‌کند آمریکا همین دیروز یا پریروز از برجام خارج شده و حالا آقای روحانی می‌خواهد واکنش متقابل و بهنگام نشان دهد! اما واقعیت این است که یک سال از پیمان شکنی آمریکا و سپس اروپا می‌گذرد.


آقای روحانی شب ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام خارج شد و در حالی که همه منتظر اقدام بازدارنده و موثر بودند، گفت «شر یک مزاحم از برجام کم شد». همین و تمام! بعد از آن هم با وجود توقف همه تعهدات ضد تحریمی اروپا، دولت روحانی به انجام یکطرفه تعهدات ادامه داده است. این مثل این است که کارگری بی‌اجر و مزد بیگاری بکشد.


چگونه ادعا شد «شر یک مزاحم از سر برجام کم شد»؛ در حالی که روحانی گفته بود «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست و بستن با کدخدا راحت‌تر است»؟ همین پریروز زمانی نیا از اعضای تیم مذاکرات روحانی تصریح کرده «طرف اصلی ما آمریکا بود و حتی اروپایی‌ها خرده می‌گرفتند که مذاکرات خود را باآمریکا تمام کرده‌اید و اکنون از ما می‌خواهید آن را تایید کنید… اروپا از برجام حمایت می‌کند اما در عمل کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. اروپایی‌ها متوجه شدند گروگان هستند و برای استقلال تلاش می‌کنند اما این موضوع ۵۰ - ۶۰ سال طول می‌کشد».


چرا دولت دچار اختلال در درک به هنگام مسائل و واکنش به وقت است؟ چرا یک سال معطل و علاف اروپا ماندند و در مقابل بازگشت تحریم‌ها حالت کرختی و بی‌واکنشی به خود گرفتند؟ و چرا تازه می‌گویند می‌خواهند به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهند؟ آیا این واکنش، واقعی و موثر و قاطع است یا صرفاً برای ساکت کردن مردم و صاحب نظران و مجلس که از بی‌عملی دولت شاکی هستند؟ واکنش واقعی، توقف همه تعهدات در مقابل توقف همه تعهدات ضد تحریمی آمریکا و اروپاست.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر