logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۲۷
[ شناسه خبر : ۵۸۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

5 نکته مهم که باید در مورد اینترنت 5G بدانید

5-نکته-مهم-که-باید-در-مورد-اینترنت-5G-بدانید-

هرروز چیزهای بیشتری راجع به اینترنت فوق سریع و همگانی 5G که شرکت‌های فناوری قول آن را به ما داده‌اند، مشخص می‌شود.

به گزارش موج رسا; هرروز چیزهای بیشتری راجع به اینترنت فوق سریع و همگانی 5Gکه شرکت‌های فناوری قول آن را به ما داده‌اند، مشخص می‌شود. در ادامه 5 نکته که باید راجع به اینترنت 5G بدانید را برای شما شرح می‌دهیم. با ما رو همراه باشید.

1- سرعت آن فوق‌العاده بالا است

شاید این نکته واضح به نظر برسد، اما لازم است که بدانید این اینترنت تا چه حد از اینترنت نسل فعلی، یعنی 4جی سریع‌تر است. اینترنت 5G نه تنها از LTE فعلی بسیار سریع‌تر خواهد بود، بلکه از اینترنت‌های کابلی که شما در خانه دارید نیز سریع‌تر است.

برای اینکه از عمق مساله آگاه شوید، فقط این را بدانید که سرعت اینترنت 4G در ایالات متحده به صورت میانگین 19.42 مگابیت بر ثانیه است، اما اینترنت 5G، قابلیت ارائه‌ی سرعتی در حد “گیگابیت” را دارد!

اولین مودم 5جی کوالکام، یعنی اسنپ‌دراگون X50، تا 5 گیگابیت بر ثانیه سرعت را پشتیبانی می‌کند؛ این سرعت 257 برابر سرعت میانگین سریع‌ترین شبکه‌های LTE در ایالات متحده است!

بیشتر ما سرعتی حتی نزدیک به این را هم تجربه نکرده‌ایم؛ حتی فیبر گوگل هم بالاترین سرعت آن 1 گیگابیت بر ثانیه است؛ و در اینجا فقط اولین نسل مودم‌های 5G مطرح است. بی‌شک، نسل‌های بعدی آن سرعت بیشتری خواهند داشت.

2- به جز سرعت، بحث ظرفیت هم مطرح است

همه‌ چیز سرعت نیست. درست است که سرعت شبکه‌های 5 جی بسیار بالاتر از سرعت‌های فعلی خواهد بود، اما آن‌ها قابلیت‌های بسیار بیشتری به جز این مورد ارائه می‌دهند.

بخشی از جذابیت 5جی این است که به شبکه‌های موبایل، ظرفیت فوق‌العاده بالاتری می‌بخشد؛ یعنی شبکه‌ها می‌توانند اتصال‌های داده‌ی بسیار بیشتری را پشتیبانی کنند. احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که در صورت حضور در یک مکان پرازدحام، ممکن است سرعت اینترنت شما کاهش یابد و یا به کلی قطع شود. این به خاطر این است که شبکه‌های 4G فقط تا حد مشخصی ازدستگاه‌ها را پشتیبانی کنند و بعد از آن، اتصال آن‌ها دچار مشکل می‌شود.

اما ظرفیت شبکه‌های اینترنت 5G بسیار بیشتر است، بر اساس استانداردهای تعیین شده‌ی اتحادیه‌ی ارتباطات تلفنی بین‌المللی، این شبکه‌ها باید بتوانند تا 1 میلیون دستگاه را در هر کیلومتر مربع، پشتیبانی کنند.

علاوه بر این، از لحاظ تاخیر یا Latency هم شبکه‌های 5جی به 4جی برتری زیادی دارند. این شبکه‌ها می‌توانند تاخیر بسیار پایینی را ارائه دهند، که ما را به نکته‌ی زیر می‌رساند..

3- 5جی فقط برای گوشی‌های موبایل نخواهد بود.

همه‌ی این موارد را کنار هم بگذارید تا متوجه شوید که چرا 5جی انقد مساله‌ی بزرگی‌ است؛ و استفاده‌ی آن فقط در گوشی‌های همراه نخواهد بود. بلکه، رونمایی از این شبکه روی همه‌ی دستگاه‌های متصل شده تاثیر می‌گذارد.

این فناوری برای ماشین‌های دارای رانندگی خودکار مهم خواهد بود، که نیاز خواهند داشت تا با دنیای اطراف خود به سریع‌ترین شکل ممکن ارتباط برقرار کنند. تاخیر پایین‌تر و ظرفیت بالاتر به این معنی است که ماشین‌ها می‌توانند به قدری سریع با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند که خودمختاری کامل آن‌ها میسر می‌شود


بیشتر بخوانید: تفاوت 5G و 4G در چیست؟

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دستگاه‌های دیگر همانند پوشیدنی‌ها، هدست‌های واقعیت مجازی، کامپیوترهای شخصی و دستیاران خانگی هوشمند نیز همگی از این شبکه استفاده‌ی زیادی خواهند برد. حتی کارهای روزانه همانند چک کردن شبکه‌های اجتماعی و یا شروع تماس‌های ویدیویی می‌توانند به شکلی قابل توجه تغییر کنند.

4- قیمت این شبکه‌ها بالا خواهد بود

نکته‌ی منفی همه‌ی این‌ها، این واقعیت است که این سرعت افزوده احتمالا به معنی افزایش قیمت، حداقل در ابتدای حضور این شبکه، نیز خواهد بود. مدیرعامل شرکت Sprint بیان داشته است که قیمت بسته‌های نامحدود داده تا 20 یا 30 دلار افزایش پیدا کنند.

دیگر اپراتورها هنوز راجع به قیمت نظری نداده‌اند، اما اگر روند شبکه‌های اینترنتی را در نظر بگیریم، با افزایش سرعت، قیمت‌ آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

البته شرکت‌هایی همانند کوالکام بیان داشته‌اند که خوشبین هستند که در طول زمان، با افزایش تعداد دستگاه‌هایی که به شبکه‌ی 5جی متصل می‌شوند، قیمت‌ها نیز کاهش یابند؛ اما نمی‌توان گفت که این روند چقدر به طول می‌انجامد.

5- هنوز تا رسیدن به این شبکه حداقل یک یا دو سال فاصله داریم.

با وجود این‌که در سال گذشته پیشرفت‌های زیادی را در مورد شبکه‌ی 5جی دیده‌ایم، این شبکه هنوز راه زیادی را تا رسیدن به گستردگی فعلی 4جی در پیش دارد. اپراتورها و شرکت‌های سخت‌افزاری جدیدا قول‌هایی را برای 2019 داده‌اند.

با این وجود، بیشتر کارشناسان معتقدند که سال 2020، زودهنگام‌ترین زمانی است که 5G به بیشتر افراد می‌رسد. حتی آن موقع هم، احتمالا در اوایل کار این شبکه، مشکلاتی همانند پوشش نامناسب و یا اثر منفی روی طول عمر باتری، وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر