logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۲
[ شناسه خبر : ۵۸۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

سامسونگ بازار ایران را ازدست خواهد داد؟

سامسونگ-بازار-ایران-را-ازدست-خواهد-داد؟

ماجرای گوشی‌های اهدایی شرکت سامسونگ به همه ورزشکاران المپیک زمستانی 2018 ، به جز ورزشکاران ایرانی و کره ‌شمالی جنجال زیادی در کشور به وجود آورد و از بالاترین مقام وزارت امور خارجه تا ورزشکاران ایرانی به این عمل واکنش نشان داده و هریک سامسونگ را تهدید به تحریم کردند.

به گزارش موج رسا; البته مسئولان سامسونگ توپ را به زمین برگزارکنندگان المپیک زمستانی انداخته و اعلام کردند که این شرکت هیچ دخالتی در گزینشی عمل کردن کمیته بین‌المللی المپیک نداشته و برای همه شرکت‌کنندگان، هدایا درنظر گرفته است و به تعداد همه ورزشکاران المپیکی، گوشی‌هوشمند ساخت خود را در اختیار برگزارکنندگان این مراسم قرار داده است.

مسئولان فدراسیون کره‌جنوبی نیز اعلام کردند که این ماجرا سوءتفاهمی بیش نبوده است و ورزشکاران ایرانی نیز مانند سایر شرکت ‌کنندگان در المپیک زمستانی گوشی‌های هوشمند سامسونگ را دریافت خواهند کرد.

بعد از صدور این بیانیه‌ها، مسئولان ایرانی از برگزار کنندگان المپیک زمستانی و شرکت سامسونگ خواستند تا رسما از ورزشکاران و مردم ایران بابت این ماجرا عذرخواهی کنند و اطمینان دهند که دیگر شاهد چنین رفتاری با ورزشکاران ایرانی نخواهیم بود .

شنیده‌ها حاکی از آن بود که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز از همان ساعات‌ اولیه این ماجرا ، کمر به تحریم شرکت سامسونگ و عدم رجیستری گوشی‌های این شرکت در ایران بستند.

اما ماجرا از این هم جدی‌تر شد و وزارت امور خارجه سفیر کره‌جنوبی را احضار کرد تا مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این عمل را به مقامات کره‌ای اعلام شود.

بعد از گذشت چند ساعت از اعتراضات مقامات ایرانی، وزیر ورزش اعلام کرد که مسئولان برگزار‌کننده المپیک زمستانی و شرکت سامسونگ از این رفتار خود به طور رسمی عذرخواهی‌ کرده‌اند.

به گفته مسعود سلطانی‌فر « شرکت سامسونگ ابتدا این موضوع را بر گردن مسئولان برگزار کننده مسابقات انداخت اما با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیته برگزاری بازی‌ها و هم‌چنین این شرکت از ایران عذرخواهی کردند و آن چه ما دنبالش بودیم محقق شد و طبیعتا مراحل بعدی نیز پیگیری خواهد شد».

ناگفته نماند که تا لحظه نگارش این گزارش هیچ بیانیه رسمی و یا حتی غیر رسمی از سوی مسئولان کره‌ای و شرکت سامسونگ در رابطه با عذرخواهی از ورزشکاران ایرانی اعلام نشده است. البته شکی نیست که شرکت سامسونگ منافع مالی زیادی از بازار ایران دارد تحریم گوشی‌های این شرکت توسط مقام‌های ایرانی ، می‌تواند آسیب نسبتا زیادی را به درآمدزایی آن وارد کند.

براساس آمار‌های اعلامی ، ارزش بازار تلفن‌همراه ایران بیش‌از 6 میلیارد دلار بوده که حدود 51 درصد آن در اختیار برند سامسونگ است که یعنی این شرکت کره‌ای بیش از 3 میلیارد دلار درآمد ، تنها از بازار گوشی‌ تلفن‌همراه کشور ما کسب می‌کند. حالا بماند که محصولات شرکت سامسونگ یکی از بازیگران اصلی در بازار دستگاه‌های صوتی‌و‌تصویری و لوازم خانگی نیز به شمار می‌آیند.

ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان و دستگاه های صوتی، ‌تصویری و تلفن همراه درباره میزان آسیب شرکت سامسونگ درصورت از دست دادن بازار ایران به اقتصاد آنلاین می‌گوید: این شرکت اشتباه بزرگی را مرتکب شده است و اگر بازار ایران را از دست دهد ، ضرر هنگفتی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: علاوه‌بر بازار تلفن‌همراه ، بخش لوازم خانگی نیز به شدت در اشباع شرکت سامسونگ است و در این بازار نیز سامسونگ و ‌ال‌جی سهم زیادی را دارند که در صورت حذف یکی از آن‌ها ، دیگری بر سیطره خود خواهد افزود.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان و دستگاه های صوتی، ‌تصویری و تلفن همراه درپاسخ به این سوال که آیا در صورت حذف سامسونگ از ایران، بازار ما شاهد خلا نخواهد شد؟ گفت: قطعا این اتفاق خواهد افتاد ، اما باید به این نکته توجه داشت که بازار تلفن‌همراه و لوازم خانگی رقبای زیادی دارد و اگر یکی از آن‌ها حذف شود ، رقبای دیگر به سرعت جای آن را پر خواهند کرد.

درستی افزود: به طور کلی فکر نمی‌کنم که مسئولان سامسونگ دست از بازار ایران بکشند و به هر نحو تلاش خواهند کرد تا درآمد خود از بخش تلفن‌همراه و لوازم خانگی را از دست ندهند.

ایمان طلسم‌شکن یکی از واردکنندگان تلفن‌همراه نیز در اینباره به اقتصاد آنلاین می‌گوید: سامسونگ سال‌هاست که در تلاش است تا به رقیب جدی برای شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌همراه تبدیل شود که حالا این اتفاق رخ داده و درحال حاضر این شرکت سهم زیادی از بازار گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا دارد.

 وی افزود : بازار ایران نیز برای این شرکت ،بکر محسوب می‌شود و طی سال‌های گذشته توانسته سهم زیادی از این بازار را در دست گیرد.

این واردکننده اظهار کرد: به همین دلیل است که مسئولان ایرانی سامسونگ را به تحریم تهدید کردند و مدیران این شرکت به خوبی می‌دانند که اگر بازار ایران را از دست دهند، علاوه بر کاهش درآمد ، عرصه را برای شرکت‌های دیگری مانند اپل محیا کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر