logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۲
[ شناسه خبر : ۵۸۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

مصرف محصولات تراریخته در ایجاد تورمورهای سرطانی نقش دارد؟

مصرف-محصولات-تراریخته-در-ایجاد-تورمورهای-سرطانی-نقش-دارد؟-

انجام آزمایشات مستقل جهانی درباره عوارض احتمالی مصرف محصولات تراریخته که در بازه‌های زمانی مدت‌ طولانی صورت گرفته،‌ عوارض مختلفی را بر روی مصرف‌کنندگان نشان داده است.

به گزارش موج رسا; تا به امروز در سطح دنیا تحقیقات و مطالعات مستقلی درباره عوارض و مخاطرات مصرف محصولات تراریخته بر سلامت انسان صورت گرفته است.

تولید‌کنندگان بزرگ محصولات تراریخته مانند شرکت امریکایی مونسانتو، برای بی‌خطر نشان دادن مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی، اقدام به انجام آزمایشاتی بر روی موش‌های آزمایشگاهی در بازه زمانی ۳ ماهه کرده‌اند و عدم ابتلای این موش‌ها پس از ۳ ماه تغذیه با محصولات تراریخته را به معنای بی‌خطر بودن این محصولات اعلام کرده‌اند!

اما چنین ادعایی به‌شدت از سوی اساتید حوزه بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک و اساتید حوزه تغذیه مردود دانسته شده چرا که برای اثبات بی‌خطر بودن محصولات دستکاری شده ژنتیک، صرفاً انجام آزمایشات بر روی موجوداتی نظیر موش آزمایشگاهی آن در بازه زمانی بسیار کوتاه ۳ ماهه به‌هیچ عنوان، علمی و قابل پذیرش نیست چرا که گاهی ممکن است برخی از اثرات این محصولات خود را بازه تغذیه‌ای چند ساله آشکار کند.

از سوی دیگر، منتقدان محصولات تراریخته به این نکته هم درباره ادعای سلامت این محصولات اشاره دارند که مگر با ورود محصولات دستکاری شده ژنتیکی به بازار مصرف، شهروندان با خرید آنها، صرفا ۳ یا ۴ ماه اقدام به مصرف محصولات تراریخته می‌کنند و بعد از این مدت، مصرف آن را ترک می‌کنند! در صورتی که با تجاری‌سازی و کشت انبوه محصولات تراریخته‌ای مانند ذرت یا برنج، این محصولات به‌صورت ثابت وارد سبد غذایی یک خانواده می‌شوند و این محصولات ممکن است به مدت ۲۰، ۳۰ یا ۵۰ سال توسط افراد مصرف شود.


بیشتر بخوانید: کشف سمس مهلک در مواد غذایی تراریخته

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با این حساب، انجام آزمایشاتی بر روی موش‌های آزمایشگاهی در بازه زمانی ۳ ماهه برای تایید سلامتی محصولات تراریخته، اقدامی مضحک و فاقد کوچکترین اعتبار علمی است.

از سوی دیگر انجام آزمایشات مستقل جهانی درباره عوارض احتمالی مصرف محصولات تراریخته که در بازه‌های زمانی مدت‌طولانی صورت گرفته است، عوارض مختلفی را بر روی مصرف‌کنندگان از جمله ایجاد و رشد تومور‌های سرطانی در پی مصرف درازمدت این محصولات نشان داده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر