logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۱
[ شناسه خبر : ۶۳۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
گزارش تصویری/

استقبال از نوبهار/تصاویر

-استقبال-از-نوبهار-تصاویر

اواخر ماه اسفند که فرا می رسد خانه ها رنگ و بوی تمیزی و نو شدن می دهند. بزرگ و کوچک در خانواده به یاری بانوی خانه می شتابند و همدلی در خانه به اوج می رسد. در خانه مادر بزرگها اوضاع کمی متفاوت است. دختران و نوه ها یک روز مهمان مادر می شوند و به او کمک می کنند تا خود را برای نوروز آماده کند.

به گزارش موج رسا; اواخر ماه اسفند که فرا می رسد خانه ها رنگ و بوی تمیزی و نو شدن می دهند. بزرگ و کوچک در خانواده به یاری بانوی خانه می شتابند و همدلی در خانه به اوج می رسد. در خانه مادر بزرگها اوضاع کمی متفاوت است.

دختران  و نوه ها یک روز مهمان مادر می شوند و به او کمک می کنند تا خود را برای نوروز آماده کند. هرکسی یک جای کار را می گیرد و به دلیل حضور جمعی صمیمی و همدل ساعتها به سرعت می گذرد و تنها چیزی که می ماند خاطرات یک روز شیرین و دلچسب است.

نظافت خانه های کاهگلی در روستاها اگرچه سخت اما خاطره انگیز است. این خانه ها با توجه به شرایط منطقه از سنگ یا چوب و گل ساخته شده اند. خانه های کاهگلی برای اینکه استحکام خود را حفظ کنند می بایست گلمالی شوند تا از ریزش های تدریجی دیوارها جلوگیری شود.

زنان مازندرانی در روستاهای ییلاقی بابل هرسال در کنار گردگیری، شستشوی فرش و موکت به گلمالی دیوارهای داخلی و نمای بیرونی بنا می پردازند. گلمالی دیوار ها ظرافت و دقت خاصی می خواهد و زنان این روستاها هنر و سلیقه خود را در این کار به نمایش می گذارند و با زیبایی بخشیدن به ظاهر منزل به استقبال بهار می روند.

 

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر