logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۰۶۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
معاون سازمان اکو:

پیش نویس پروژه های جدید گردشگری توسط دبیرخانه اکو تهیه شده است/ نقش بسیار مهم گردشگری در رشد اقتصادی

پیش-نویس-پروژه-های-جدید-گردشگری-توسط-دبیرخانه-اکو-تهیه-شده-است-نقش-بسیار-مهم-گردشگری-در-رشد-اقتصادی

معاون سازمان اکو گفت: دبیرخانه اکو، پیش نویس پروژه های جدید در بخش گردشگری را تهیه کرده است.

به گزارش موج رسا; کنان نظروف امشب در مراسم آغاز جشنواره اکو- جاده ابریشم، اظهار داشت:  اجازه می خواهم از این فرصت استفاده نمایم  و به تمام  مهمانان و شرکت کنندگان محترم اين رویداد شاد جشنواره غذا خير مقدم عرض نمايم.

وی افزود: باعث خوشحالی اینجانب است كه رخداد باشکوه پنجمین جشنواره غذا اكو -جاده ابریشم  را در شهر زیبا و تاريخي زنجان شاهدم برگزاری دوره پنجم  این جشنواره در واقع یک موفقیت بزرگ است  که  شاهديم نسبت به سال های گذشته با شکوه تر برگزار می­شود.

این مسئول با بیان اینکه همانطور که می دانید، 10 کشور عضو سازمان اكو به خاطر زیبایی های طبیعی خود و نیز تنوع میراث تاریخی و فرهنگی اشان  معروف مي باشند،افزود: برای احیای جاده باستانی ابریشم به عنوان میراث تاریخی منطقه اکو، دبیرخانه اکو و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ظرفیت خود برای ایجاد این رویداد به عنوان یک تجربه موفق استفاده کرده است.

معاون سازمان اکو بیان داشت: سازماندهی جشنواره سالانه غذای جاده ابریشم در زنجان نشانه‌ای از  اراده ما برای ایستادن در کنار جوامع محلی  به جهت ارتقا قابلیت‌های خود و کمک به شکوفایی جاذبه های گردشگری بالقوه و معرفی آنها به جامعه محلي و بین المللی است.

نظروف افزود: ما بر این باوریم که این هدف باید توسط کشورهای عضو دیگر از طریق میزبانی نمایشگاه های گردشگری، برگزاري کارگاه های آموزشی و رویدادهای فرهنگی پیگیری گردد.

وی با اشاره به اینکه حوزه اکو دارای پتانسیل قابل‌توجهی است،افزود: این حوزه از نظر میراث تاریخی و فرهنگی یکی از ثروتمندترین مناطق جهان است. علاوه بر این، حوزه اکو بین دو بازار مهم گردشگری و  جهانی اروپا و چین قرار دارد.

این مسئول گفت: گردشگری نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی بسیاری از کشورها از  زمان هزاره جدید داشته ‌است. در طول شش دهه گذشته، گردشگری ، گسترش و تنوع زیستی را در سراسر جهان تجربه کرده‌است.

وی گفت: علی‌رغم فعالیت‌های مختلف و رويدادهاي گردشگری، منطقه اکو هنوز فاقد یک استراتژی جامع منطقه‌ای برای توسعه گردشگری پایدار است. به منظور بهره‌گیری ازپتانسیل زیاد منطقه، تنوع فعالیت‌های گردشگری، در دسترس بودن خدمات کيفي و آشنايي با منطقه،  يك نياز ضروری محسوب مي گردد.

وی با بیان اینکه بیش از 60 میلیون گردشگر بین المللی در سال 2017 به منطقه اکو سفر کرده اند که 4.5 درصد از کل آمار گردشگری در جهان را تشکیل می دهد،افزود: این امر در درآمد گردشگری منطقه منعکس شده است که نشان می دهد منطقه به طور کلی تنها 2.84 درصد از کل هزینه های گردشگری بین المللی را جذب می کند. متاسفانه با توجه به پتانسیل منطقه و جمعیت، این نسبت تقریبا ، کم است.

معاون سازمان اکو ادامه داد:براساس برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری در منطقه اکو بیش از 3 میلیون نفر به طور مستقیم و 6.2 میلیون نفر غیر مستقیم در سال 2017  در اقتصاد گردشگري مشغول به فعالیت بودند. درآمد گردشگری این منطقه در سال 2017 حدود  به42.7 میلیارد دلار رسيد.

نظروف خاطرنشان کرد: دبیرخانه اکو موظف به ترویج صنعت گردشگری در منطقه، از طريق توسعه استراتژی‌ها و سیاست‌های مناسب ‌است. در این راستا، دبیرخانه اکو، پیش نویس پروژه های جدید در بخش گردشگری را تهیه کرده است. که دو تای آن‌ها به عنوان "استراتژی منطقه‌ای اکو برای گردشگری پایدار و برنامه اقدام برای توریسم پایدار"  و " شبكه اپراتورهاي تور " در منطقه اکو را تهیه شده اند.ما معتقدیم که تمام کشورهای عضو سازمان اکو در این پروژه ها برای ترویج گردشگری در منطقه همکاری خواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر این، دبیرخانه سازمان همکاری های اقتصادی با سازمان های بین المللی و منطقه ای برای تقویت زیرساخت های گردشگری و تبادل اطلاعات و تجارب برای تبدیل منطقه اکو به عنوان یک بازار جهانی برای صنعت گردشگری همکاری می کند.

این مسئول بیان داشت: بدون شک جاده ابریشم به عنوان پلی برای اتصال فرهنگ‌های کشورهای همسایه نقش بسزایی در برقراری صلح، دوستی، هم‌کاری و درک متقابل در میان کشورهای عضو دارد.

 

وی گفت: چهار دوره جشنواره غذای بین المللي اكو –جاده ابريشم در زنجان از سال 2015 تا کنون برگزارشده است كه  افزایش قابل توجهي در مشارکت کشورهای عضو اکو و اعضای جاده ابریشم و همچنين تعداد بازدیدکنندگان را نشان داده مي دهد.

نظروف ادامه داد: ما بر این باوریم که برگزاری هر ساله این رویداد در شهر زنجان می تواند به توسعه بیشتر گردشگری در ایران و منطقه اکو کمک کند.

 

 

 

*اکو از سازمان های فعال جهان

"خدایی"رئیس شورای اسلامی استان زنجان در ادامه این مراسم، اظهار داشت: سازمان همکاری اکو از سازمان های فعال محسوب می شود که دارای ظرفیت ها و موقعیت استراتژیک جغرافیایی است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، خشکسالی، تحریم ها و تهدیدات نظامی باید از ظرفیت های اکو استفاده شود تا ماندگاری خوب به چشم انداز 2025 اکو شتاب بیشتری داشته باشیم.

این مسئول افزود: امروز جهان نیازمند نگرش ها و مناسبت بین کشورهای جهان است و اقتصاد، علم، سیاست و تکنولوژی باید در خدمت به کمال رسیدن انسان باشد نه پول و ثروت.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در ادامه این مراسم، اظهار داشت: اتاق های بازرگانی به عنوان یکی از مهمترین مکان ها برای آشنایی تجار محسوب می شود.

جمیلی با بیان اینکه با گسترش و توسعه مراودات تجار می توان برای توسعه اقتصادی و ایجاد ثروت برای ملل استفاده کرد، افزود: با در کنار هم بودن تجار و تکیه بر توانمندی منطقه ای تولید و تجارت پایدار میسر می شود.

وی افزود: دسترسی به انرژی ارزان و فرصت رقابت پذیری اکو را بیشتر می کند.

این مسئول بیان داشت: زنجان به عنوان قطب صنایع روی با قزاقستان،در زمینه فنآوری با آذربایجان و فروش محصولات کشاورزی می تواند با عراق و افغانستان همکاری کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان افزود: سازمان اکو فرصتی برای تبادلات علمی و فعالیت های خلاقانه بوده و تقویت تجارت و گسترش به سایر کشور ها است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر