logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۷۰۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
صدای مطالبه اهالی روستایی که به گوش مسئولان نمی‌رسد؛

سیلاب برون‌قشلاق ماهنشان تهدیدی برای سلامت مردم روستا+ فیلم

سیلاب-برون‌قشلاق-ماهنشان-تهدیدی-برای-سلامت-مردم-روستا+-فیلم
سیلاب برون‌قشلاق که در مرکز روستا قرار دارد که با توجه به وجود آلودگی‌ها زمینه‌ساز انتشار بیماری‌ها بوده و از طرفی دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض سیل تهدیدی جدی برای مردم روستا است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با توجه به اینکه بیشترین جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند و روستاها نقش بسزایی در توسعه و تولیدات کشور دارند باید به رسیدگی مشکلات روستاها توجه ویژه‌ای شده و زمینه‌های رفاهی در روستاها فراهم شود.

بیشتر بخوانید

در بعضی روستاها کمبود امکانات باعث مهاجرت روستاییان به شهر‌ها شده نقش روستاها در تولید و توسعه کم رنگ‌ شود.

در این میان روستای برون‌قشلاق ماهنشان از توابع بخش مرکزی است که طرح هادی طی چندین مرحله در آن اجرا شده است.

با اجرای طرح هادی جدول‌کشی خیابان‌ها انجام شده و تعداد زیادی از خیابان‌های آن آسفالت‌‌ریزی شده است و تنها چند خیابان آن خاکی باقی مانده که زیرسازی این خیابان‌ها نیز انجام شده است.

در وسط روستا سیلابی وجود دارد که نیازمند ساخت دیوار محافظتی است که مردم روستا بیش از آسفالت کردن خیابان‌های خاکی بر ساخت آن تاکید دارند.

با توجه به شرایط جغرافیایی این شهرستان و قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و همچنین شرایط خاص پوشش گیاهی، این منطقه مستعد وقوع سیلاب‌های خطرناکی بوده که این سیلاب علاوه بر مشکلات بهداشتی خطرات جانی نیز برای اهالی این روستا در پی دارد.

یکی از اهالی روستای برون‌قشلاق در گفتگو با موج رسا گفت: طی چندین مرحله طرح هادی در روستا اجرا شده است و تعداد محدودی از خیابان‌های ما بدون آسفالت مانده ولی ساخت دیوار حفاظتی بر همه امور روستا ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف به دلیل کوهستانی بودن و شرایط پوشش گیاهی، مستعد جاری شدن سیلاب‌های خطرناک را دارد و قبلا نیز این اتفاق افتاده است و وجود این سیلاب در وسط روستا خطری برای جان و مال اهالی نیز هست.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: با توجه به وجود آلودگی‌ها در این نقطه بار‌ها مورد هشدار شبکه بهداشت ماهنشان واقع شدیم چرا که این قسمت باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی شده و به عنوان یک عامل انتشار بیماری شناخته می‌شود از طرفی با ایجاد سیل‌بند و پل روی آن راه میان بافت قدیمی و جدید روستا ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از اهالی بیان کرد: ما به همه نهاد‌های مربوطه جهت حل مشکل مراجعه کردیم و حتی برآورد هزینه نیز شده ولی تاکنون هیچ طرحی در این زمینه اجرا نشده است‌.

صمد نجفلی، رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان ماهنشان در این زمینه گفت: روستای برون‌قشلاق طی چندین مرحله از اعتبارات طرح هادی بهره‌مند شده‌اند و ا‌ولویت با روستاهایی است که تاکنون طرح هادی در آن‌ها اجرا نشده که تعداد ۲۴ روستا وجود دارد که در حال حاضر طرح هادی در آن‌ها به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی بیان کرد: باید در این زمینه از محل اعتبارات حوادث بودجه تعیین شود تا به این امر رسیدگی شود.

رئیس بنیاد مسکن ماهنشان بیان کرد: اعتبارات حوادث از طرف مدیریت ابلاغ می‌شود بعد به فرمانداری‌ها و بعد از آن نیز در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد ولی از زمان تعلق این اعتبارات اطلاعی ندارم.

با توجه به اینکه روستاها محور توسعه و تولید هستند و بیشترین جمعیت کشور در این نقاط ساکن هستند باید در جهت حل مشکلات این مردم اقدام شود تا از مهاجرت مردم جلوگیری شود و همچنان مردم پر تلاش روستاها در جهت توسعه کشور و افزایش تولید کوشا باشند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر