logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۱
[ شناسه خبر : ۵۹۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با برگزاری آئین های عزاداری؛

زنجان در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) غرق عزا و ماتم است

زنجان-در-سالروز-شهادت-حضرت-فاطمه-زهرا(س)-غرق-عزا-و-ماتم-است

استان زنجان در سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) غرق عزا و ماتم است.

به گزارش موج رسا; در استان زنجان آئین ویژه عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)  از فاطمیه اول آغاز شده و برنامه های عزاداری در هئیت ها، تکایا، مساجد، حسینیه ها برگزار شده است.

از چند روز گذشته نیز به مناسبت شهادت دخت نبی مکرم اسلام، آئین ویژه عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)  با حضور گسترده دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در نقاط مختلف استان به شکل باشکوه برگزار شده است.

به مناسبت سالروز شهادت غمبار کوثر رسالت، دخت نبوت، همسر ولایت و مادر امامت، بازار و مغازه های زنجان و شهرهای تابعه  استان سیاهپوش شد.

در آیین های باشکوه سینه زنی و مرثیه سرایی ایام فاطمیه، دوستداران اهل بیت و شیفتگان ولایت و امامت، در غم شهادت ام ابیها حضرت زهرا (س) به عزاداری پرداخته و اشک ماتم می ریزند.

سخنرانان، مداحان و شاعران نیز با بازگو کردن نقش حضرت فاطمه زهرا (س) در حفظ و بقای ارزشهای دین مبین اسلام، زندگی پربار آن حضرت را بهترین الگو برای یک زن مسلمان توصیف می کنند.

مردم متدین این استان با شرکت در دستجات عزاداری، پخش نذورات و انفاق به مستمندان، ارادت خالصانه خود را نسبت به دخت گرامی پیامبر اسلام و خاندان آل محمد (ص) ابراز می کنند.

آئین های عزاداری طی چند روزاخیر در منازل علمای  بزرگ شهر زنجان و همچنین دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(س) برگزار می شود.

 

*ایام فاطمیه

دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص)،میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است:یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی  الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.

ایام فاطمیه جمعا شش روز است، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از 13 تا 15جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی است.

 ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماه های قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،29روز بوده باشند،حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

ولی در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

مردم استان زنجان در شب شهادت دخت نبی اکرم(س) با پرپایی مراسم های عزاداری، درغم شهادت آن حضرت به بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

مردم ولایتمدار و متدین استان زنجان از چند روز گذشته با برگزاری مراسم های ویژه در غم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در اقصی نقاط این استان به عزاداری پرداختند.

پرپایی مراسم های ویژه سخنرانی و مداحی با حضور گسترده آحاد مختلف مردم استان زنجان در مساجد، تکایا و  منازل در سوگ شهادت ام ابیها حضرت فاطمه(س) به عزا نشستند.

برپایی دستجات با حضور آحاد مختلف مردم استان زنجان بخصوص شهر زنجان از جمله برنامه های مردم استان زنجان در شب شهادت حضرت فاطمه(س) است.

دسته های عزاداری مردم شهر زنجان در قالب دسته عزاداری هیئت مکتب الزهرا و هیئت فاطمیون زنجان از برنامه های عزاداری در شب شهادت حضرت زهرا(س) بود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر