logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲
[ شناسه خبر : ۸۲۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
همزمان با یازدهم محرم ثبت شد؛

شور حسینی زنجانی ها برای پیام رسان کربلا

شور-حسینی-زنجانی-ها-برای-پیام-رسان-کربلا

در ۱۱ محرم، شهر زنجان به‌عنوان پایتخت شور و شعور حسینی جلوه معنوی خاصی به خود می‌گیرد و این روز جلوه دیگری از ارادت زنجانی‌ها به سیدالشهدا(ع) است که در دسته زینبیه اعظم زنجان نمود می یابد.

به گزارش موج رسا; مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است و امسال نیز حرکت دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، رأس ساعت ۱۵ از محل مسجد آغاز شد و با طی مسیر در صحن امام‌زاده سید ابراهیم (ع) به پایان رسید.

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان با اشاره به برگزاری این مراسم معنوی و پر فیض با مشارکت یک هزار و ۳۰۰ خادم،افزود: اکیپ های نذورات، انتظامات، ذبح قربانی و صوت و تصویر امروز برای ثبت عزاداری مردم زنجان فعالیت کردند.

احدیان با بیان اینکه ۸۹ واحد ثابت و سیار برای جمع آوری نذورات پیش بینی شده بود، افزود: امکان پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان از طریق موبایل فراهم و عزاداران با شماره‌گیری #۱۰*۷*۷۳۳* نذورات خود را از طریق تلفن همراه پرداخت کردند.

گفتنی است، امروز عزاداران حسینی با شرکت گسترده در دسته عزاداری عظیم زینبیه زنجان، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر کشیده و جلوه‌ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش گذاشتند.

امروز بازهم شاهد شور دیگری در پایتخت شور و شعور حسینی بودیم، شوری که این بار، هم به عشق سالار شهیدان و هم به دلدادگی پیام‌رسان عاشورا شکل گرفت و مردم زنجان امروز نیز همچون سال‌های گذشته در 11 محرم، در قالب دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، بخش دیگری از واقعه عاشورا را در اذهان مردم جهان تداعی کردند.  

در مسیر حركت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، نذورات نقدی و غیرنقدی زیادی به زینبیه اعظم زنجان اهدا و همچنین هزاران راس گوسفند ، گاو و گوساله به صورت زنده اهدا و یا در مسیر حركت دسته ی عزاداری ذبح شد.

قدمت این مكان مقدس، به بیش‌ از 400 سال ‌رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به ‌گفته برخی پیشكسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلا به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است و صاحب این ملك كه‌ اغلب اوقات متوجه صدای "یازینب یازینب" توام با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی‌از باغ را بصورت "تكیه" كه ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز "زینبیه" بگذارد.

 از زمان احداث تكیه در این باغ سرشار از گل‌های محمدی، همه ساله مردم متدین و حسینی زنجان در ماههای محرم و صفر در آن جمع شده و به ‌عزاداری و نوحه سرایی می‌پردازند. 

این مكان مقدس تا سال 1085 ‪ هجری قمری همچنان بصورت تكیه در داخل باغ مورد استفاده مومنان قرار می ‌گرفت، ولی با توسعه شهر زنجان، واحدهای مسكونی اطراف آن را فراگرفت و این مكان مقدس تاكنون سه ‌بار تجدید بنا شده است،بار اول در سال ۱۰۹۲ هجری قمری زینبیه با تیر چوبی و باهزینه فرد خیری بنام "جمیله خانم"تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال ۱۲۹۲ بانویی به نام "زینب خانم" هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال ۱۳۹۵ هجری قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

از تاریخچه زینبیه زنجان اسناد مکتوب زیادی در دسترس نیست. اما نقل قول‌های فراوانی سینه به سینه درباره این مسجد گفته شده است. یکی از این موارد این است که در روزگار گذشته باغچه‌ای درون کهن دژ زنجان قرار داشته است.

به گفته  سجاد احمدپور، رئیس هیات امنای مسجد زینبیه، این اتفاق بین سال‌های ۱۰۲۰ تا۱۰۲۲هجری قمری رخ داده است.

 وی می‌گوید:«تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه پوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می شده است.او در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تامین کنند."

 گفتنی است: مسجد زينبيه زنجان در تاريخ 20 تيرماه سال 90 با شماره 29961 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

پرونده ثبتي اين اثر ارزشمند در شوراي سياست‏گذاري بهمن‎‏ماه 89 تأييد شد و اکنون شماره ثبت آن ابلاغ شده است.//ن 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر