logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۴
[ شناسه خبر : ۵۷۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

نوبخت: بنزین قطعا گران نخواهد شد

نوبخت:-بنزین-قطعا-گران-نخواهد-شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که دولت مصمم است در راستای سیاست فقرزدایی و کاهش فقر مطلق به همه کسانی که استحقاق یارانه را دارند یارانه بدهند

به گزارش موج رسا; به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در نشست خبری با خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: مجلس طبق آیین نامه در فرآیند بررسی بند‌ها و تبصره‌های بخش درآمدی بودجه به نیمه راه رسیده و وقفه‌ای که رئیس مجلس تشخیص داد هم به رای نمایندگان گذاشته شد و مورد تایید قرار گرفت تا مسائلی در چارچوب ضرورت‌های کشور در قانون بودجه منعکس شود و کمیسیون تلفیق مجددا برای بررسی این مسائل تشکیل جلسه دهد.


وی افزود: دولت برنامه‌های متعددی برای نکاتی که رئیس مجلس گفت: دارد؛ از جمله بحث اشتغال که دولت ۱۲ برنامه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارائه کرده تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف همه مطالبات ضروری جامعه را پاسخ بدهیم و اشتغال ایجاد کنیم. همچنین در مورد مسکن و بافت‌های فرسوده نیز می‌توانیم حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی به تفکیک ۲۶۰ هزار فرصت شغلی در بافت‌های فرسوده و ۴۰ هزار فرصت شغلی برای ۱۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد کنیم که این اقدام نه تنها از جنبه اشتغال مورد توجه است بلکه منجر به مقاوم سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله و ایمن سازی آن‌ها می‌شود.

نوبخت خاطر نشان کرد: در زمینه مقابله با آلایندگی و آلودگی هوا دولت با دو برنامه برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری زمینه‌ای ایجاد می‌کند که در سال ۹۷ ضمن اینکه بتوانیم نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم، مصرف سوخت راهم کنترل کنیم و رفاه نسبی در اختیار مردم قرار دهیم. در هیمن زمینه ۲۵ هزار فرصت شغلی از این محل ایجاد خواهیم کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد یارانه دولت کاملا علاقه‌منداست در راستای سیاست فقرزدایی و کاهش فقر مطلق به همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارد یارانه بدهند و اگر کسانی دریافتی‌شان نسبت به خط مستمری سازمان‌های حمایتی پایین‌تر است در چارچوب مقابله با فقر یارانه دریافت کنند.

نوبخت با اشاره به اعلام آمادگی دولت برای موکول شده جلسات علنی مجلس به بررسی مجدد بودجه در کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق فراتر از فرصت قانون وقت مضاعفی دارد که اقدامی انجام دهد و ما انتظار داریم برنامه‌های دولت که در راستای افزایش اشتغال و کاهش فقر مطلق و ایمن سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله و همچنین رفع آلودگی هوا پیش بینی شده، مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگرچه مجلس تا حدود یک هفته آینده جلسه علنی ندارد، اما دولت در کنار کمیسیون تلفیق آمادگی دارد که رسیدگی به بودجه را انجام دهد. همانطور که بعد از رد کلیات بودجه نیز ۷۲ ساعت وقت بررسی در کمیسیون تلفیق داده شد و ما هم از آن استقبال کردیم. در حال حاضر هم امیدواریم برنامه‌های متقن، منطقی و قابل اجرای کمیسیون تلفیق کمک کند تا به اهداف خود در سال ۹۷ دست یابیم.

سخنگوی دولت سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نوبخت در واکنش به این پرسش که تصمیم دولت برای قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ چیست گفت: دولت قطعا قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال ۹۷ را افزایش نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که علت نوسانات شدید قیمت ارز در بازار برای جبران کسری بودجه دولت است؟ اظهار کرد: دولت به هیچ وجه برای پوشش کسری بودجه خود حاضر به بهم ریختن اقتصاد نیست.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که سیاست دولت در قبال یارانه‌بگیران چیست اظهار کرد: دو روش وجود دارد. یا اینکه یارانه بگیران نیازمند شناسایی شوند و یارانه‌ها دقیقا به اقشار شناسنامه دار پرداخت شود که این فرمول دولت است که نیاز به کمک و مساعدت مجلس دارد یا اینکه گفته شود یارانه افراد پردرآمد پرداخت نشود. این یعنی باید جیب تک تک ۸۰ میلیون ایرانی را بگردیم که درست نیست. دوست نداریم در زندگی مردم تشویش به وجود آوریم.

وی ادامه داد: سیاست دولت نسبت به یارانه بگیران اجرای قانون هدفمندی یارانه است و وارسی کردن اطلاعات حساب شهروندان ایرانی نیست. اما اینکه سراغ نیازمندان برویم و به آن‌ها یارانه بدهیم کاملا منطقی است. مجلس باید شایستگان نیازمند یارانه را مشخص کند. البته در جلسات کمیسیون تلفیق باید به فرمول مشترکی برای استفاده بهینه از یارانه‌ها جهت کاهش فقر مطلق برسیم.

نوبخت درپاسخ به این سوال که آیا دولت حاضر است با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر دهد، گفت: افزایش قمیت حامل‌های انرژی مسئله دیگری است. اگر قیمت‌ها بخواهد اصلاح شود منابع حاصل از این اصلاح در جهت توسعه اشتغال پایدار کشور هزینه خواهد شد.

سخنگوی دولت بر عزدم دولت جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد و اظهار کرد: دولت آمادگی دارد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ۳۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص دهد. ما اصرار داریم و مطالبه درست و به حقی است که البته که در نشست مجدد با کمیسیون تلفیق ۲۰۰۰ میلیارد تومان مصوب مجلس را به ۳۴۰۰ میلیارد تومان اصلاح خواهیم کرد. دولت برای این اصلاح پیش بینی‌های لازم را انجام داده است، اما برای تحقق این مسئله وفاق بین دولت و مجلس ضروری است.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا اغتشاشات اخیر مورد واکاوی دولتمردان قرار دارد یا خیر گفت: باید این پدیده اجتماعی مطالعه شود که همکاران در دولت مشغول این کار هستند، اما باید توجه داشت که مسائل اجتماعی متغیر‌های تک گزینه‌ای نیستند؛ بلکه یک ماتریس هستند و باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و سخنان یک جانبه در این خصوص قابل قبول نیست و ارزش طرح کردن ندارد.

سخنگوی دولت در واکنش به این پرسش که مقامات انگلیس از جنایات عربستان در یمن اظهار نگرانی کردند، اظهار کرد: آنان باید اعلام کنند چقدر تسهیلات و بمب در اختیار سعودی‌ها قرار دادند که آن‌ها هم در یمن جنایت می‌آفرینند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون جامع ایثارگران در بودجه ۹۷، گفت: ما در اعداد و ارقامی که در ردیف‌های مختلف پیش‌بینی کردیم اجرای این قانون را مورد توجه قرار دادیم. در تبصره ۱۰ هم بند مرتبطی در خصوص برخورداری فرزندان ایثارگران از معافیت‌ها و ترجیحات جرایم خدمت سربازی پیش‌بینی شده بود. کمیسیون تلفیق به این اعتبار که در قانون اصلی این موضوع آمده آن را نیاورد، اما هم مجلس و هم دولت خواهان توجه به کسانی هستند که هویت ما با ایثار آن‌ها معنا می‌یابد.

وی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت نیز گفت: این موضوع در برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته و ما موظف هستیم این کار را طبق قانون برنامه انجام بدهیم. بر همین اساس اصلاحی را پیش‌بینی کردیم و از این محل ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفتیم که کمیسیون تلفیق آن را تایید نکرد. اشکالی هم به آن وارد نیست چرا که منابع دیگری پیش‌بینی شد و در کنار منابع صندوق که در این راستا سیاستگذاری می‌شود و تسهیلاتی که پیش‌بینی شده مجموعا ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیار تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفته شده که بین ۱۲ برنامه تقسیم می‌شود. ما مصمم هستیم قبل از اتمام فرصت کمیسیون تلفیق، کل این مجموعه را با اقلام تفصیلی در اختیار نمایندگان قرار دهیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت از شرکت‌های توسعه‌ای، گفت: این موضوع جزو تکالیف دولت است و ما آن را در بخش بافت فرسوده در نظر گرفتیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مدیران دو تابعیتی، گفت: ممکن است در جلساتی در کمیسیون مربوطه با وزارتخانه و دولت وجود داشته که ما در جریان آن نیستیم، اما دولت در این زمینه قانون را اجرا می‌کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه پیش بینی منابع و برآوردی از مصارف است و قانون محاسبات عمومی تصریح می‌کند که وقتی عددی را در بودجه قرار می‌دهیم لزوما این به معنای درآمد و مصرف نیست. هم باید حکم داده شود و هم خزانه این ارقام را وصول کند. ضمن اینکه قانونگذار این حق را به سازمان برنامه داده که تا ۱۰ درصد از محل کاهش یک ردیف به ردیف دیگری اختصاص یابد. ضابطه ما هم در این زمینه ضرورت کار است.

نوبخت اضافه کرد: بر فرض برای اعزام ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی یا صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت‌های پرسنلی نمی‌توانیم بگوییم منابع نداریم و این‌ها جزو ضرورت‌هاست. ضمن اینکه در توافق با کمیته ملی المپیک، تخصیص مناسبی را برای آن‌ها پیش‌بینی کردیم.

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر