logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۰۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معرفی جاذبه های گردشگری استان زنجان؛

روستای شیت با قدمت 500 ساله در مسیر توسعه گردشگری/ روستای پلکانی با مناطق بکر و بی بدیل

روستای-شیت-با-قدمت-500-ساله-در-مسیر-توسعه-گردشگری-روستای-پلکانی-با-مناطق-بکر-و-بی-بدیل

روستای شیت از روستاهای طرح گردشگری استان زنجان محسوب می شود که با قدمت 500 ساله در مسیر توسعه قرار گرفته است.

به گزارش موج رسا; روستای شیت از توابع بخش چورزق شهرستان طارم در استان زنجان است، شیت از روستاهای نمونه گردشگری و دارای ظرفیت‌های زیبا و طبیعی است.

روستای سرسبز شیت روستایی کوهستانی است که در بخش شمالی استان زنجان واقع شده ‌است. فاصله این روستا تا مرکز استان در حدود ۱۲۶ کیلومتر و تا نزدیکترین شهر که چورزق است، هشت کیلومتر و تا مرکز شهرستان (آب بر) ۳۸ کیلومتر محسوب می شود.

  این روستا با قدمت ۵۰۰ ساله، در حال حاضر دارای ۲۴۰ خانوار و قریب به هزار نفر جمعیت دارد. معیشت روستا شامل، کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری و قالیبافی و گویش محلی آن زبان ترکی است.

 چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، امامزاده سید محمد ماهوری از مناطق دیدنی و گردشگری این روستا محسوب می شود.   

                                  

روستای شیت بر روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته‌ است که از سمت مقابل و کناره‌ها نیز توسط کوه‌های بلندی احاطه شده‌ است و گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده‌ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که آبی زلال از میان دو کوه بلند در جریان است منظره بسیار زیبا و دلنشینی را بوجود آورده‌است که همه ساله تعداد زیادی توریست را به این منطقه جذب می‌کند.

"یحیی رحمتی"مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه روستاهایی در استان زنجان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است، افزود "روستای گردشگری شیت" علاوه بر برخورداری از شرایط آب و هوایی خاص، از معماری پلکانی در شیب، روی دامنه کوه و با مردمی سخت کوش است توانسته اند باغ ها و باغچه هایی را بر روی تندترین شیب ها ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شغل اصلی مردم این منطقه باغداری و پرورش ماهی است که موجب شده گردشگران بتوانند در کنار بازدید از طبیعت زیبای آن، طعم خوش ماهی تازه را نیز بچشند، یادآور شد: به منظور استفاده بهتر از ظرفیت‌های گردشگری باید برنامه‌ها نظام‌مند شود.

رحمتی با بیان اینکه توسعه گردشگری در روستاهای دارای ویژگی های خاص می تواند عاملی برای توسعه این مناطق و افزایش درآمد سرانه آن باشد، خاطرنشان کرد: به منظور توسعه گردشگری در نقاط مختلف استان زنجان برنامه‌ریزی‌های لازم توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه کلنگ احداث مجموعه اقامتی روستای شیت به زمین زده شد،گفت: این مجموعه در هفت طبقه با دو تالار پذیرایی و هفت سوئیت اقامتی پلکانی با متراژ 40 متر مربع احداث می شود.

وی ادامه داد: سرمایه اولیه این پروژه ۷۵ میلیون تومان و میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای آن ۳۰۰ میلیون تومان است.

این مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان این مجموعه به بهره برداری برسد، ادامه داد:این مجتمع اقامتی در نوع خود به لحاظ منظره و طبیعت زیبای منطقه بی نظیر است.

رحمتی با اشاره به اینکه روستای شیت در ۱۱ ماه گذشته میزبان یک هزار و ۱۵۰ گردشگر خارجی و داخلی بوده است، افزود: پیش بینی می شود با راه اندازی این مجموعه آمار حضور گردشگران در شیت رشد خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر