logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۵
[ شناسه خبر : ۵۸۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]

چگونه از شر امواج و تشعشعات موبایلی در امان باشیم؟

چگونه-از-شر-امواج-و-تشعشعات-موبایلی-در-امان-باشیم؟-

امروزه در جهان، مردم ساعت‌های طولانی از تلفن همراه استفاده می‌نمایند بی توجه به این نکته که این وسیله چه آسیب‌های جبران ناپذیری بر روی سلامتی انسان‌ها دارد.

به گزارش موج رسا; تلفن‌های همراه امروز دیگر فقط برای برقراری ارتباط صوتی با دیگران استفاده نمی‌شوند درواقع به نظر می‌رسد این نوع استفاده از تلفن‌های هوشمند تا حدی به حاشیه رانده شده و این ابزارهای الکترونیکی بیشتر برای حضور در شبکه‌های مجازی، بازی‌های آنلاین و غیرآنلاین، دیدن فیلم و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این گزارش می خواهیم به مضرات استفاده از موبایلبپردازیم.

چرا موبایل برای انسان مضر است؟

سلول‌های بدن انسان در گستره 10 تا 1000 هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اکثر موبایل‌ها نیز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می‌کنند. می‌بینید که گستره امواج الکترومغناطیسی موبایل با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم‌پوشانی دارد و این مسأله باعث ایجاد اختلالات جبران‌ناپذیری مانند ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود، همچنین ثابت شده که این امواج تأثیر بدی در باروری مردان دارد، زیرا اسپرم‌ها را می‌کشد. مخصوصاً در کسانی که موبایل را به کمرشان می‌بندند. دانشمندان معتقدند با وجود استفاده زیاد آقایان از موبایل، در 50 سال آینده خیلی از آن‌ها نابارور شوند یا حداقل توانایی‌های جنسی‌شان کاهش یابد.

استفاده از موبایل باعث سرطان می شود

چرا موبایل برای انسان مضر است؟

تحقیقات متعددی در مورد ارتباط سرطان و استفاده از موبایل توسط دانشمندان سراسر جهان صورت گرفته که نشان می دهد استفاده مکرر از تلفن همراه باعث سرطان می گردد ، علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را هم افزایش می‌دهد. حتی تحقیقات جدید نشان داده اند که اگر شخصی 2 دقیقه با موبایل‌ صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلا تغییر می‌کند. علاوه بر این، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار دارد. میدان‌های الکترومغناطیسی به ویژه آن‌هایی که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش می‌دهند. هر ۰/۰۰۴ ثانیه این امواج به بدن ما برخورد کرده و از آن عبور می‌کنند. حال شما اگر یک روز موبایل را با خود حمل کنید حساب کنید چند بار در معرض آن‌ها قرار می‌گیرید؟

تاثیر امواج موبایل بر روی نوزادان

چرا موبایل برای انسان مضر است؟

محققان آمریکایی هشدار دادند که استفاده مادران باردار از تلفن همراه چه بسا نوزادان آنها را در آینده با خطر مشکلات رفتاری روبرو کند. این محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض تشعشعات تلفن همراه در جریان بارداری بر رشد مغزی نوزاد تاثیر می‌گذارد و چه بسا موجب بروز مشکلات رفتاری از جمله بیش فعالی، نگرانی و ضعف حافظه در آنها می‌شود.

محققان دانشگاه یال آمریکا معتقدند نوزادان از چهار ماهگی مانند یک انسان کامل احساس شنوایی دارند و هر صدایی را می‌شوند و درک می‌کنند به همین دلیل زنگ‌های وقت و بی‌وقت و ارتعاشات تلفن همراه سیستم عصبی نوزادان را دچار اختلال می‌کند. نوزادان دارای سیستم خوابی هستند که نباید بر هم بخورد، ارتعاشات موبایل موجب می‌شود کودکی که به دنیا می‌آید عصبی، کج‌خلق و دچار مشکلات رفتاری باشند. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌شود از حضور در مناطق پرسر و صدا پرهیز کنند و دستگاه تلفن همراه دو متر با آنها فاصله داشته باشد.

مضرات استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان

اکثر والدین به فرزندان خود می آموزند که با افراد غریبه صحبت نکنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روی کسانی که نمی شناسند باز نکنند و اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنین آنها روی این موضوع کنترل و نظارت دارند که فرزندشان با چه کسی حرف می زند؟ با چه کسی دوست است؟ کجا می رود؟ چه کتاب و روزنامه ای می خواند؟ و... اما نمی دانند که همین نظارت، کنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از تلفن همراه نیز اعمال کنند. بسیاری از والدین در مورد رایانه و بازیهای رایانه ای فرزندشان نظارت دارند ولی نسبت به تلفن همراه بی تفاوتند. با وجودی که این وسیله اگر تحت کنترل نباشد می تواند بسیار خطرناک تر از رایانه، اینترنت، تلویزیون و... باشد. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ضعف بینایی

بررسی‌های جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد کار زیاد با تبلت به چشم کودکان آسیب‌های جدی وارد می‌کند و می‌تواند برای سیستم عصبی و چشمی کودکان بسیار مضر باشد. با توجه به اینکه استفاده از گوشی همراه و تبلت برای کودکان در مدت زمان کوتاه خلاصه نمی‌شود، قطعاً به بینایی آنها آسیب می‌زند.

2. بروز مشکلات عصبی در کودکان

یکجا نشینی و غافل شدن از بازی‌های کودکانه موجب بروز مشکلات عصبی در آنها می‌شود. کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.

انجمن متخصصین اطفال آمریکا نیز می‌گوید که کودکان پیش از دو سالگی نباید به هیچ نمایشگری نگاه کنند اما تقریبا 90 درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم تلویزیون نگاه می‌کنند؛ زمان مشاهده تلویزیون نیز به تدریج بیشتر می‌شود.

2. پایین آمدن کیفیت خواب

زمانی که افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود در تاریکی نگاه می‌کنند، طول موج کوتاه نور آبی منجر به تأخیر در ترشح ملاتونین می‌شود و پیرو آن، فرآیند خواب را سخت‌تر می‌کند.

نویسنده ارشد این تحقیقات از دانشگاه هوستون گفت: «دستگاه‌های الکترونیکی نظیر تبلت و گوشی همراه سطح هورمون خواب را کاهش و کیفیت خواب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند».

متخصصان دانشگاه هوستون در ادامه می‌گویند: «هزینه‌های پایین آمدن کیفیت خواب به خصوص در کودکان بسیار بیشتر از خستگی و خواب‌آلودگی است؛ عدم داشتن خواب منظم با خطر بالایی از افسردگی، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است».

3. به وجود آوردن اختلالات ذهنی

به گفته محققان روسی، ارسال بیش از اندازه پیام کوتاه نوعی وسواس و اختلال ذهنی به دنبال دارد که متاسفانه نزد کاربران نوجوان بسیار رایج است. استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری از تلفن همراه برای کاربر استرس و پریشانی ذهنی پدید می آورد. این اختلالات به حدی است که نوعی بیماری روانی و عصبی براساس آن تعریف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس می کند گوشی تلفن همراهش زنگ می‌خورد. از سوی دیگر برخی اختلالات روانی به دلیل تماشای صحنه‌های نامناسب در برخی بازی‌ها، فیلم‌های بلوتوثی، فیلم‌های فضای مجازی و مطالب خاص از دیگر مواردی است که نباید از آن غافل شد.

4. منزوی شدن کودکان

روزنامه دیلی‌میل نوشت: «بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن و حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از کودکان سلب می‌کند». تمام روزهایی که می‌توانند بهترین گزینه‌های برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند، با بازی با وسایل الکترونیکی به هدر می‌روند.

5. چاقی کودکان

محققان آمریکایی با بررسی داده‌های بیش از هزار کودک چاق اظهار کردند: «با فراگیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند چاقی کودکان بیش از قبل شیوع پیدا کرده است که در پی آن بیماری‌های متعدد دیگری نیز شکل می‌گیرند».

زل‌ زدن کودکان به صفحه نمایشگر وسایل الکترونیکی، نشستن‌های مداوم، بی‌تحرکی‌های زیاد، پایین آمدن کیفیت خواب و حتی غذا خوردن در هنگام بازی به چاقی کودکان دامن زده است.

6. تومور مغزی

متخصصان انگلیسی باور دارند، تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است؛ یک مطالعه جامع بین‌المللی در سال 2011، نشان داد، میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی افزایش می‌یابد.

7. آسیب‌های انگشت دست کودکان

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا هشدار می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از صفحات لمسی ابزارهای الکترونیکی به انگشت دست کودکان آسیب می‌زند؛ سرگرم شدن با تبلت و گوشی همراه فرصت بازی‌های معمولی را سلب می‌کند و به این ترتیب عضلات کودک روز به روز تحلیل می‌رود و به مروز زمان حرکاتش تأخیر بیشتری خواهند داشت.

8. خطر ابتلا به سرطان

از آنجایی که تلفن‌های همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می‌کنند،‌ یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های استفاده از اینگونه وسایل افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

9. کاهش مهارت‌های ارتباطی

شواهد نشان می‌دهد، جایگزینی این تکنولوژی به جای ارتباطات حضوری (به خصوص با استفاده از امکان ارسال پیام‌های کوتاه) تا حدود زیادی ارتباطات انسان‌ها را به حداقل رسانیده است. افزایش این گونه ارتباطات به کاهش روابط چهره به چهره و زنده صوتی منجر می‌شود. ارتباطات ناقصی که در قالب متون خشک و بی روح جان می‌گیرد، مرز شوخی و جدی را درهم می‌آمیزد و مسیر اغراق آمیز و نادرستی را می‌پیماید که هرگز جایگزین مناسبی برای ارتباط کلامی و عاطفی میان گروه دوستان و آشنایان نیست و شناخت مجازی و غیر واقعی حاصل از آن نمی‌تواند معیار خوبی برای آگاهی درباره طرفین رابطه باشد. این ارتباط مجازی فرصت یادگیری آداب زندگی را به طور عملی و از طریق ارتباط موثر با اقشار مختلف اجتماعی از فرد سلب و او را در محیطی بسته و محدود محصور می‌کند.

نکات ایمنی برای استفاده از موبایل

امروزه استفاده از تلفن همراه تبدیل به یک فرهنگ بین مردم شده است و واقعا نمی توان از آن استفاده نکرد. بنابراین می توان با رعایت نکات زیر ضررهای آن را به حداقل رساند:

حتی المقدور از ارسال پیامک به جای صحبت کردن استفاده کنید، زیرا اشعه های کمتری تولید کرده و کمتر آسیب می رساند.

در صورتی که می خواهید از تلفن همراه استفاده کنید، از دستگاههای هندزفیری استفاده کنید و از چسباندن مستقیم گوشی تلفن به گوش، خودداری کنید.

گوشی تلفن همراه خود را در فاصله دوری از بدن خود قرار دهید تا از تشعشات آن در امان باشید.

گوشی تلفن همراه را به هیچ وجه داخل اتاق خواب نبرید، چرا که به هنگام خواب مغز شما قابلیت بیشتری برای دریافت امواج دارد.

خطر امواج هنگام صحبت کردن از هر زمان دیگر بیشتر است . زیرا این امواج همواره در حال کم و زیاد شدن هستند.

خانم های باردار باید حداقل ۲ متر با تلفن همراه فاصله داشته باشند.

هنگام ارسال MMS یا پیام تصویری ، خطر امواج ۱۰۰۰ برابر بیشتر است .

وقتی که می خواهید با تلفن همراه به کسی زنگ بزنید، تا زمانی که ارتباط بر قرار نشده و شخص در آن طرف خط شروع به صحبت نکرده، تلفن همراه را نزدیک گوش خود نگیرید. زیرا در این مدت تلفن همراه از توان فرستادن سیگنال معادل با دو وات یا ۳۳ دسی بل استفاده می کند.

تا حد ممکن از صحبت کردن با گوشی تلفن همراه بپرهیزید و بویژه از استفاده کودکان از تلفن همراه جلوگیری کنید.

بهترین روش برای در امان ماندن از تشعشات موبایل

بهترین روشی که برای در امان ماندن از تشعشات مضر موبایل در جهان شناخته شده است، استفاده از کیف مخصوص موبایل است که به کیف های ایول معرف می باشند. در ساخت این کیف ها، با تزریق ترکیبات نانو نقره به الیاف بافتی، پارچه‌ای با خاصیت جذب امواج الکترومغناطیسی تولید و با استفاده از آن پوشش ویژه تلفن همراه ساخته شده که کاربر هنگام حمل تلفن و حتی در زمان مکالمه یا ارسال و دریافت پیام کوتاه، تلفن را همواره در داخل آن نگه می‌دارد و بدین ترتیب امواج ناشی از عملکرد تلفن همراه جذب این پوشش شده و از تماس آن با بافت‌های مختلف بدن که آسیب و عوارض سوء متعددی در پی دارد پیشگیری می‌کند، این کیف می تواند تا 99/99 درصد تشعشات مضر موبایل را جذب کند شاید برایتان جالب باشد این کیف توسط مخترع جوان ایرانی به نام علی جاسب در آلمان ساخته شده و هم اکنون در کشورهای اروپایی در حال استفاده است ولی این اختراع در کشور خودمان غریب می باشد.

چرا دولت ها از آموزش و اطلاع رسانی مردم به زیان های تلفن همراه جلوگیری می کنند؟

علت این که تا کنون اطلاع‌رسانی خوبی در مورد زیان‌های موبایل‌ها نشده این است که این قضیه درست مثل جریان سیگار است. وقتی که کمپانی فیلیپ موریس میلیاردها دلار درآمد از فروش سیگار داشت، اجازه نمی‌داد دانشمندان در این مورد نظر بدهند. حتی اگر به خاطر داشته باشید در سال 1960 ماجرایی برای یک پروفسور که روی سیگار تحقیق می‌کرد رخ داد و او را کشتند. الان فروش موبایل‌ها در دنیا از پُر درآمدترین کارهاست و حتی بسیاری از مراکز آن‌ها دولتی هستند و کسی دوست ندارد از میزان سودش کاسته شود. پس با وجود آگاهی از مضرات آن، هیچ اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. آن‌ها میلیاردها دلار برای راه‌اندازی آنتن‌های BTS خرج کرده‌اند و می‌خواهند سودش را ببرند. اگر بخواهند سیستم‌هایشان را تغییر دهند، باید تریلیون‌ها دلار هزینه کنند. پس راه پر سود برای آن‌ها عدم اطلاع مردم از زیان‌های موبایل است، در کشورهای اتریش، آلمان و سوییس تاکنون دانشمندان مقالات بسیاری را ارائه داده‌اند و از دولت خواسته‌اند که به گونه‌ای قانون‌گذاری کنند که کمترین میزان زیان به افراد برسد. چندی پیش از دولت‌هایشان خواستند که از نصب آنتن‌های BTS در نزدیکی مهد کودک‌ها، بیمارستان‌ها یا مکان‌های تفریحی که بیشتر کودکان در آن‌ها رفت و آمد دارند جلوگیری کنند. در نروژ هم آزمایش جالبی انجام شد که نشان داد استفاده از موبایل برای بچه‌ها باعث خستگی، کم خوابی و کم اشتهایی می‌شود.


در پایان...

در ایران نیز متأسفانه بدلیل سود سرشاری که این کالا عاید بعضی از افراد پر نفوذ در کشور می نماید متأسفانه هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد ضررهای استفاده از گوشی های موبایل به مردم داده نمی شود و حتی شاهد هستیم که در کشور اگر در روی خانه‌ای آنتن‌های BTS را نصب کنند به آن‌ها ماهیانه پول می‌دهند، البته این پول‌ها هیچ گاه جای آن زیان‌ها را نمی‌گیرد و باید تاکید کنیم خانه‌ها باید حداقل 50 تا 60 متر از BTSها دور باشند تا امواج به آنها کمتر ضرر بزند. امیدواریم در کشورمان نیز آموزش های لازم را در مورد استفاده از گوشی های موبایل از زمان کودکی به مردم شروع کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر