logo
امروز : چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۳
[ شناسه خبر : ۷۹۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نگاهی به آداب و رسوم زنجانی ها؛

سنت های نیکوی زنجانی ها در عید قربان/از برگزاری مراسم قربانی تا دید و بازدیدهای اقوامی

سنت-های-نیکوی-زنجانی-ها-در-عید-قربان-از-برگزاری-مراسم-قربانی-تا-دید-و-بازدیدهای-اقوامی

مردم زنجان نیز همچون مردم سایر استان های کشور آداب و رسوم خاصی برای برگزاری عید قربان دارند.

به گزارش موج رسا; عید قُربان یا عید الأضحی از عیدهای بزرگ مسلمانان است که در روز دهم ذی حجه واقع شده است.

مردم استان های مختلف در این روز دارای آداب و رسوم خاصی هستند، مردم زنجان نیز در این عید بزرگ مسلمانان مشارکت داشته و برنامه های مختلفی را برگزار می کنند.

غالب خانواده های این استان مرسوم است از مدت ها پیش بره، گوسفند، گاو، شتر و یا خروسی را برای قربانی کردن انتخاب و پروار می کنند تا در این روز ذبحش کنند.
پس از اتمام قربانی بخشی از گوشت قربانی در بین خانواده های نیازمند توزیع می شد. از قدیم در بین بزرگ تر ها مرسوم بود که باید گوشت قربانی در میان حداقل هفت خانواده نیازمند توزیع شود، شاید به این دلیل که عدد هفت در میان مردم از قداست خاصی برخورداراست.
عید قربان به عنوان یکی از اصلی ترین عیدهای الهی در زنجان است و از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار است و مردم از چند روز پیش برای برگزاری جشن عید، رفع کدورت ها و کمک به مستمندان برنامه ریزی و تدارکات لازم را تهیه می کنند.

اهل زنجان در روز عید قربان لباس های نو بر تن کرده و به بهترین شکل در جامعه ظاهر می شوند.

 

*اقامه نماز عید قربان در زنجان
مردم پایتخت شور و شعور حسینی پس از اقامه نماز عید در صبح روز قربان، برای انجام این فریضه قربانی کردن عازم منازل خود می شوند و بیشتر مردم این استان خودشان کار ذبح را در منازل انجام می دهند.
گوشت حاصل از قربانی در بسته بندی های مختلف برای فقرا، نیازمندان و نیز بخشی از آن برای اقوام و فامیل در نظر گرفته می شود و هر خانواده به اندازه طعام یک روز خود از آن بر می دارد.
دید و بازدید آشنایان و دوستان و انجام صله رحم از بزرگ فامیل آغاز می شود.

 بازار آشتی کنان، کنار گذاشتن کدورت ها و حلالیت طلبیدن در بین زنجانی ها از همیشه داغ تر می شود. 

دستگاه های اجرایی استان زنجان نیز در کنار مردم به برگزاری مطلوب جشن قربان کمک می کنند.

 

*جمع آوری نذورات مردمی در عید قربان
صفری مدیر کل کمیته امداد استان زنجان از آمادگی این نهاد برای جمع‌آوری نذورات و کمک‌های مردمی در روز عید سعید قربان خبر داد و گفت: مردم خیر و نیکوکار استان زنجان می‌توانند در روز عید سعید قربان گوشت قربانی و نذورات خود را به دفاتر و پایگاه‌های کمیته امداد در سراسر استان تحویل دهند

صفری افزود: کمک‌های جمع‌آوری‌شده در روز عید سعید قربان در اولین فرصت بین نیازمندان و ایتام این استان توزیع می‌شود.
وی گفت:این نهاد امسال نیز همانند سال های گذشته با همکاری مراکز نیکوکاری، هیئت‌امنای مساجد و معتمدین محلات، نذورات هم استانی‌های نیکوکار را در روز عید سعید قربان جمع‌آوری و در همان روز بین نیازمندان توزیع می‌کند.

مدیر کل کمیته امداد استان زنجان افزود: مردم خیر استان می‌توانند از طریق سامانه تلفن نیکوکاری0968877 و یا با شماره‌گیری کد #024*۸۸۷۷* کمک‌های خود را در روز عید سعید قربان به دست نیازمندان واقعی برسانند.
یک کارشناس مذهبی نیز با تبریک عید قربان، اظهار داشت:  عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است و جشن تکلیف عبادی آنان به شمار می آید. 

 

*عید قربان آغاز تحولات معنوی

حجت الاسلام سید رضا موسوی ادامه داد: همانگونه که مسلمانان پس از یک ماه روزه داری در روز عید فطر، به جشن تکلیف عبادی می رسند، در روز عید قربان نیز آنان با قربانی کردن نفس خود، این روز را جشن می گیرند. 
وی افزود:  تمام اعیاد سایر ملل و ادیان، مرتبط با طبیعت و تغییرات فصلی است، این در حالی است که فقط دین مبین اسلام آغاز تحولات معنوی در انسان ها را عید اعلام می کند. //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر