logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۳
[ شناسه خبر : ۱۰۶۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان:

دولت زیرقول خود در خصوص قیمت تضمینی گندم زد/ دلالان با این وضعیت وارد سفره مردم شدند/ بی‌برنامگی دولت پیاز‏1500 تومانی را 13 هزار ‏تومان کرد

دولت-زیرقول-خود-در-خصوص-قیمت-تضمینی-گندم-زد-دلالان-با-این-وضعیت-وارد-سفره-مردم-شدند-بی‌برنامگی-دولت-پیاز‏1500-تومانی-را-13-هزار-‏تومان-کرد

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان‏ با اشاره به قیمت خرید تضمینی گندم گفت: دولت زیرقول خود در خصوص قیمت تضمینی گندم زد‏.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به قیمت 1700 تومانی گندم اظهار کرد: ما قبل از اعلام قیمت به مجلس رفتیم و دولت به ما قول 2000 تومان را داد.

وی با بیان اینکه طبق برآورده‌ها گندم برای کشاورز 2400 تومان تمام می‌شود، ابراز کرد: اکنون کیفیت گندم تولیدی کشور با گندم آلمان برابری می‌کند در حالی که قیمت گندم ما پایین بوده و هزینه کشاورز را در نمی‌آورد.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم کاران کشور با تاکید بر اینکه اگر امروز دولت ما در خصوص قیمت گنم خریداری شده از کشاورز کوتاهی کند، مشکلاتی را شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: آقای نوبخت در حضور و امضای بیش از 200 نماینده قول 2000 تومان را به ما داد بود اما بعدها به زیر قول خود زد.

وی با بیان اینکه اکنون پایداری تولید را شاهد هستیم، عنوان کرد: اگر قیمت 1700 تومان باشد به طور یقین همان دلالان بازار پیاز در بازار گندم نیز خودنمایی خواهند کرد.

‌خان‌محمدی بیان کرد: این احتمال وجود دارد که همان تاثیراتی که دلالان در بازار پیاز و دیگر اقلام داشتند در نان مردم نیز داشته و سفره مردم را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

وی در خصوص افزایش قیمت پیاز نیز گفت: نبود الگوی کشور در کشور سبب شده تا مشکلاتی در حوزه کشاورزی ما به وجود بیاید، متاسفانه دلالی در کشور ما وجود دارد اما به اندازه‌‌ای هم نیست که هر لحظه در بازار تاثیرگذار باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه رها شدن کشاورزان باعث شده تا دلالان در سرنوشت قیمتها تاثیرگذار باشند، اظهار کرد: در سال 88 مجلس قانون بهره وری و الگوی کشت را تصویب کرد اما بعد از 10 سال این قانون اجرا نشده است.

وی با اشاره به اینکه دستهایی وجود دارند که اجازه اجرای این قانون را نمی‌دهند، گفت: ما بیش از 80 میلیون جمعیت در کشور داریم و باید چهار میلیون تن پیاز تولید کنیم و در صورت صادرات نیز باید بیش از یک میلیون تن نیز برای این امر اختصاص دهیم اما متاسفانه دولت برنامه و آمار درستی در این زمینه ندارد.

خان‌محمدی با بیان اینکه عده‌ای از دلالان سرمایه‌گذاری خود را روی سفره مردم متمرکز کرده‌اند، اظهار کرد: باید پرسید که اگر دلال قیمت پیاز را به 13000 تومان می‌برد پس نظام صنفی و دیگر تشکلها برای چه ایجاد شده‌اند، اگر دولت در این زمینه بهتر عمل می‌کرد شاهد این مشکلات نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار جیب مصرف کننده خالی می‌شود اما چیزی گیر کشاورز نمی‌آید، عنوان کرد: دولت ما برنامه‌ای در خصوص بحث کشاورزی ندارد، چرا با اخلالگران حوزه کشاورزی برخورد نمی‌شود؟

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان ‏با بیان اینکه کشاورز ما با این وضع از بین رفته و جیب دلالان پر می‌شود، افزود: چرا باید دولت اینقدر بی برنامه باشد که نتواند این وضع را کنترل کند، یک وزیر اگر نمی‌تواند کارها را سامان دهد باید جای خود را به دیگران بدهد.

وی بیان کرد: پیاز 1500 تومانی که از کشاورز خریداری می‌شود متاسفانه 15 هزار تومان به مردم فروخته می‌شود، باید در این وضعیت مشخص شود که چه دستهایی این وضعیت را رقم می‌زنند.

خان‌محمدی تصریح کرد: اگر امروز ما سندیکای سیب زمینی کاران، پیازکاران و دیگر اقلام را داشتیم این مشکلات را شاهد نبودیم یعنی می‌توانستیم یقه اینها را بگیریم که چرا این وضعیت به وجود آمده اما اکنون هیچ کاری نمی‌توان کرد، دولت می‌خواهد تمام امور را دست خود نگه دارد در حالی که در دنیا چنین چیزی معنا ندارد و دولتها فقط وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر