logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
[ شناسه خبر : ۷۳۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

چرا نباید روی سکه سرمایه‌گذاری کنیم؟+ نمودار

چرا-نباید-روی-سکه-سرمایه‌گذاری-کنیم؟+-نمودار


قیمت سکه تمام بهار آزادی به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را ناشی از رشد تقاضا و نقدینگی سرگردان در جامعه می‌دانند.

به گزارش موج رسا; فعالان بازار طلا پیش‌بینی دقیقی از آینده این بازار ندارند، ولی همگی اذعان دارند که قیمت‌های این روزهای سکه واقعی نیست و حباب چند صد هزار تومانی دارد که در صورت ورود بانک مرکزی و حراج سکه، قیمت‌ها در بازار آزاد سقوط خواهد کرد و آنهایی که این روزها سکه خریداری کرده‌اند، زیان هنگفتی خواهند کرد.

 قیمت طلا و سکه از محاسبه نرخ طلای جهانی و نرخ دلار به دست می‌آید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند هفته گذشته نه طلای جهانی تغییر نرخ داشته و نه نرخ دلار رسمی تکان چندانی خورده است. البته محاسبه نرخ طلای جهانی و دلار 4200 تومان قیمت سکه را یک میلیون و 280 هزار تومان تعیین می‌کند، شواهد نشان می‌دهد برای نرخ طلا و سکه نیز نرخ‌هایی بالاتر از مصوب دولتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

شهریورماه سال گذشته بود که دولت تصمیم گرفت نرخ سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و همین موضوع دلیلی بود تا برخی صاحبان سرمایه، پول‌های خود را از شبکه بانکی خارج کنند و به بازارهای دیگر برای سود بیشتر ببرند.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۳۰هزار تومانی قیمت سکه در یک هفته/ نمی‌توان روزهای آینده را پیش‌بینی کرد


در همان زمان بازار ارز اولین بازاری بود که پذیرای این سرمایه‌ها شد و پس از آن نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی به بازار مسکن ورود کرد. اکنون پول‌ها وارد بازار سکه شده و قیمت سکه تمام بهار آزادی را به دو میلیون و 500 هزار تومان رسانده است.

کارشناسان می‌گویند به علت سیاست‌های پولی دولت کنونی، حجم نقدینگی آنقدر زیاد شده که اگر وارد هر بازاری شود می‌تواند آسیب‌هایی را وارد کند و این نقدینگی در یک دوره در بازار طلا قرار می‌گیرد و در یک دوره در بازار ارز و در مدت زمانی در بازار مسکن.

چرا نباید روی سکه سرمایه‌گذاری کنیم؟+ نمودار

بهمن آرمان، کارشناسان اقتصادی معتقد است تولید در ایران به صرفه نیست به همین دلیل نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازارهای دلالی می‌رود و باعث گران شدن کالاها می‌شود.

وی افزود: در این شرایط باید تولید صرفه اقتصادی داشته باشد و دولت تمهیداتی برای هدایت نقدینگی سرگردان به این بخش در نظر بگیرد. در غیر این صورت نقدینگی وارد بازارهای سوداگری می‌شود و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

فضای امنیتی بازار ارز

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: بازار امنیتی ارز باعث شده تقاضا در بازار طلا و سکه افزایش یابد و صاحبان سرمایه برای کسب سود بیشتر به این بازار وارد شدند.

وی افزود: عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه به هم خورده و دلیل اصلی این موضوع هم کاهش نرخ سود بانکی و رشد نقدینگی سرگردان در جامعه بود. شاید اگر نرخ سود بانکی در بازار کاهش پیدا نمی‌کرد پول صاحبان سرمایه همچنان در بانک‌ها می‌ماند.

محمدولی بانک‌ها را هم یکی از مقصران خروج پول از شبکه بانکی دانست و تصریح کرد: بانک‌ها در زمانی که پول در اختیارشان بود نقدینگی را به سمت تولید هدایت نکردند و همین موضوع باعث شد تا دولت تصمیمی عجولانه در این ارتباط اتخاذ کند.

وی با بیان این‌که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در کوتاه‌مدت نمی‌تواند نقش اساسی ایفا کند گفت: هنوز زیرساخت لازم برای هدایت پول‌های سرگردان به بخش بانکی و تولید نداریم و مردم راهی را در پیش گرفتند که نه تنها کشور از آن سود نمی‌برد، بلکه دچار زیان نیز می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به لزوم برقراری آرامش در بازارهای مختلف تاکید کرد و افزود: پیش‌بینی دقیقی نمی‌توانیم از وضعیت بازار داشته باشیم، اما قیمت‌های بالایی که در بازار وجود دارد بزودی کاهش خواهد یافت.

طلای جهانی گران نشده است

محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره افزایش نرخ طلا و سکه در بازار به خبرنگار ما گفت: در دو هفته اخیر شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم که این تقاضا باعث ایجاد حباب 500 هزار تومانی در سکه تمام بهار آزادی شده است.

وی تاکید کرد: طلای جهانی تغییر نرخ نداشته اما تقاضای سکه در بازار داخلی آنقدر زیاد است که کاهش عرضه و رشد قیمت را به دنبال دارد.

کشتی آرای درباره قیمت سکه و طلا در بازار داخلی گفت: سکه با قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که 500 هزار تومان آن حباب است. همچنین نیم‌سکه با قیمت یک میلیون و 240 هزار تومان به دست متقاضیان می‌رسد که 240 هزار تومان آن دارای حباب است، اما هر گرم طلای 18 عیار با نرخ 202 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که فاقد حباب بوده و با نرخ واقعی در بازار به دست مردم می‌رسد.

این مقام صنفی افزود: مردم به دنبال تبدیل نقدینگی خود به طلا و سکه هستند و این موضوع دلیلی شده تا تقاضای غیرمعمول در بازار ایجاد و قیمت‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر