logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۰۵۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
میراث فرهنگی زنجان در سالی که گذشت؛

از برگزاری رویداد فرهنگی با طعم غذا تا قرار گیری میدان انقلاب در فهرست آثار ملی

از-برگزاری-رویداد-فرهنگی-با-طعم-غذا-تا-قرار-گیری-میدان-انقلاب-در-فهرست-آثار-ملی

گردشگری استان زنجان همچون سایر بخش ها در سال 97 برنامه های مختلفی را برگزار کرد که در راس آنها جشنواره آش ملی و قرار گیری میدان انقلاب در فهرست آثار ملی بود.

به گزارش موج رسا; گردشگری یکی از حوزه های مهم در معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی هر منطقه ای محسوب می شود.

برنامه های مختلفی در طول سال برای معرفی جاذبه ها، آداب، رسوم و فرهنگ استان زنجان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برگزار می شود.

این برنامه ها در قالب های ملی، منطقه ای و استانی برگزار و بیشتر این برنامه ها به عنوان جاذبه برای جذب گردشگر محسوب می شود که می توان با برنامه ریزی مناسب، مدت زمان اقامت گردشگر در استان را افزایش داد.

سال 97 نیز سالی پر بار از برنامه های گردشگری برای استان زنجان بود و چندین برنامه فاخر نیز در این زمینه برگزار شد که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی زنجان آمار گردشگران ورودی به زنجان افزایش یافت.

 

*نگاهی به رویداد فرهنگی با طعم غذا در زنجان

زنجان میزبانی مهربان بوده و شهری فرهنگی و مذهبی با مشارکت های اجتماعی بالا است، زنجان از هر فرصتی برای تشکیل اجتماعات بزرگ، شادی‌آفرین و تاثیرگزار استفاده می‌کند.طی سیزدهمین جشنواره آش نیز زنجان میزبان چندین هزار نفر سایر استان ‌ها بود.

در واقع جشنواره آش یکی از شاخص‌های مهم صنایع‌ فرهنگی استان زنجان محسوب می شود و  این جشنواره موجب شد تا اقوام متعدد اصیل ایرانی گردهم آیند.  اقوام با حضور در جشنواره ملی آش ایرانی رسوم و فرهنگ، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و سنت‌های استان خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین جشنواره ملی آش ایرانی قدیمی‌ ترین جشنواره در حوزه غذای کشور به ‌شمار می ‌رود و هر ساله از رشد خوبی برخوردار است. سال گذشته نيز با ياري خداوند متعال سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی از تاريخ 22 تا 26 مرداد ماه 1397 در مجموعه گردشگري گاوازنگ با مشاركت 22 استان برگزار شد.

در اين جشنواره 44 گروه به رقابت پرداختند و هيئت داوران متشكل از محمد ولي مفيدي، سيما شيرازيان و سيد مهدي حسيني با در نظر گرفتن عناصري چون اصالت، طعم، بو و مزه، بهداشت، تزئين و سفره آرايي، جا افتادگي و ارائه درست دستور طبخ ، به بررسي آش هاي بخش مسابقه ملي پرداخته و منتخبين جشنواره به دبيرخانه اعلام شدند.

 

*حضور 31 استان کشور در جشنواره آش ایرانی

" یحیی رحمتی" مدیرکل میراث فرهتنگی زنجان از حضور ۳۱ استان کشور در بخش نمایشگاه صنایع دستی خبر داد و گفت: ۱۶۰ غرفه به ارائه محصولات خود در این نمایشگاه پرداختند. 

وی با اشاره به حضور ۱۰ سیاه چادر در این جشنواره، بیان داشت: هشت گروه موسیقی در این جشنواره به اجرای برنامه پرداختند. 

رحمتی از پخت روزانه ۵۰ هزار پرس غذا در این جشنواره خبر داد و افزود: روزانه بیش از ۱۲۰ هزار نفر از این جشنواره بازدید کردند. 

وی با اشاره به حضور ۱۶۰ تور گردشگری به مقصد جشنواره آش ایرانی، بیان داشت: یکی از شاخص های مهم این جشنواره پوشش مناسب رسانه ای بود

گفتنی است،جشنواره ملي آش ايراني از سال 1384 به عنوان يكي از رويدادهاي مهم فرهنگي در سطح كشور براي ترويج فرهنگ غذايي صحيح و با شعار«غذاي ايراني خوراك جهاني» در سطح ملي در شهر زنجان برگزار مي شود.

 اين جشنواره تاكنون در 13 دوره برگزار شده و يكي از جشنواره هاي ثابت فرهنگي در سطح كشور است كه مورد استقبال گردشگران مسافران و شركت كنندگان از استان هاي مختلف قرار مي گيرد.

 

*حضور زنجان در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته

نمایشگاه گردشگری امسال با تغییرات اجرایی، با هدف معرفی ظرفیت‌ ها و برنامه‌ های نوروزی در محل دائمی نمایشگاه‌ های بین ‌المللی تهران برگزار شد.

دوازدهمين نمایشگاه گردشگري و صنايع وابسته برگزار شد و استان زنجان نیز ظرفیت های گردشگری خود را به نمایش گذاشته است.

مديركل ميراث فرهنگي استان زنجان در حاشیه برگزاری  دوازدهمين نمایشگاه گردشگري و صنايع وابسته اظهار داشت: نمایشگاه های گردشگری نقش بسیار مهمي در معرفی جاذبه های ناشناخته و نو برای مردم دارند.

وی افزود: اینگونه نمایشگاه ها نيز محمل و بستر معرفی جاذبه هاست و امروزه شاخص های اقامتی هم نشان از توزیع عادلانه سفر دارد که این دست نمایشگاه ها نقش پررنگی در توسعه سفر دارد‌.

رحمتي با بیان اینکه در دنیا یکی از راههای توزیع عادلانه ثروت در بین جوامع، گردشگری است،افزود: چراکه از محل مازاد درآمد خانواده ها صورت می گیرد و در نتیجه با توزیع عادلانه گردشگر به صورت همه زمانی و همه مکانی سفر، منتفع شدن جوامع میزبان به وقوع می پیوندد.

این مسئول ادامه داد: هر شهري قطعه ای از پازل گردشگری ایران‌است‌ ، هر شهری قصه خاص خود را دارد که در شهر دیگری قابل تکرار نیست. ما نیز در بحث معرفی مقاصد ما باید بر این قصه ها تاکید کنیم.معمولا شهرهایی که پایه اقتصادی خود را بر گردشگری نهاده اند توزیع ثروت عادلانه تری دارند. 

 

*چهارمین جشنواره غذای اکو در زنجان برگزار شد

چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو- جاده ابریشم زنجان از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۹۷  میزبان ۱۳ کشور در بود.

آذربایجان، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، چین، افغانستان، تاجیکستان، بحرین، ترکیه و بلغارستان شرکت کنندگان این جشنواره بودند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان در خصوص هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد: غذا به‌ عنوان یک جاذبه گردشگری ذائقه گردشگران را به مردم محلی نزدیک می‌ کند،  همچنین غذا ریشه در تمدن و باورهای مردم هر منطقه‌ای دارد و در واقع به نوعی احیا سنت‌های دیرین در حوزه‌های مختلف است به ویژه در حوزه جاده ابریشم که امیدواریم بتوانیم این سنت‌ها را احیا کنیم.

نخستین جشنواره غذاهای کشورهای اکو ـ جاده ابریشم در سال ۱۳۹۴ همراه با دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار شد.

 

* استفاده از تردد سنج الكترونيكي در مقاصدگردشگري استان زنجان

در نوروز 98 براي نخستين بار تردد سنج الکترونیکی در مقاصد و جاذبه های گردشگری استان زنجان مورد استفاده قرار گرفت.

به دستور استاندار زنجان و در راستاي خدمات رساني هر چه بيشتر و بهتر به مسافران نوروزي کمیته بقاع متبرکه و مساجد به کمیته های ده گانه ستاد اجرایی خدمات سفر افزوده شد و یازده کمیته از این پس در ستاد خدمات سفر استان زنجان به فعالیت پرداختند.

 

* میدان انقلاب زنجان در فهرست آثار ملی جای گرفت

میدان انقلاب زنجان با موافقت شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشوردر فهرست آثار ملی جاودانه شد.

میدان انقلاب یکی از اولین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است، با احداث این بنا در دوره پهلوی اول تحول مهمی در شهر سازی در زنجان رخ داد.

خوشبختانه در دوره قبل و بعد از انقلاب ، این میدان سیمای سنتی خود را حفظ نمود و آسیب جدی به آن وارد نشد.

لوح ثبتی اثر فرهنگی-تاریخی میدان انقلاب زنجان به شماره 32290 در مورخ دوم بهمن ماه 1397 هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

یحیی رحمتی در خصوص وجه تسمیه میدان انقلاب گفت: نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت. با این وجود هنوز بسیاری از مردم زنجان میدان انقلاب را "چهار راه" می خوانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: در این دوره با احداث خیابانهای اصلی شهر، زنجان تا حدودی از حالت یک شهر سنتی با معابر باریک و نامنظم خارج شده و شبکه معابر عمومی نسبتا منظمی جایگزین آن شد.

 

*نخستین یادواره شهدای صنایع دستی استان زنجان برگزار می شود

نخستین یادواره شهدای صنایع دستی استان زنجان یازدهم بهمن ماه سالجاری برگزار می شود.

نخستین یادواره شهدای صنایع دستی روز یازدهم بهمن ماه با همکاری سپاه انصارالمهدی استان و بنیاد شهید انقلاب اسلامی برگزار شد.

این مراسم ساعت 9:30 صبح روز پنج شنبه 11 بهمن ماه در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برپا و سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جعفری ، معاونت عملیات اشراف ستاد کل نیروهای مسلح سخنران این برنامه بود.

گفتنی است در این مراسم ، مداح اهل بیت، حاج یوسف شبیری نیز به مداحی پرداختند.

 

*نشست ملی طراحی در صنایع دستی در زنجان برگزار شد

نشست طراحي صنعتي در صنايع دستي از حوزه استان زنجان در دور چهارم فراتر رفته و بعنوان يك نشست ملي با رويكرد طراحي و بسته بندي محصولات شهرها و روستا هاي جهاني برگزار شد.

سال گذشته تنها به محصولات استان زنجان بسنده نشد و در كنار چاقو، مس و مليله و چاروق زنجان،  سفال لاله جين همدان، سفال شهررضاي اصفهان، نمد چهار محال، حصيربافي گيلان، منبت آباده و سنگ خراسان نيز بعنوان محصولات شهرها و روستاهاي جهاني در نشست تخصصي "طراحي در صنايع دستي " حضور داشتند.

اين نشست كه از اول تا سوم اسفندماه برگزار شد و دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد در سه رشته گرافيك، طراحي صنعتي و صنايع دستي در حوزه طراحي و بسته بندي صنايع دستي به رقابت پرداختند.

 

*بازدید اعضای ایسکارسا از مراکز گردشگری زنجان

ایسکارسا، کمیته علمی بین‌ المللی آنالیز و مرمت سازه‌‌ های میراث معماری است که در سال ۱۹۹۶ و به ریاست جورجو کروجی تاسیس شد.

در این کمیته، متخصصان رشته‌های مختلف از کشورهای متفاوت جهان، علم و تجربه خود را در رشته‌های مرمت و سازه‌های میراث معماری به اشتراک می‌گذارند.

اعضای این کمیته، پس از تایید از سمت موسسه ایکوموس کشور مربوطه، به کمیته معرفی شده و پس از تایید صلاحیت، به‌عنوان عضو کمیته انتخاب می‌شوند.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر