logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۰۶۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
پنجمین جشنواره اکو از دیدگاه شرکت کنندگان؛

جشنواره ای با طعم غذا که موجب آشنایی فرهنگ ها می شود/ مهمانوازی زنجانی ها مورد توجه کشورهای عضو سازمان اکو

جشنواره-ای-با-طعم-غذا-که-موجب-آشنایی-فرهنگ-ها-می-شود-مهمانوازی-زنجانی-ها-مورد-توجه-کشورهای-عضو-سازمان-اکو

پنجمین جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان برگزار شد که این جشنواره زمینه آشنایی فرهنگ ها را از دیدگاه شرکت کنندگان فراهم کرده است.

به گزارش موج رسا; جشنواره غذای اکو – جاده ابریشم فکری بود که در سال 93 جرقه آن در زنجان زده شد و این جشنواره برای نخستین بار با جشنواره ملی آش ایرانی برگزار شد اما ظرفیت این جشنواره به اندازه ای بود که از سال بعد به عنوان جشنواره مستقلی برگزار و ظرفیت های جشنواره شدن را به خوبی به نمایش گذاشت.

مردم زنجان همچون جشنواره آش ایرانی از جشنواره غذای اکو استقبال کردند این استقبال گسترده زمینه برگزاری دوره های بعدی را فراهم کرد و مساحتی بزرگ همچون نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان به این امر اختصاص یافت.

در سال اول برگزاری این جشنواره تنها پنج کشور شرکت کردند اما با برگزاری مطلوب آن در دوره بعدی 11 کشور و در دوره سوم 15 کشور به زنجان آمدند تا ظرفیت های غذایی خود را به نمایش بگذارند.

چهارمین جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم نیز سال گذشته از 11 اردیبهشت ماه با حضور 5 سفیر،13 دیپلمات برگزار شد.

پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو-جاده ابریشم نیز روز 29 فروردین ماه سال جاری با حضور سفرا و دیپلمات های ۹ کشور جهان، نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو،  معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور و استاندار زنجان و آشپزهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم آغاز بکار کرد.

در این مراسم سفرای یونان، کرواسی، اندونزی، اتریش، قزاقستان و ترکمنستان و دیپلمات های اندونزی، ترکمنستان، ترکیه، افغانستان،تاجیکستان، عمان و نیز نمایندگان تجاری سفارت روسیه، معاونین و اعضای سازمان اکو و مدیران وزارت امور خارجه حضور داشتند.

در پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو-جاده ابریشم آشپزهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم طی ۴ روز به طبخ غذاهای بومی و منطقه ای خود پرداختند و اختتامیه این جشنواره عصر دیروز برگزار شد.

این جشنواره فرصتی بود تا با چند تن از افراد شرکت کننده در این جشنواره به گفت و گو بنشینیم.

خواجوی از تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به اینکه دو سال است در این جشنواره شرکت می کند، گفت: استقبال مردم زنجان از این جشنواره خوب است.

وی با اشاره به ارائه غذاهای سنتی تاجیکستان در این جشنواره، بیان داشت:  برگزاری این جشنواره موجب آشنایی کشورها با یکدیگر شده و به رشد ارتباط بین کشورها کمک می کند.

این شرکت کننده گفت: زنجان شهر قشنگی است که دارای آب و هوای مناسب بود.

وی با بیان اینکه در گذشته نمی دانستم مردم زنجان به زبان ترکی صحبت می کنند، افزود: اما با حضور در این جشنواره با این زبان هم آشنا شدم.

طاهر حسینی نژاد از کشور افغانستان نیز برای اولین بار است در این جشنواره شرکت می کند.

وی با ارزیابی خوب از این جشنواره می گوید:  برگزاری این جشنواره موجب شده تا فضا و محیطی شاد برای دوستی کشورها فراهم شود.

این شرکت کننده با اشاره به گردش اقتصادی این جشنواره، برگزاری چنین جشنواره هایی به نفع همه مردم و اقتصاد استان زنجان است.

حسینی نژاد مردم زنجان را خونگرم و مهمانواز توصیف کرد و گفت:برگزاری این جشنواره موجب اتحاد بین کشورها شده  و شرکت کنندگان هنگامی که به کشورهای خود باز می گردند، این فضا و فرهنگ را به مردم کشور خود انتقال می دهند.

وی گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی به  صلح جهانی و آرامش بین المللی کمک می کند.

مجد از کشور سوریه از دیگر شرکت کنندگانی است که برای اولین بار در این جشنواره شرکت کرده است، او می گوید مردم زنجان خونگرم هستند و این جشنواره به نحو مطلوب برگزار شده است.

وی معتقد است، برگزاری چنین جشنواره هایی به دوستی بین کشورها کمک شایانی می کند.

کنعان از ترکیه نیز دومین بار است در این جشنواره شرکت کرده است غذاهای ملی ترکیه را در این نمایشگاه ارائه می کند.

وی با تقدیر از مهمانوازی و استقبال مردم زنجان از این جشنواره، می گوید: این جشنواره فرهنگ کشورهای مختلف را به هم نزدیک کرده و به ما امکان می دهد فرهنگ کشورهای دیگر را بشناسیم.

هارون ارکین از دیگر شرکت کنندگان ترک در این جشنواره است که گلایه هایی نیز از برگزاری این جشنواره دارد.

وی می گوید برای ظرفشویی باید مسافت بسیاری را طی کنیم،ضمن اینکه وسایل پخت و پزی که در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته است قدیمی است و نمی توانیم از آنها استفاده کنیم.

این شرکت کننده بیان داشت: وسایلی که در اختیار ما قرار گرفت با آنچه به مسئولان گفته بودیم فراهم کنند، فاصله داشت و نتوانستیم آنطور که دوست داشتیم غذاهای ترک را ارائه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،با اشاره به حضور 15 سفارتخانه در این جشنواره، خاطرنشان کرد: حضور18 گروه آشپزی از دیگر دستاوردهای این جشنواره بود.

رحمتی حضور سفرا قالب پذیرایی کننده را از دیگر مزیت های این جشنواره عنوان کرد و گفت: سفیر اندونزی با همسر و دیپلمات های این کشور از میهمانان پذیرایی کردند.

وی با بیان اینکه همچنین سفیر یونان نیز شیرینی مخصوص این کشور را توزیع کرد، افزود: این مهم دستاورد مهمی برای این جشنواره محسوب می شود.

این مسئول با اشاره به برپایی 30 غرفه صنایع دستی در حاشیه این نمایشگاه، افزود: گردشگران یونانی، اسپانیایی، ایتالیایی و فرانسوی از این جشنواره بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه 2 میلیارد نفر در حوزه جاده ابریشم زندگی می کنند که باید با برگزاری چنین جشنواره ای از اقتصاد این حوزه بهره برداری کرد،تصریح کرد: برگزاری این جشنواره کمک کرده است تا بهره هر چند کمی از این حوزه داشته باشیم.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر