logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۰۴۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه های گردشگری زنجان؛

موزه شهدای زنجان، نجواگر حماسه های جاوید/استقبال گردشگران از اسناد ایثار و شهادت زنجانی ها

موزه-شهدای-زنجان،-نجواگر-حماسه-های-جاوید-استقبال-گردشگران-از-اسناد-ایثار-و-شهادت-زنجانی-ها

موزه شهدای زنجان نجواگر روایت‌های خونین و حماسه‌های جاوید است که اگر نسل سومی‌ها آن حماسه‌ها و نجواها را در نیابند به تاریخ خواهد پیوست .

به گزارش موج رسا;موزه شهدا زنجان در سال ۱۳۷۸ در خانه توفیقی افتتاح شد، بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربیه بالا قرار دارد.  این بنا از شمال غرب نزدیک به دروازه رشت و از جنوب نزدیک به دروازه قزوین است.

بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به شماره ۲۶۶۴ مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۲۵ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.  بنای توفیقی از نقطه نظر سبک معماری و سیاق تزئینی مصادیق الگوی تقارن و رایج در اواخر قاجار و اوایل پهلوی است.

این موزه که در نوع خود بی نظیر است دارای آثار ارزشمند بسیاری از شهدای استان بوده که شامل چفیه، لباس، پوتین، پلاک، کتاب، دفتر و ده‌ها مورد دیگر که وقتی به آنها نگاه می‌کنی چیزی درونت می‌گوید وای بر تو که دوستان و همرزمانت رفتند و تو مانده‌ای و اکنون با آثار و لوازم آنها هم نوا گشته‌ای. 

این موزه سندی زنده و محکم از ایثارها، شهادت‌ها و بزرگی‌هایی است که از فرزندانی از همین مرز و بوم و با همین جلوه ظاهری و زمینی اما با روحی بزرگ و ملکوتی معجزه‌ای بزرگ در تاریخ آفریده‌اند که پرداختن به آن بر عهده ما است .  موزه آثار شهدا وابسته به بنیاد شهید امور ایثارگران استان زنجان بوده و بازدید از آن همه روزه بجز روزهای تعطیل برای عموم آزاد است  .

موزه دفاع مقدس زنجان در ایام نوروز آماده میزبانی از شهروندان زنجانی و گردشگران نوروزی است.

"علی کاظمی" مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، به فعالیت موزه شهدا در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: این موزه در سال ۷۸ در خانه تاریخی توفیقی افتتاح و در سال ۸۷ به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: امسال بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر از موزه شهدای استان زنجان بازدید کردند که در این میان جوانان و نوجوانان بیشترین بازدیدکنندگان از این موزه را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان خاطرنشان کرد: موزه شهدای زنجان در ایام نوروز آماده بازدید گردشگران نوروزی است.

کاظمی با بیان اینکه این موزه در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله غریبیه بالا قرار دارد،افزود: در عید نوروز سال گذشته مسافران و گردشگران زیادی از این موزه بازدید کردند.

کاظمی با بیان اینکه موزه دفاع مقدس نقش مهم و تأثیرگذاری در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین این فرهنگ در جامعه دارد، گفت: در این برهه و شرایط حساس کشور که دشمن با انواع ترفندها وارد عرصه شده، می‌طلبد فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به خوبی بیان شود و موزه شهدا ابزار مهمی برای انتقال این فرهنگ است.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر