logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۰۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
هشدار در رابطه با میزان بالای نمک مصرفی شهروندان زنجانی؛

مصرف بالای نمک ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد /کاهش 65 درصدی میزان مصرف نمک با حذف نمکدان از سفره

مصرف-بالای-نمک-ابتلا-به-بیماریهای-قلبی-و-عروقی-را-افزایش-می-دهد-کاهش-65-درصدی-میزان-مصرف-نمک-با-حذف-نمکدان-از-سفره-

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با بیان اینکه میزان مصرف نمک در بین شهروندان زنجانی روزانه  بین 18 تا 15 گرم ، گفت میزان توصیه شده برای مصرف نمک در افراد عادی 5 گرم و در بین افراد با فشار خون بالا 3 گرم در روز است. 

محمد رضا صائینی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار  موج رسا;  اظهار داشت: رابطه بین استفاده بیش از حد از نمک و پرفشاری خون اثبات شده است و افرادی که نمک بیشتری مصرف می کند دچار پوکی استخوان و پرفشاری خون می شوند .

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تعداد افراد مبتلا به فشار خون و پوکی استخوان در کشور ما بالا است، تصریح کرد: متاسفانه با توسعه زندگی شهری دقت کمتری برآنچه می خوریم داریم و در میزان و مصرف مواد غذایی  بر اساس استانداردها عمل نمی‎کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد:  با حذف نمکدان از سفره غذا میزان مصرف نمک 65 درصد کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به میزان نمک پنهان درغذاها یادآور شد : علاوه بر نمکی که به غذاها اضافه می کنیم بخشی از نمکها نیز از طریق مصرف انواع ترشی‎ها ، شوری ها،چیپس ، نانها وارد بدن می شود که همین امر لزوم کاهش استفاده از نمک پس از پخت غذا را ضروری می سازد.

 

* میزان استفاده از نمک در نانها از 2.3 درصد به یک درصد کاهش یافته است

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با اشاره به کاهش درصد نمک در نانها ابراز کرد: بر اساس استانداردهای اصلاحی سال 95 میزان استفاده از نمک درنانها از 2.3 درصد به یک درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: طبق بررسی‎های انجام شده مصرف نان به طور متوسط در کشور 320 گرم در روز است که این میزان در استان ما 350 گرم است که نسبت به میزان کشوری بالاتر است.

 

*کاهش نمک در نان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عنوان کرد: میزان مصرف نمک از طریق مصرف نان طبق استانداردهای  گذشته بالا بوده و کاهش میزان نمک استفاده شده در تهیه نان‎ها می تواند مقدار قابل توجهی از نمک مصرفی روزانه شهروندان را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف مواد شور نیز باید تحت کنترل قرار داده شود، عنوان کرد: میزان نمک پنهان نیز در تغذیه افراد باید مورد توجه قرار داده شود چرا که مصرف خارج از استاندارد موادی همچون شوری‎ها ، ترشی ها نیز سبب ایجاد مشکلات جسمی در افراد می شود.

صائینی با بیان اینکه8عامل خطر برای سلامتی افراد شناسایی شده است، تصریح کرد:  از بین 8 عامل خطر زا، 4 عامل بیولوژیک بوده و چهار عامل نیز رفتاری است که تغذیه نامناسب،کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل رفتاری است که باید تحت کنترل قرار داده شود.

 

* بیش از  93 هزار مرگ بدلیل سکته قلبی اتفاق افتاده است

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان تاکید کرد: در سطح کشور 76 درصد از مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیر واگیر دار بوده که در سال 90، بیش از  93 هزار مرگ بدلیل سکته قلبی اتفاق افتاده است .

وی افزود: بیماریهای مزمن تنفسی و سرطان‎ها و سکته های قلبی و مغزی بیماریهای هستند که عامل اصلی مرگ و میرهای غیر واگیردار را تشکیل می دهند که برای کاهش این مرگ و میرها نیازمند توجه به تغذیه سالم در بین شهروندان هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ابراز اینکه در تغذیه سالم توجه به مصرف قند ، نمک و روغن کمتر مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: میزان توصیه شده برای مصرف روغن به طور روزانه 35 گرم است که در استان این میزان 49 گرم به طور روزانه است.

وی تصریح کرد: میزان توصیه شده برای مصرف قند نیز به طور روزانه برای هر شهروند 25 گرم است اما آنچیزی که در کشور اتفاق می افتد 66 گرم در روز بوده و در استان مصرف قند 69 گرم در روز است./ک

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر