logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۷۱۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ماهنشان:

خلیج فارس امتداد تمدن کهن ایران است

خلیج-فارس-امتداد-تمدن-کهن-ایران-است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ماهنشان گفت: خلیج فارس امتداد تمدن کهن ایران و تجلی هویت فرهنگی و تاریخی است.

محمد آدینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: روز ملی خلیج فارس امتداد تمدن کهن ایران عزیز و تجلی هویت فرهنگی و تاریخی آن است، تمدن و فرهنگی که مبنای آن در طول تاریخ انسانیت و هنر مردمان این مرز و بوم بوده است. 

بیشتر بخوانید

وی افزود: دهم اردیبهشت در تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی، روزی بس مهم به شمار می‌آید روزی که یادآور نجات سواحل جنوبی ایران عزیز از چنگال متجاوزان پرتقالی با همت مردمان جان بر کف این سرزمین و به رهبری شاه عباس صفوی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان تاکید کرد: این مناسبت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۱۰ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: خلیج فارس به لحاظ وسعت سومین خلیج بزرگ جهان است و با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد که این خلیج را به محور ارتباطی قاره‌های اروپا، آفریقا و آسیا تبدیل کرده و نامش همواره بر سر زبان‌ها بوده است.

آدینه بیان کرد: قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به کتاب‌های باقی مانده از یونان باستان ارتباط دارد.

وی یادآور شد: اصطلاح جعلی خلیج عرب برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ‌نشین‌های خلیج فارس بیان شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان گفت: این اقدام توسط کارگزاران انگلیس و به طور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس بنام «رودریک اوون» در کتابی به نام حباب‌های طلایی در خلیج عرب به کار رفت.

وی بیان کرد: این در حالی است که تا اوایل دهه ۱۹۶۰ درباره نام خلیج فارس هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده است.

آدینه ابراز کرد: در تمام منابع اروپایی و آسیایی و آمریکایی، دانشنامه‌ها و نقشه‌های جغرافیایی این کشورها از خلیج فارس در تمام زبان‌ها به همین نام یاد شده است.

وی عنوان کرد: پس از اقداماتی که جاعلان در راستای بزرگترین جعل تاریخی در تغییر نام خلیج فارس انجام دادند، واکنش‌های بسیاری در ایران صورت پذیرفت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سلامی شهرستان ماهنشان اظهار کرد: در این راستا اسناد متعدد و معتبر تاریخی نیز در اختیار جهانیان قرار گرفت.

وی بیان کرد: بدون تردید خلیج فارس با منابع طبیعی و معدنی فراوان خود به عنوان یکی از دو سر انتهایی مبادلات اقتصادی جهان به شمار می‌رود.

آدینه تصریح کرد: اکنون بیش از ۶۵ درصد نیازهای نفتی جهان از طریق این آبراه تامین می‌شود و علاوه بر آن، این خلیج قریب به ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.

وی عنوان کرد: با همه این‌ها به نظر می‌رسد بزرگترین مزیت این نعمت بزرگ الهی برای ایران ما وجود تنگه هرمز است. وی افزود: تنگه‌ای که به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی امکان نظارت کشور‌مان را بر بسیاری از مبادلات تجاری و نفتی جهان فراهم آورده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ماهنشان گفت: امری که می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح دستی بالا برای ما در مناقشات بین‌المللی به همراه داشته باشد تا با استفاده از آن بتوانیم به بسیاری از خواسته‌های شرعی و قانونی خود برسیم.

وی عنوان کرد: امید که ایران اسلامی  به همت مردمان غیرت‌مندش بتواند با شناسایی بیش از پیش ظرفیت‌های عظیم این نعمت بی‌کران الهی تمدن نوین اسلامی را در جهان رقم بزند و بر تارک جهان بدرخشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر