logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۴
[ شناسه خبر : ۱۰۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبر داد

برگزاری آئين نوروزگاه در ميراث ناملموس يونسكو/ ثبت سه آئين نوروزي زنجان در میراث ناملموس یونسکو

برگزاری-آئين-نوروزگاه-در-ميراث-ناملموس-يونسكو-ثبت-سه-آئين-نوروزي-زنجان-در-میراث-ناملموس-یونسکو

مديركل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: گنبد سلطانيه از روز دوم تا هفتم فروردين ماه 96 با ويژه برنامه "نوروزگاه" ميراث معنوي نوروز را گرامي مي دارد.

به گزارش موج رسا; يحيي رحمتي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: پس از ثبت جهاني نوروز در فهرست ميراث ناملموس يونسكو، آئين نوروزگاه با هدف آگاهي افزايي، حفاظت و احياي فرهنگ و آداب و رسوم سنتي نوروز در حوزه فرهنگي هر يك از اقوام ايراني طراحي شده است.

وی ادامه داد: از اينرو پايگاه جهاني گنيد سلطانيه زنجان نيز طي روزهاي دو تا هفتم فروردين ماه با برپايي آئين نوروزگاه، آداب و رسوم و سنت هاي استان زنجان را زنده نگه مي دارد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص برنامه هاي آئين نوروزگاه زنجان بيان كرد:  نمايشگاه عكسي از 110 اثر شاخص ايران در گنبد سلطانيه با عناوين نوروز ملل، آثار ثبت شده ايران در فهرست آثار جهاني در حوزه ميراث ناملموس، گزيده صنايع دستي ارزشمند ايران داراي مهر بين المللي يونسكو، گزيده تصاوير سلامهاي نوروزي از آرشيو آلبوم خانه كاخ گلستان و تصاوير پايگاه هاي ميراث جهاني  تا پايان تعطيلات نورز برپا مي شود.

وی همچنين خبر از برنامه هاي مرتبط با آداب و رسوم و ميراث ناملموس استان زنجان داد و عنوان كرد: در حوزه ميراث ناملموس استان زنجان سه آئين نوروزي "كوسا گلين"، "تكم گرداني" و "شال سالاماخ" در فهرست ميراث ناملموس ايران ثبت شده است و به همين خاطر گروه نمايش هاي سنتي  روز دوم فروردين ماه از ساعت 17 تا 18 به مدت شش روز به اجراي آئين هاي نورزي استان زنجان مي پردازند.

رحمتي با اشاره به اجراي موسيقي عاشيقي در محوطه ارگ سلطانيه ، در خصوص زمان اين برنامه گفت: در راستاي ويژه برنامه نوروزگاه از روز دوم تا هفتم فروردين ماه عاشيق ها به اجراي موسيقي عاشيقي خواهند پرداخت.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان به غذاهاي ويژه نوروز استان زنجان اشاره كرد و بيان كرد: هر قوم ايراني به واسطه منطقه اي كه در آن زندگي مي كنند و محصولات ويژه آن منطقه، يك سري غذاهاي محلي و سنتي دارد. رشته پلو با قيمه مخصوص، شير برنج ، شش انداز و ... از غذاهاي مخصوص استان زنجان ويژه ايام نوروز است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر