logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۷
[ شناسه خبر : ۶۵۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
عضو مجلس خبرگان رهبری:

نتیجه ترک تفکر به بیراهه رفتن انسان است/ علم سکولار انسان را از خداوند دور می‌کند

نتیجه-ترک-تفکر-به-بیراهه-رفتن-انسان-است-علم-سکولار-انسان-را-از-خداوند-دور-می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت تفکر گفت: نتیجه ترک تفکر به بیراهه رفتن انسان است.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی جمعه شب در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان سبک زندگی اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم دو نوع زندگی را برای ما معرفی کرده که نخستین آن زندگی صالحان و بندگان خوب خدا است، اظهار کرد: نوع دوم زندگی کسانی است که مشمول خشم و غضب خداوند متعال شدند.

وی با اشاره روایتی از امام صادق(ع) که زندگی را به چهار حوزه دسته بندی کرده‌اند، افزود: اگر ما بخواهیم زندگی‌مان قرآنی باشد باید در این چهار محور درسهای قرآن و شیوه زندگی کردن را فرابگیریم که محور اول تعامل انسان با خودش است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مومن نسبت به خودش وظایفی دارد که این یکی از مهمترین عرصه‌های زندگی است، ابراز کرد: محور دوم تعامل انسان با خدای عالم و خالق خودش است، یعنی مومن بداند که با خدایش چگونه ارتباط برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه محور سوم زندگی مومن تعامل انسان با همنوعان خود است، عنوان کرد: محور چهارم تعامل انسان با طبیعت است یعنی ما با جهانی که در آن زندگی می‌کنیم چگونه باید ارتباط برقرار کنیم.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تاکید دوباره بر این موضوع که ما نسبت به خودمان مسئولیم، خاطرنشان کرد: ما نسبت به نعمت‌های زیادی که خداوند متعال در قالب جسم و جان به ما عطا کرده مسئول بوده و باید در قبال آنها پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه طبق آیه‌ای از سوره اسرا چشم، گوش و دل سه نعمتی است که فردای قیامت انسان در قبال تک تک این نعمت‌ها مورد سوال قرار می‌گیرد، گفت: نخستین وظیفه‌ای که مومن در زندگی خودش باید به جد پایبند باشد و آیات متعددی از قرآن به آن اشاره می‌کند مسئله تفکر و اندیشیدن است، قرآن کریم در آیات متعددی ما را به تفکر دعوت کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 46 سوره سبأ افزود: خداوند متعال در این آیه ما را با لحن بسیار قاطعی دعوت به تفکر و اندیشیدن کرده است و می‌فرماید که برای تفکر کردن به پا خیزید.

وی با بیان اینکه قیام کردن و به پاخواستن به معنای سرپا ایستادن نیست و بلکه به معنای حرکت کردن و دچار روزمرگی نشدن است، اظهار کرد: قیام کردن کنایه از کنار زدن عادتها، کنار زدن رفتارهایی که چه بسا تبدیل به یک فرهنگ عادی برای انسان شده، است.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تاکید بر اینکه نباید در محیطی ایستاد که اجازه اندیشیدن به انسان داده نمی‌شود، عنوان کرد: تفاوت مهم زندگی غربی با زندگی اسلامی در همین است، زندگی غربی قدرت فکر را از انسانها گرفته است. انسانها در زندگی غربی محکوم به فکر و اندیشه‌ای هستند که دیگران برای آنها کرده‌اند، دیگران زندگی را برای آنها مدیریت کرده و آنها محکوم به چنین زندگی هستند.

وی با بیان اینکه بعثت نبی مکرم اسلام(ص) برای این خاطر بود که فکر و اندیشه انسانها تحریک شود، ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که خداوند متعال انبیا را یکی پس از دیگری به سراغ مردم فرستاد تا اندیشه‌ها و عقلهای مردم بارور شده و به حرکت دربیاید.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به آن چیزی باید اندیشید که امروز دنیای غرب اجازه اندیشیدن به آن مسئله را نمی‌دهد و آن مسئله این است که از کجا آمده‌ام، برای چه آمده‌ام و به کجا خواهم رفت. جذابیت‌های زندگی غربی اجازه اندیشیدن به این مسئله را به انسان نمی‌دهد

وی با اشاره به اینکه در زندگی غربی اندیشیدن به مفهوم مرگ تلخ است و تلاش می‌کنند که این مفهوم در ذهن انسانها شکل نگیرد، خاطرنشان کرد: پیامبران الهی تاکید ورزیده‌اند که ای انسان مراقب باش که تو برای ابد خلق شده‌ای و برای آینده‌ات فکر کن، آینده‌ای که خیلی فراتر از ۱۰۰ سال و یا ۲۰۰ سال است.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تاکید بر تفکر انسان در مورد ماموریتش در این عالم که در روایات مختلف به آن پرداخته شده گفت: امروز جوانان ما به این مسئله نیاز دارند و باید به این موضوع بیندیشند که جوانی خود را چگونه سپری کنند، طبق روایتی از امام علی(ع) انسان وقتی فکر می‌کند به سمت کارهای پسندیده سوق می‌یابد یعنی انسانی فکر کرد اهل عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه تفکر در مورد فنای عالم انسان‌ساز بوده و دعوت به عمل و کارهای پسندیده می‌کند، افزود: در آیات مختلفی از قرآن کریم انسان به تفکر کردن دعوت شده و همین مسئله باعث شده که ماموریت انسات سنگین‌تر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۴۴ سوره فرقان ادامه داد: طبق این آیه کسانی که نه اهل شنیدن هستند و نه اهل تفکر مثل چهارپایان بوده و بلکه از آنها هم گمراه‌تر هستند.

وی با بیان اینکه انسان باید تفکر کند که برهنگی که دنیا غرب ۲۰۰ سال قبل آغاز کرده امروز به کجا رسیده است، عنوان کرد: امروز باید دید که زن در دنیای غرب چه جایگاهی دارد، زن تبدیل به یک کالای بی‌ارزش شده و گاهی برای تبلیغ یک کالا زنی را برهنه می‌کنند تا بتوانند فروش داشته باشند، این مسیری که برخی‌ها در کشور ما هم کم و بیش در گوشه و کنار که تعدادشان نیز محدود است دنبال می‌کنند باید بدانند که این مسیر غرب به جایی رسیده که هم‌جنس‌بازی هم دوای آنها نیست.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم تصریح کرد: هم‌جنس‌بازی در برخی از کشورهای غربی قانونی است، کاری که حیوانات هم انجام نمی‌دهند. گاهی انسان فکر نمی‌کند و قدرت اندیشه‌ خود را در مسیری که اولیای الهی دعوت کرده‌‌اند هزینه نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه طبق آیات قرآن کریم نتیجه ترک تفکر به بیراهه رفتن و سقوط در اعماق جهنم است، بیان کرد: در قرآن کریم آیات متعددی در خصوص اینکه به چه چیزی باید فکر کنیم وجود دارد که یکی از آنها تفکر در خلقت انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم تفکر در خصوص عظمت پیامبر(ص) ادامه داد: کسانی که از تعالیم پیامبر(ص) دورند در گمراهی مطلق قرار دارند، جاهلیت امروز کمتر از جاهلیت قبل از اسلام نیست.

وی با بیان اینکه تفکر در مورد خواب، مرگ و داستانهای قرآن کریم از دیگر موضوعاتی است که قرآن کریم به آن اشاره داشته است، افزود: تفکر در مورد فنای عالم و عواقب کارها از جمله موضوعاتی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با اشاره به تفکر در مورد خلقت هدفمند که در قرآن کریم نیز بارها به آن تاکید شده است به آیه ۱۹۱ سوره آل عمران نیز اشاره داشت و گفت: نخستین ویژگی عاقلان این است که هر لحظه به یاد خداوند است. خداوند از انسانها خواسته که اهل تفکر بوده به خلقت آسمانها و زمین فکر کنند.

وی با بیان اینکه علم سکولار از توجه به خدای متعال دوره شده است، ابراز کرد: این علم انسان را از خداوند دور می‌کند، علم باید آیات الهی را به انسان گوشزد کند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر