logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۰۸۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

سفیر هلند در اوین چه می‌خواهد؟!

سفیر-هلند-در-اوین-چه-می‌خواهد؟!

تلاش‌های گسترده دولت‌های اروپایی برای آزادی برخی بازداشتی‌های دوتابعیتی در ایران که پیش از این و با اعطای مصونیت دیپلماتیک به نازنین زاغری، جاسوس دوتابعیتی از سوی انگلیس شدت گرفته بود، کماکان ادامه دارد.

به گزارش موج رسا; تلاش‌های گسترده دولت‌های اروپایی برای آزادی برخی بازداشتی‌های دوتابعیتی در ایران که پیش از این و با اعطای مصونیت دیپلماتیک به نازنین زاغری، جاسوس دوتابعیتی از سوی انگلیس شدت گرفته بود، کماکان ادامه دارد.

برخلاف رویه‌ای که وزارت امور خارجه ایران در دفاع کم‌رمق از اتباع و دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای غربی در پیش گرفته، دولت‌های اروپایی از هیچ تلاشی برای آزادی برخی دوتابعیتی‌ها که به‌خاطر برخی اتهامات در ایران بازداشت هستند فروگذار نمی‌کنند.

این رویکرد اروپایی‌ها در چند سال اخیر درباره نازنین زاغری، جاسوسی که تابعیت مضاعف از انگلستان داشت مشهود بود تا جایی که بریتانیا در اقدامی کم‌سابقه، به او مصونیت دیپلماتیک اعطا کرد تا زاغری از این پس نه به‌عنوان یک شهروند عادی، بلکه به‌عنوان یک مقام رسمی دولت انگلیس معرفی شود و زمینه برای افزایش فشارهای دیپلماتیک و حقوق‌بشری بر ایران فراهم شود.

در تازه‌ترین اقدام اروپایی‌ها برای آزادی بازداشتی‌های دوتابعیتی، کشور هلند که سابقه‌ای طولانی در حمایت از تروریست‌ها و معاندان نظام جمهوری اسلامی داشته و از این جهت به «بارانداز تروریست‌ها» نیز معروف شده، به‌صورت گسترده‌ای برای آزادی یک جاسوس با تابعیت مضاعف هلندی تلاش می‌کند.

در این راستا اخیراً سفارت هلند با مساعدت وزارت امور خارجه ایران، تلاش مضاعفی برای آزادی «کامل حمید»، جاسوس دوملیتی (ایرانی- هلندی) خود که مهرماه ۹۷ همراه با خانم «نلی ارین کامبرول» در جزیره کیش بازداشت شده بود، به خرج داده است تا جایی که در این مدت مسؤول امور اداری سفارت هلند در تهران بیش از ۳ بار با کامل حمید در اوین دیدار کرده است.

همچنین قرار است امروز یاکوپ ورنر، سفیر هلند شخصاً با وی در اوین دیدار و گفت‌وگو کند. دیدارهای مقامات سفارت هلند با یک بازداشتی دوتابعیتی در زندان اما در حالی است که اساساً در قاموس هلندی‌ها و سایر غربی‌ها و اروپایی‌ها، سفیر به دیدار یک تبعه عادی بازداشت شده نمی‌رود.   

ماجرا چیست؟!

کامل حمید متولد ۸ آبان‌ماه ۱۳۳۹ در ایران است که علاوه بر تابعیت اصلی، تابعیت هلندی را داراست. وی در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۳۹۷ به اتفاق خانم «نلی ارین کامبرول» ۵۹ ساله تبعه فرانسه پس از ورود از دوبی به جزیره کیش، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

خانم کامبرول پس از حدود ۴ ماه بازداشت در اوین با فشار دولت فرانسه و تهدیدات لودریان، وزیر خارجه فرانسه و در جریان سفر عراقچی به پاریس، به‌عنوان شرط اصلی برای موافقت با پذیرش قاسمی به‌عنوان سفیر از سوی پاریس، اوایل اسفندماه به دلیل آنچه قاسمی آن را صرفاً ورود غیرمجاز (!) به جزیره کیش خواند آزاد شد. شرط‌گذاری فرانسه برای پذیرش بهرام قاسمی به‌عنوان سفیر ایران در پاریس در حالی است که پیش از این نیز اخباری پیرامون یک شرط دیگر فرانسه برای پذیرش سفیر ایران و همچنین معرفی سفیر این کشور در تهران اعلام شده بود: عذرخواهی تهران به‌خاطر ادعای فرانسه درباره تلاش برای بمب‌گذاری در همایش منافقین در این کشور؛ ادعایی که نه‌تنها ثابت نشده، بلکه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی نیز که به واسطه این ادعای پاریس از تابستان پارسال در پایتخت‌های اروپایی در بازداشت به سر می‌برد، تاکنون با اتهام مستندی مواجه نشده است.

پیرامون فرد بازداشت شده دارای تابعیت هلندی و خانم فرانسوی همراه او این موضوع نیز مطرح است که این دو در پوشش بازرگان، قصد داشتند ۴۰۰ تن طلا از یکی از معادن ایران به‌منظور اقدامات فرااقتصادی علیه ایران با همدستی تعداد دیگری از کشور خارج کنند. همچنین کامل حمید با گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی در هلند و سرویس اطلاعات آن کشور مرتبط بوده است. با این حال هلند سعی می‌کند مانند فرانسه وی را با همراهی وزارت امور خارجه ایران از زندان برهاند. دیدار آتی سفیر یهودی هلند با وی در اوین اهمیت وی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است دولت هلند سال گذشته میلادی رسماً مبالغ قابل توجهی را تحت پوشش پروژه محرمانه حقوق‌بشری در ایران اختصاص داده بود که در صفحات ۴۲ و ۵۴ گزارش فعالیت‌های وزارت خارجه هلند در سال ۲۰۱۷ به آنها اذعان شده است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر