logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۶
[ شناسه خبر : ۷۴۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]

پوست اندازی «طلاگرام» و «هاتگرام» از فیلترشکن برای تبدیل شدن به پیام رسان/ چرا جلوی فعالیت شبکه‌های غیر قانونی گرفته نمی‌شود؟

پوست-اندازی-«طلاگرام»-و-«هاتگرام»-از-فیلترشکن-برای-تبدیل-شدن-به-پیام-رسان-چرا-جلوی-فعالیت-شبکه‌های-غیر-قانونی-گرفته-نمی‌شود؟-

به گزارش موج رسا; داستان «طلاگرام» و «هاتگرام» همچنان ادامه دارد و این داستان وقتی شنیدنی‌تر می‌شود که محمدرسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان ایرانی «آی‌گپ» با انتشار رشته توئیت‌هایی در صفحه توئیترش اعلام کرد: «یکی از شرکت‌هایی که سازنده طلاگرام و هاتگرام است و به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان هم شناخته شده، در حال ساخت فیلترشکن است، اما هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌های داخلیبه‌عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته نشده‌اند.»

کاظمی در توئیت‌‌های خود با ارائه‌ یک‌سری توضیحات فنی و تخصصی و ارائه اسنادی اثبات می‌کند که این شرکت‌ها که تحت حمایت دولت هستند، ابزاری را تولید می‌کنند که کارکرد فیلترشکن دارد. داستان عدم اجرای رفتارهای اعلامی دولت با رفتارهای اعمالی به دو بخش رسیده است؛ یک اینکه چرا دولت حمایت‌هایی را که برای پیام‌رسان‌های ایرانی در نظر گرفته بود با قید و شرط و محدودیت بوده، ولی حمایت‌هایی را که از «هاتگرام» و «طلاگرام» دارد نامحدود و بدون قید و شرط است؟ و دیگری اینکه مگر حکم قضایی مبنی‌بر محدودسازی «تلگرام» و راه‌های ارتباطی با این پیام‌رسان صادر نشده است؟این موضوع را با مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی که خود به‌نوعی در این زمینه کارشناس هم هستند و همچنین با حقوقدانان مطرح کردیم که در ادامه می‌توانید نظرات آنها را بخوانید.


بیشتر بخوانید: هدف از فعالیت هاتگرام و طلاگرام وقت خریدن برای تلگرام است/ تلگرام ضدفیلتر صحت ندارد


پوست اندازی «طلاگرام» و «هاتگرام» از فیلترشکن برای تبدیل شدن به پیام رسان/ چرا جلوی فعالیت شبکه‌های غیر قانونی  گرفته نمی‌شود؟

مهدی انجیدنی (مدیر پیام‌رسان گپ)

دولت تجهیزاتی را که به «هاتگرام» و «طلاگرام» داده است به پیام‌رسان‌های داخلی نداده، به‌طور مثال به ما 10 سرور دادند و به آنها 200 سرور، به آنها اینترنت با فضا و پهنای باند نامحدود دادند و به ما سرور خالی دادند و... . اما اکنون بحث بر سر پیام‌رسان ایرانی و غیرایرانی یا حتی تجهیزات داده شده نیست، بحث بر سر فعالیت رسمی و علنی «هاتگرام» و «طلاگرام» است.

این موضوع یک مساله حقوقی است؛ به‌طور مثال اگر در کشور فردی فیلترشکن بفروشد، قوه قضائیه حکم می‌دهد و هم خودش را دستگیر می‌کنند و هم سایتش را می‌بندند، اما این موضوع چه جوری است که یک فیلترشکن به این بزرگی فعال است و کسی نه کار به مدیرش دارد و نه فروشنده آن! اصلا هیچ‌شخصی در این دولت کاری ندارد که فیلترشکن به این بزرگی یک حجم از این ترافیک را در کشور جابه‌جا می‌کند!اگر قرار است ما در کشور به دلیل حکم واضح قضایی باید فلان سرویس را ببندیم، فعالیت «هاتگرام» و... دقیقا مخالفت با این حکم است و سوال اینجاست که چرا هیچ فردی با آنها برخورد قضایی نمی‌کند!

این رفتار به مصداق این است که در کشور خیلی از کارهایی را که خلاف است شخصی بیایید و خیلی رسمی و قانونی انجام دهد!نکته دیگر این است که پروکسی که «طلاگرام» از آن استفاده می‌کند، لینکش را در سایت‌ها پخش کرده و نحوه استفاده از آن را هم آموزش می‌دهد و کاربر هم می‌تواند به هر سایتی که می‌خواهد بدون فیلتر دسترسی داشته باشد. با این کار نه‌تنها «تلگرام» رفع فیلتر نشده، بلکه تمام سایت‌هایی که استفاده از آنها به صلاح برخی کاربران نبوده هم رفع فیلتر شده است.

مسئولان کشور برخلاف اینکه ما خودمان در کشور پیام‌رسان‌های ایرانی داریم به اینها اعتماد نمی‌کنند، ولی به فردی که می‌گوید شاید بتوانم در آینده به یک پیام‌رسان تبدیل شوم اعتماد می‌کنند و تجهیزات در اختیارش قرار می‌دهند. اگر «تلگرام» ضرر ندارد که رفع فیلترش کنید و اگر ضرر دارد پس «تلگرام طلایی» و دیگر برنامه‌های این چنین هم ضرر دارد و باید جلوی اینها بنابر همان حکم قضایی گرفته شود.

پوست اندازی «طلاگرام» و «هاتگرام» از فیلترشکن برای تبدیل شدن به پیام رسان/ چرا جلوی فعالیت شبکه‌های غیر قانونی  گرفته نمی‌شود؟

تبعیض در امکانات

یکی دیگر از مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی که او هم نخواست نامش فاش شود، به «فرهیختگان» گفت: «دولت به «هاتگرام» و «طلاگرام» سرور داده است، آن هم در دیتاسنتر متعلق به دولت است! و همچنین به آنها فضا و پهنای باند نامحدود داده‌اند که بتوانند سرورها را ببرند و آنجا سوار کنند.»

«هاتگرام» قبل از فیلترینگ یک ایده بود برای زمانی که شاید تلگرام فیلتر نشود یا اینکه در صورت فیلتر شدن تلگرام چون ممکن است پیام‌رسان‌های داخلی توان کشش کاربران را نداشته باشند، در این زمان «هاتگرام» بیاید و نیاز دسترسی مردم به پیام‌رسان را تامین کند ولی کنترل شده و با شرط جلوگیری از فساد تلگرام.

مدیران «هاتگرام» با وزیر ارتباطات به این توافق رسیدند که ما یک کلاینتی از تلگرام را می‌نویسیم و شما هر کانال یا حتی هر پستی را که بخواهید می‌بندیم. مبنا این بود وقتی 25 میلیون ایرانی در تلگرام با پوسته «طلاگرام» باشند، دیگر مشکلی نداریم و هر کانالی که زیاده‌روی کرد آن را می‌بندیم و هر اطلاعاتی را که بخواهیم از کاربران داریم. «هاتگرام» و «طلاگرام» با این مبنا شکل گرفتند و سرمایه‌گذار جذب و درنهایت دولت را هم توجیه کردند. اصل بحث این است که یک بیزینسی در زمینه پهنای باند شکل گرفته است که خود دولت نمی‌تواند از این بیزینس دل بکند؛ زمانی که مردم در پیام‌رسان داخلی باشند دیتا و اطلاعات در پیام‌رسان داخلی تبادل می‌شود و آن بیزینس از بین می‌رود.

بر اساس آمارها «طلاگرام» روزانه حدود 150 گیگ اینترنت استفاده می‌کند و این پهنای باند به جای اینکه از‌ «ای‌اس‌پی» داخلی عبور کند از «اینترنت» استفاده می‌کند. یعنی با کاربران و اپراتورها هزینه اینترنت بین‌المللی را حساب می‌کنند در صورتی که اینها دارند در دیتاسنترهای داخلی ذخیره می‌شوند.

به‌جرات می‌توان اعلام کرد امکاناتی را که دولت در اختیار «هاتگرام» و «طلاگرام» گذاشته در اختیار پیام‌رسان‌های ایرانی نگذاشته است، به‌طور مثال به ما سه عدد «رک» دادند به آنها تعداد نامحدود یا اینکه به ما پهنای باند پنج مگ دادند ولی به آنها پهنای باند نامحدود!مبنا این بود که بیگ دیتا از کشور خارج نشود و دعوا سر این بود که فضای رسانه‌ای کشور از انحصار تلگرام خارج شود ولی چرا هنوز دارد اطلاعات از کشور خارج می‌شود؟دولت و افراد مربوطه این 6 پیام‌رسان را معطل کردند تا یک شرکت ضرر نکند؟ آن هم شرکتی که پیام‌رسان ندارد و دارد به صورت فیلترشکن در کشور فعالیت می‌کند؟!

سناریوی جدیدی در راه است؟

یکی از مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی که نخواست نامش فاش شود، به «فرهیختگان» گفت: «بنابر اسناد و مدارکی قرار است تا پایان شهریورماه به «طلاگرام» و «هاتگرام» فرصت داده شود تا تمام کاربرهای «تلگرام» را جمع کنند و بعد یکباره زمانی که مخاطب وارد این دو اپلیکیشن شد دیگر محیط قبلی را نمی‌بیند و یک محیط جدید یا یک پلتفرم جدید را می‌بینید.»

یعنی تمام چت‌ها و اطلاعات را یکباره از سرور تلگرام به پلتفرم «طلاگرام» و «هاتگرام» انتقال می‌دهند. آقایان می‌گویند قرار است که «هاتگرام» و «طلاگرام» به یک پیام‌رسان ایرانی تبدیل شوند!این شرکت به‌طور کامل برای دولت است و حتی زمانی که مدیر این شرکت با من تماس گرفت، شماره تلفنش از وزارت ارتباطات بود! و این یعنی دولت نمی‌خواهد بازی را به دست پیام‌رسان‌های ایرانی بدهد.»

محمدرسول کاظمی (مدیر پیام‌رسان آی‌گپ)

این موضوع را در ادبیات‌مان درست کنیم که «طلاگرام» و «هاتگرام» فیلترشکنند و اصلا پیام‌رسان نیستند و کاملا تحت حمایت دولت هستند! چراکه قرار بود در مرکز اصلی مخابرات ایران به ما «رک» بدهند ولی گفتند در آن محل «رک» خالی نداریم و رک‌های ما را در برج میلاد عرضه کردند، ولی به اینها در LCT«رک» دادند!حالا دیگر نمی‌دانیم چطور جا برای «طلاگرام» و «هاتگرام» که سه تا چهار ماه بعد از ما آمدند خالی شد و برای پیام‌رسان‌های ایرانی جای خالی نبود!قرار بود به ما اینترنت و پهنای باند بدهند که تا همین امروز به دست ما چیزی نرسیده و ما تمام اینترنت و پهنای باند مصرفی خود را از «آسیاتک» می‌گیریم ولی به آنها پهنای باند اینترنت دادند!قرار بر این بود که به ما یک‌سری سرور و تجهیزات بدهند که سایر دوستان مانند «ایتا» و «سروش» یک‌سری از این تجهیزات را گرفتند ولی چه تجهیزاتی! سرورهایی به آنها دادند که دست دوم یا قدیمی بودند و به درد نمی‌خوردند برای همین ما هم نرفتیم که تجهیزات را بگیریم .

در همین شرایط بود که افرادی آمدند و اعلام کردند به ما، سرور و پهنای باندی که مستقیم از شرکت زیرساخت تامین می‌شود، داده‌اند! یا اینکه به آنها اینترنت بدون فیلتر داده‌اند!خلاصه که تمام اختیارات به این دو فیلترشکن داده شده است و به پیام‌رسان ایرانی هیچ! اخیرا هم «آسیاتک» به ما نامه اخطار زده که شما به حد معقول جذب کاربر نرسیده‌اید و می‌خواهیم امکاناتی را که تاکنون به شما می‌دادیم، را پس بگیریم.

بهمن کشاورز (وکیل دادگستری)

به موجب قانون اساسی تمام مردم ایران متساوی‌الحقوق هستند و به صورت یکسان در حمایت از قانون قرار دارند، بنابراین هر نوع تبعیض و تفاوت در اعمال ضوابط کیفری یا محدودیت‌ها مدنی بین مردم نباید وجود داشته باشد و چنین حالاتی قابل پذیرش نیست.

اینکه دولت امری را که ذاتا ممنوع و حتی قابل مجازات اعلام شده اباحه کند یا اجازه دهد، ماهیت امور را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه قائل شویم به اینکه امر ممنوع اعلام شده ممنوعیت و حرمت ذاتی ندارد و این ممنوعیت حرمت عرضی است. چنین حالتی وضعیت کسانی را که به‌نوعی اقداماتی نظیر آنچه دولت اباحه کرده یا اجازه داده است انجام می‌دهد قابل تامل خواهد کرد به این نحو که اگر این افراد یا اشخاص مورد تعقیب و بازخواست قضایی قرار گیرد اعلام همین امر می‌تواند دفاع مناسبی باشد. باز هم به یاد نوشته «جورج اورول» می‌افتم: «تمام مردم برابرند اما بعضی مردم برابرترند.»

این داستان ادامه دارد؟

فعالیت «هاتگرام» و «طلاگرام» غیرقانونی است و هیچ‌توجیهی ندارد، اینکه چرا با افرادی که از این ناقضان حقوق حمایت می‌کنند، برخوردی نمی‌شود جای سوال است؛ سوالی برای کاربران فضای مجازی و مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی. بر اساس یک‌سری اسناد و مدارک اعلام شده است که شرکت ارتباطات زیرساخت تمام قد از این دو غول فیلترشکن حمایت می‌کند و تمام امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا آنها رفته رفته به یک پیام‌رسان ایرانی با تعداد کاربر بالا تبدیل شوند. اینها همه نشان‌دهنده این هستند که فعالیت «تلگرام» یا هر اپلیکیشن دیگری در کشورها همواره یک فعالیت پرسود هستند که حتی دولتی‌ها هم نمی‌توانند چشم از این مبالغ بالای مجازی بپوشانند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر