logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۰۷۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی گرانی کار دست صنعتگران می دهد؛

گلایه هنرمند زنجانی از آجر شدن نان بازار ملیله/گرانی 40 درصدی مواد اولیه نسبت به سال گذشته

گلایه-هنرمند-زنجانی-از-آجر-شدن-نان-بازار-ملیله-گرانی-40-درصدی-مواد-اولیه-نسبت-به-سال-گذشته

هنرمند زنجانی با گلایه از گرانی مواد اولیه ملیله گفت: گرانی موجب شده تا بسیاری از کارگاه های ملیله در زنجان کم فعالیت شوند.

امیر شجاعی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت ملیله زنجان خوب نیست و اوضاع این هنر دست زنجانی ها هر سال نسبت به سال قبل بدتر می شود.

وی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه موجب تعطیلی فروشگاه های ملیله در زنجان شده است، بیان داشت: مواد اولیه نسبت به سال گذشته 40 درصد گرانتر شده است.

این هنرمند زنجانی خاطرنشان کرد: تولید تنها تهیه مواد اولیه نیست و هزینه های جانبی از جمله  آب،برق و گاز نیز باید تهیه شود.

شجاعی با اشاره به اینکه تنها مواد اولیه این هنر نقره نیست و از مواد دیگری نیز در ساخت استفاده می شود، بیان داشت: با چنین وضعیت اقتصادی، نمی توان کار هنری انجام داد.

وی با اشاره به کاهش 43 درصدی تولید ملیله کارگاه خود در سال گذشته نسبت به سال 96،بیان داشت: گرانی مواد اولیه اوضاع نامطلوبی را برای ملیله رقم زده است.

این هنرمند زنجانی با اشاره به بازار صادرات ملیله در گذشته، گفت: به دلیل عدم برگشت پول به دلیل تحریم بودن بانک ها،موضوع صادرات نیز منتفی شده است.

گفتنی است؛هنر ملیله‌کاری با قدمت بالای خود در دیار خمسه همواره به‌عنوان یکی از اصیل‌‌ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح و در حال حاضر دوران توسعه و رشد خود را سپری می‌کند.ملیله حاصل ذوق و مهارت فوق‌العاده و صرف وقت و دقت فراوان با مفتول‌های نازک طلا و نقره است که ملیله‌کار با تأسی از نگاره‌های سنتی و طرح‌ها و نقوش اقدام به تولید انواع محصولات نفیس می‌کند.

ملیله به مفهوم ظریف‌کاری نقره است که با استفاده از مفتول‌ها و نوارهای ظریف نقره و بکارگیری طرح‌های اسلیمی و منظم ساخته می‌شود و مصنوعات از جمله سرویس چایخوری، شکلات خوری، گلدان، شمعدان، قاب عکس و انواع زیورآلات را می‌توان حاصل دسترنج استادان این حرفه برشمرد.

بخش دیگری از تولیدات ملیله‌کاری یعنی ساخت انواع ظروف نقره‌ای سابقه‌ای کهن در ایران دارد و مؤلف کتاب مبانی هنرها اعتقاد دارد اوج هنر ملیله در دوره صفوی است و شهر‌های زنجان و اصفهان و یزد از مراکز مهم ملیله‌کاری در گذشته و حال بوده است.در زمان قاجار صنعت ملیله در زنجان یکی از صنایع پر رونق بوده و هنرمندانی به این امر اشتغال داشته‌اند که از این دوره تاریخی آثاری چون سینی و گوشواره و سینه ریز و گیره، استکان و سر قلیان بر جای مانده است.

مصنوعات ملیله زنجان با ظرافت بسیار و ریز نقش‌ِهایی چون اشک، جغه، پیچک، غنچه، برگ فرنگ، کور ملیله و تابیده و برگ و غیره دارای ویژگی و جایگاه خاصی است که ملیله زنجان را از محصولات دیگر شهرها چون اصفهان متمایز می‌کند.

ملیله‌کاری از لحاظ ساختار، ریز نقش‌ها و عیار نقره مصرفی از یکدیگر متمایز می‌شوند چرا که در زنجان، نقره مصرفی با خلوص ۹۹.۹ معروف به عیار ۱۰۰ استفاده می‌شود.به لحاظ کیفیت ساخت نیز ملیله زنجان با توجه به طرح‌ها و نقش‌های اصیل و به‌ویژه ظرافت قابل‌توجه آن در مجموع از کیفیت بالایی برخوردار است.این هنر وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدائی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت ورزیده و گاه بینایی خود را در این راه از دست ‌داده‌اند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر