logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۲
[ شناسه خبر : ۷۱۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

تلگرام خطرناک‌تر می‌شود

تلگرام-خطرناک‌تر-می‌شود

بررسی سند منتشر شده توسط تلگرام به نام «تلگرام شبکه باز» یا Telegram open network نشان از آن دارد دسترسی بی‌حد و حصر و فعالیت در محیط دارک وب فضای مجازی است.

به گزارش موج رسا; بررسی سند منتشر شده توسط تلگرام به نام  «تلگرام شبکه باز» یا Telegram open network نشان از آن دارد که دورف برای ایجاد قابلیت ضد سانسوری پیام‌رسان خود از پروتکل‌ها و روش‌هایی مانند TOR استفاده کرده است، این یعنی دسترسی بی‌حد و حصر و فعالیت در محیط «وب سیاه» فضای مجازی که بسیار مخرب‌تر از پراکسی‌های معمولی در دسترس است.

به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع خود از فیلتر نشدن تلگرام، موضوع اشاعه فیلترشکن‌ها را مطرح کرده بود اما شواهد حاکی از آن است که پایدار ماندن تلگرام با هدفی که ترسیم و آن را اعلام هم کرده است، بلایی به مراتب بزرگ‌تر بر سر کاربران تلگرام می‌آورد.  آزمایشگاه بلاک‌چین دانشگاه صنعتی شریف، در گزارش اخیر خود درباره ارز دیجیتال‌ «گرام» اطلاعاتی را مبنی بر به کارگیری TOR در شبکه جدید تلگرام به نام Telegram open network ارائه کرده است. 

در همین زمینه:

شکست سنگین تلگرام در روسیه +آمار

بررسی 6 وعده حمایتی فنی از پیام‌رسان‌های داخلی

معایب استفاده از فیلترشکن (vpn) چیست؟

بر این اساس TON PROXY عملکردی مانند شبکه TOR(شبکه‌ای که کاربر را پنهان می‌کند و جنایت‌کاران و متخلفان مالی در جهان از آن استفاده می‌کنند)  خواهد داشت و تلگرام در بخش پیام‌‎رسان خود از روش‌های رمزنگاری نامتقارنی مانند این شبکه استفاده می‌کند. این یعنی فرستنده، گیرنده و محتوای پیام در هر حالتی غیرقابل شناسایی خواهند بود. فارغ از این موضوع که این اتفاق می‌تواند برای یک پیام‌رسان مناسب باشد، تلگرام به دنبال پلتفرمی است که بتواند جست‌وجوگر، طراحی وب و حتی طراحی نرم‌افزار را در محیطی غیرقابل سانسور در اختیار کاربر خود بگذارد؛ هم‌اکنون شبکه TOR  بسیار محدود این خدمت را ارائه می‌کند که بخشی کوچکی از آسیب‌های آن را می‌توان دارکوب معرفی کرد.  دلواپسان محدودیت تلگرام باید بدانند که پروژه TON در آینده‌ای نه چندان نزدیک بستری در فضای مجازی ایجاد می‌کند که دیگر هیچ محدودیتی در آن وجود نخواهد داشت درست مانند شبکه TOR، البته شبکه TOR در تمام دنیا زیر ۱۰ میلیون کاربر دارد ولی تلگرام در ایران جمعیت قابل‌توجهی را تحت پوشش دارد.

 اپل به کمک روسیه آمد!  به دنبال دستور دولت روسیه مبنی بر فیلترینگ تلگرام در این کشور، اپل از انتشار آپدیت تلگرام در اپ‌استور ممانعت کرده است. اقدامات اپل شامل ارائه نکردن نسخه جدید تلگرام عادی یا همان تلگرام آبی و ممنوعیت انتشار تلگرام X می‌شود. با این ممنوعیت انتشار، کاربرانی که در بتازگی ۴/۱۱ iOS  را دریافت کرده‌اند گزارش می‌دهند بعضی قابلیت‌های تلگرام دچار اختلال شده؛ مثلا استیکرها به نمایش در نمی‌آید. دورف در توئیت خود ابعاد مشکل را اینگونه تشریح کرده است: «از زمانی که مقامات روسیه به اپل دستور داده‌اند تلگرام را از روی اپ‌استور حذف کند، این شرکت جلوی انتشار به‌روزرسانی نسخه iOS اپلیکیشن را به صورت بین‌المللی گرفته است. در حالی که کاربران روسیه فقط ۷ درصد از مجموع کاربران تلگرام را شامل می‌شوند، اپل از اواسط ماه آوریل انتشار به‌روزرسانی تلگرام برای همه کاربران از سراسر دنیا را محدود کرده است».

دورف در ادامه می‌گوید جلوگیری از انتشار آپدیت به این معناست که تلگرام نمی‌تواند تا پایان ددلاین بیست و پنجم ماه مه‌ خود را با قوانین GDPR مطابقت دهد. پیروی نکردن از قوانین GDPR می‌تواند از بسیاری جهات موضوع نگران‌کننده‌ای برای کاربران تلگرام باشد و از طرف دیگر، حالا که از انتشار به‌روزرسانی برای اپلیکیشن ممانعت به عمل آمده توسعه‌دهندگان این اپ قادر به ارائه پیچ‌های امن و رفع باگ برای کاربران آیفون نیستند.

حامیان داخلی تلگرام را بهتر بشناسید!

ششم خرداد نسخه ۹-۸-۴ تلگرام که حاوی پراکسی داخلی است منتشر شد و از این روز آمار دانلود نسخه اصلی تلگرام در میان کاربران ایرانی گوگل به صورت تصاعدی افزایش یافته است.  در واقع تلگرام‌های غیررسمی توانستند برای تلگرام زمان بخرند تا نسخه پراکسی‌دار خود را منتشر کند. این کلاینت‌ها تاثیر بسیاری بر پایدار ماندن کاربران فضای مجازی در بستر تلگرام داشتند. اگر مردم از تلگرام قطع امید می‌کردند و در این مدت کاربری تلگرام کم می‌شد و مخاطبان با فضای خلوت تلگرام مواجه می‌شدند در نتیجه کمتر از فیلترشکن برای اتصال به تلگرام استفاده می‌کردند و می‌توانستیم به کم شدن مخاطبان تلگرام امیدوار باشیم.

سهامدار تلگرام اسرائیلی شد

رومن آبراموویچ، میلیاردر روس و صاحب باشگاه فوتبال چلسی، روز دوشنبه با هواپیمای شخصی وارد اسرائیل شد و تابعیت اسرائیلی‌اش را گرفت. مسؤول دفتر «امور اتباع یهودی شوروی» در دولت اسرائیل اعلام کرد آقای آبراموویچ پیش از این، از طریق سفارت اسرائیل در مسکو، تقاضای ویزای مهاجرت کرده بود. بر اساس «قانون بازگشت»، فرزند و نوه یک فرد یهودی حق برخورداری از تابعیت اسرائیل را دارند، آبراموویچ یکی از ۳ نفری است که چند ماه قبل به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی شبکه TON تلگرام در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود. وی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلار در عرضه خصوصی گرام شرکت کرده بود. مدیرعامل تلگرام با حضور ۸۱ سرمایه‌گذار پروژه تون را آغاز کرده که یکی از آنها آبراموویچ است. جالب‌تر آنکه در پیش‌فروش اصلی گرام که در اصطلاح ارزهای مجازی به آن ICO می‌گویند، ایرانی‌ها به دلیل قوانین تحریمی ایالات متحده اجازه حضور نداشتند اما حالا مشخص می‌شود خریدار بیش از یک پنجم سهام ارز گرام یک شخص اسرائیلی است.

انتهای پیام/

منبع خبر: مشرق نیوز

فرم ارسال نظر