logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۶۸۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان:

میزان مصرف سم در زنجان پایین‌تر از نرم کشوری است

میزان-مصرف-سم-در-زنجان-پایین‌تر-از-نرم-کشوری-است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سالانه در حدود ۳۲۰ تن انواع سم در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در مقایسه با کشور میزان مصرف در زنجان به نسبت پایین‌تر است.

مجید بلالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه سالانه در حدود ۳۲۰ تن انواع سم در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در مقایسه با کشور میزان مصرف در زنجان به نسبت پایین‌تر است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه میزان مصرف سم در استان چندان بالا نیست، گفت: اما باید کشاورزان توجه داشته باشند که مصرف درست سم را به کارگیرند و تمام نکات در ارتباط با مصرف اصولی را مد نظر قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میزان مصرف سم از نیم ‌لیتر در هکتار در سطح مزارع استان کمتر است، یادآور شد: با افزایش آفات و بیماری‌ها کنترل امری ضروری است و همین امر گاها ممکن است میزان مصرف سم در کل استان را بالاتر ببرد چراکه در بازه‌هایی شاهد ریزش سن گندم در مزارع و ملخ مراکشی در مراتع هستیم که مبارزه وسیع را می‌طلبد.

وی در پاسخ به این سوال که گاها افرادی در روستاها بدون مجوز اقدام به فروش انواع سموم کشاورزی می‌کنند، نحوه برخورد جهاد کشاورزی با متخلفان چگونه است؟ گفت: مدیریت‌های شهرستان تمام اقدامات مربوط به رصد و پایش را در سطح کل شهر و روستا انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: البته گاها برخی کشاورزان اقدام به خرید و توزیع سم بین اقوام کشاورز خود می‌کنند و یا عده‌ای از کشاورزان عمده‌کار هستند و مجبور‌اند تا حجم بالایی از سم را خرید و نگهداری کنند.

بلالی تاکید کرد: اما اگر کشاورزی اقدام به ایجاد شبکه و تولید و فروش سم خارج از شبکه و بدون مجوز کند، قطعا برخورد انجام می‌شود.

وی در بخشی دیگر خاطر‌نشان کرد: برخی آفات قرنطینه‌ای وارد کشور شده است که در استان نیز مورد پایش قرار گرفته و در صورت مشاهده آفت مورد مبارزه قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: مگس مدیترانه‌ای یکی از آفات قرنطینه‌ای است که سال گذشته در طارم مشاهده شد، با این وجود پایش این آفات در اوایل بهار آغاز و همچنین در فصل پاییز نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر