logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۴
[ شناسه خبر : ۶۷۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در زنجان:

راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در شهر‌های بالای 50 هزار نفر جمعیت/ لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» در مجلس شورای اسلامی در مراحل تایید نهایی است

راه‌اندازی-اورژانس-اجتماعی-در-شهر‌های-بالای-50-هزار-نفر-جمعیت-لایحه-«حمایت-از-کودکان-و-نوجوانان»-در-مجلس-شورای-اسلامی-در-مراحل-تایید-نهایی-است

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در زنجان با اشاره به اینکه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان از وظایف بهزیستی است گفت: لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» در مجلس در مراحل تایید نهایی است.

به گزارش موج رسا; حبیب‌الله مسعودی فرید امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توجه ویژه سازمان بهزیستی به مسئله کودک آزاری اظهار کرد: سازمان بهزیستی به این بحث توجه ویژه‌ای دارد و در این راستا مراکز اورژانس اجتماعی نیز در سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 150 مرکز اورژانس اجتماعی در سطح کشور ایجاد شد تصریح کرد: در این رابطه در مجموع 347 مرکز در زمینه مقابله با کودک آزاری در سطح کشور فعال است.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اینکه کودک آزاری از لحاظ قانونی یک جرم عمومی محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر نیز لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی مطرح بوده و در مرحله تایید نهایی است.

وی با اشاره به اینکه این لایحه نیز در بحث کنترل کودک آزاری ظرفیت بیشتری را فراهم کرده است ابراز کرد: سازمان بهزیستی با این لایحه در حمایت از کودکان و جلوگیری از کودک آزاری نقش بیشتری پیدا کرده است.

مسعودی گفت: عدم توجه به مسئله بهداشت و ایجاد مانع برای تحصیلات کودکان از موارد کودک آزاری محسوب می‌شود و اگر والدین یا کسانی که مسئولیت نگهداری کودکی را دارد به مسئله بی‌توجه باشند برخورد قانونی می‌شود.

وی همچنین فروش کودکان را نیز از موارد غیرقانونی عنوان کرد و افزود: قانون با این گونه تخلفات به صورت جدید برخورد می‌کند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در موضوع کودک آزاری با توجه به اینکه در فضای مجازی نیز این موضوعات مطرح می‌شود حساسیت‌ها بسیار بالا رفته است افزود: در این راستا استاندارد‌های سازمان بهزیستی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید بر روی مسئله پیشگیری از کودک آزاری کار شود خاطر نشان کرد: عواملی که باعث کودک آزاری می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد.

مسعودی با بیان اینکه شدید‌ترین نوع کودک آزاری مستقیما با اعتیاد و مواد مخدر رو به رو است افزود: در برخی از شرایط که سرپرستان کودکان به مواد مخدر اعتیاد دارند که در حالت غیر‌عادی سبب کودک آزاری می‌شوند.

وی با اشاره به نقش ویژه سازمان‌های مردم در نهاد در پیشگیری از کودک آزاری در جامعه افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز در مسائل کودک آزاری نقش ویژه‌ای می‌توانند داشته باشند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به نقش سازمان بهزیستی در کاهش میزان طلاق در سطح کشور ابراز کرد: مشاوره‌های قبل از ازدواج و سامانه فعال تلفنی 1480 و مرکز مشاوره حضوری و تلفنی و حتی اینترنتی برای مردم خدمات رسانی می‌شود و این مراکز به منظور جلوگیری از کاهش طلاق در سازمان بهزیستی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی ظرفیت‌های زیادی در مدد کاری اجتماعی دارد افزود: این سازمان در رابطه با کاهش طلاف می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

مسعودی با اشاره به معضل طلاق تصریح کرد: برنامه کنترل کاهش طلاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است در این راستا سامانه مداخله برای کاهش طلاق با همکاری دادگستری استان خراسان رضوی راه‌اندازی شد، به طوریکه دادگستری افراد را به مراکز بهزیستی ارجاع می‌دهد و با ارائه مشاوره به زوجین در صدد کاهش آمار طلاق اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سامانه الکترونیک مداخله در طلاق در استان خراسان رضوی افزود: این طرح در سال 95 در خراسان رضوی ایجاد شد و پیشرفت خوبی داشت که حداقل 24 درصد از اختلافات با این طرح منجر به سازش زوجین شد.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي این امر به دلیل موفقیت‌های بالایی آن در استان خراسان رضوی به تصویب شورای انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی کشور رسید گفت: این طرح در فاز اول در 10 استان که بالاترین نرخ طلاق را دارند استقرار پیدا کرده است.

وی با اشاره به راه اندازی نرم‌افزار ملی سامانه طلاق در 10 استان افزود: این نرم‌افزار در استانهای گیلان، مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مرکزی، تهران، البرز و کرمانشاه که بیشتر آمار طلاق را دارند راه‌اندازی می‌شود.

مسعودی با اشاره به راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهر‌های بالای 50 هزار نفر جمعیت گفت: در حال حاضر اورژانس اجتماعی در همه شهر‌های بالای 50 نفر جمعیت ایجاد شده است و در حال حاضر نیز بیشتر روی افزایش کیفیت خدمات ارائه شده تاکید داریم.

وی با بیان اینکه باید اقدامات لازم در شناساندن اورژانس اجتماعی در شهر‌ها انجام شود افزود: رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های محلی در این راستا نقش ویژه‌ای دارند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با بیان اینکه برای کاهش ورودی‌ آسیب‌های اجتماعی باید سلامت اجتماعی برقرار شود، افزود: ساماندهی تمام آسیب‌های اجتماعی در نهایت به سازمان بهزیستی ختم می ‌شود بنابراین با نگاه مهندسی معکوس در نظام ارائه خدمات اجتماعی می‌توان به امور رسیدگی کرد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر