logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۵۵۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

تلگرام کارکردهای ضد امنیتی و مداخله جویانه دارد/این پیام رسان در قبال حریم خصوصی کاربران هیچ مسئولیتی ندارد

تلگرام-کارکردهای-ضد-امنیتی-و-مداخله-جویانه-دارد-این-پیام-رسان-در-قبال-حریم-خصوصی-کاربران-هیچ-مسئولیتی-ندارد

برابر پنداری تلگرام وتکنولوژی یک اشتباه محض است . تلگرام یکی از محصولات تکنولوژی است نه کل و خودِ تکنولوژی ! برای ما هم جای شگفتی است که چرا بعضاً بعضی از دولتمردان بحث نفوذ تلگرام را به معنای مخالفت نقادان با علم وتکنولوژی تفسیر می کنند

به گزارش موج رسا; بعد از اتفاقات اخیر، و فیلتر شدن موقت تلگرام ، بحثی پیرامون پیام رسان "تلگرام" در میان نخبگان و عموم مردم فراگیر شد. به دنبال این موضوع شبکه اطلاع رسانی راه داناگفتگویی را با دکتر سلمان کونانی ترتیب داده است.

آنچه در ادامه می آید ماحصل گفتگویی کوتاه با دکتر سلمان کونانی، دانشجوی دکترا در دانشگاه تورنتوی کانادا و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است.

 

سوال : اساساً آیا فعالیت پیام رسان تلگرام در ایران در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور می باشد ؟

پاسخ : اجمالا باید عرض کنم ،خیر ،آقای پاول دوروف صهیونیستی تبار که مغز متفکر تلگرام است صریحاً بیان کرده است که ما هرگز خود را تابع قوانین کشوری نظیر ایران نمی دانیم و اساساً برای حمایت از مردم ایران حتی حاضر هستیم که باارزش های دولت این کشور هم مقابله کنیم . درواقع با یک تز حقوق بشری تلگرام فعالیت های خود را همیشه توجیه کرده ، اما آنچه که مسلم است اینکه این پیام رسان کارکردهای ضد امنیتی و مداخله جویانه بسیاری دارد.

سوال : تلگرام برای صیانت از حریم خصوصی کاربران خود چه برنامه یا قانونی دارد ؟

پاسخ : طبق اساسنامه تلگرام این پیام رسان در قبال حریم خصوصی وسوء استفاده های احتمالی از اطلاعات کاربران برای خود هیچگونه مسئولیتی ندارد . این اطلاعات برای تلگرام ، عملاً یک واحد پولی محسوب می شوند . تلگرام با بسیاری از کمپانی های فعال در امر مد ولباس وحتی سازمان های خرابکارانه وجاسوسی قرارداد می بندد که مثلاً در قبال ارائه دادن اطلاعات کاربران ایرانی پول های هنگفتی از آنها دریافت می کند . این اطلاعات برای جامعه شناسی دقیق جوامع و شناخت خلق وخو و ارزش های آنها و همچنین کشف کانون های رفتاری آسیب پذیر آنها بسیار کمک کننده می باشد .امروزه دیگر جنگ و خرابکاری به ابعاد مادی محدود نمی شود ، استعمارگران روی به تجاوز فرهنگی آورده و قلب ها و ذهن های مردم خصوصاً نسل جوان را نشانه گرفته اند .

سوال : آیا مسئله کسب وکار که پیرامون فعالیت تلگرام ، در ایران مطرح می شود ، اعتبار قانونی واقتصادی دارد؟

پاسخ : قاطعانه عرض می کنم خیر؛ ببینید ممکن است کسی از راه قاچاق یا مثلاً دستفروشی روزانه درآمدهایی هم کسب کند ، اما هیچ کس از طریقه و روش کسب چنین در آمدی دفاع نمی کند ، چون معارض با قوانین و ارزش های اقتصادی جامعه است . وقتی تلگرام در ایران هیچ پایگاهی ندارد ، تابع هیچ قانونی نیست و به ارزش های ملی ودینی ما هم پایبند نیست ، چطور می توان از نقش اقتصادی آن در ایران صحبت کرد . لذا کسب و کارهای تلگرامی اساساً فاقد مستند قانونی بوده و قابل حمایت نمی باشد . اجمالا عرض کنم طبق قوانین موجود برای فعالیت تجاری در فضای مجازی باید از اتحادیه های ذیصلاح ابتدا مجوز دریافت کرد ، این در حالی است که ما طبق قوانین موجود نمی توانیم فعالیت اقتصادی در محیط را تلگرام حمایت کنیم و اساساً عمده فعالیت ها و کسب وکارهای شایع در آن هم جنبه اخلاقی و قانونی ندارند . پس تلگرام عملاً به شیوع نوعی جدید از کسب و کارهای کاذب در جامعه ما کمک کرده و فعالیت های اقتصادی قانونمندی ندارد.

سوال : با این تفاسیر ، پس چرا تلگرام این قدر در ایران محبوب است ؟

پاسخ : اشتباه نکنید، تلگرام در ایران محبوب نیست ، وقتی دولت محترم عملاً بیشترین از حجم از فضای مجازی و زیر ساخت های لازم را در انحصار تلگرام قرار داده است ، قطعاً نتیجه همین خواهد شد که بیشترین کاربران تلگرام ، ایرانی ها باشند . تلگرام در ایران به رقبای خود اجازه فعالیت نمی دهد و لذا به سرعت بیشترین کاربران را در ایران یافته است . من تردید ندارم که اگر دولت برای توانمند سازی شبکه های اجتماعی ملی و ایرانی به درستی و البته دلسوزانه سرمایه گذاری کند ، ما شبکه هایی خواهیم داشت که بهتر و امن تر از تلگرام به مردم سرویس ارائه دهند . انفعال دولت در برابر قانون گریزی های تلگرام وعدم تمهید زیر ساخت های لازم برای شبکه های داخلی ، دلیل اصلی رشد تلگرام در ایران بوده است .

سوال : به نظر شما جایگاه تلگرام در عرصه فناوری وتکنولوژی تا کجاست ؟ این سوال را به این خاطر مطرح می کنیم که همواره می شنویم مسئولان دولت اظهار می دارند که ما باید از تکنولوژی استقبال کنیم ، به جهان مجازی متصل باشیم و...؟

پاسخ : ببینید اساساً برابر پنداری تلگرام وتکنولوژی یک اشتباه محض است . تلگرام یکی از محصولات تکنولوژی است نه کل و خودِ تکنولوژی ! برای ما هم جای شگفتی است که چرا بعضاً بعضی از دولتمردان بحث نفوذ تلگرام را به معنای مخالفت نقادان با علم وتکنولوژی تفسیر می کنند . طبق تعالیم دین مبین اسلام کسی نمی تواند با علم واقعی و تکنولوژی انسانی مخالف باشد ، ما هم نیستیم اما اجازه فعالیت دادن به یک شبکه پیام رسان به ظاهر اجتماعی که اسناد مخالفت های آن با مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران محرز است ، یک خطای بزرگ است که کم از خیانت به ملت و سرنوشت آنها ندارد. پس همانطور که ما بمب هسته ای مخالف هستیم ، با محصولات شوم و تکنولوژی نظیر تلگرام نیز مخالف هستیم.

سوال : به نظر شما چگونه می توان مردم را متوجه این همه مخاطرات و نقشه های تلگرام ساخت ؟

پاسخ : پاسخ واضح است ؛ مردم در بسیاری مواقع از رویکرد و رفتار مسئولین جامعه خود تقلید می کنند ، وقتی برخی از دولتمردان خود را از اعضاء و کاربران ثابت تلگرام هستند و وقتی که دولت بیشترین فرصت جولان و فعالیت را به تلگرام داده است و وقتی که شبکه های داخلی حمایت نشده و شناخته شده نیستند ، شما نمی توانید توقع داشته باشید مردم عضو تلگرام نشوند ، این ثمره خطای نابخشودنی مسئولان جامعه است .

اما به نظرم فرهنگ افزایی ، روی آوردن به ادبیات صادقانه با مردم و تقویت و توسعه جایگزین های ایرانی در شرایط فعلی مهم ترین تصمیم دولت می تواند باشد. مردم شهید پرور و متدین ایران همیشه به درستی از ارزش های ملی و دینی و اخلاقی جامعه حمایت کرده اند ، فقط بایستی با آنها صادقانه رفتار کرد . در این صورت آنها خود سره را از ناسره تشخیص خواهند داد.

سوال: آیا شما در پایان نکته خاصی دارید ؟

پاسخ : ضمن تشکر ، لازم می بینم برای تأکید ادعاهای خود مبنی بر قانون گریزی های تلگرام یک مثال عرض کنم : ببینید امروزه دراغلب کشورهای دنیا پورنوگرافی و نشر و تبلیغ آن یک جرم است . بارها شاهد بوده ایم که یک کانال تلگرامی با کاربران میلیونی مکرراً در حال نشر وپخش تصاویر ومضامین پورن می باشد و حتی از این  راه درآمد زایی هم می کند ،خوب حال سوال وجود دارد که مالکان و مدیران تلگرام در این زمان چه اقداماتی انجام می دهند ؟ آیا وقتی می دانند طبق اسناد ببین المللی متعدد نظیر کنوانسیون بوداپست .مجارستان ، باید با پورنوگرافی مقابله کنند ، آیا عملاً در قبال آن کانال ها چنین کاری انجام می دهند.

شاید باور نکنید اما طبق مقررات تلگرام ، این شبکه فقط در صورتی کانالی را مسدود می کند که جمع کثیری ازکاربران اعتراض داشته و خواهان مسدود سازی یک کانال باشند .حال جالب تر آن است که مثلاً وقتی یک کانال متوسط تلگرام مسدود شد ، صاحبان آن کانال حق دارند مجدداً با یک شناسه جدید به فعالیت بپردازند ، ولو از نوع آن فعالیت ممنوع قبلی. اگر دقت کنید خواهید دید که تلگرام برای مقابله با مضامین غیراخلاقی و به طور کلی ارتکاب رفتارهای مجرمانه ، عملاً یک منطق دوری دارد که فاقد توجیه است ، بنابراین خود شما قضاوت کنید این روش مقابله با فعالیت های غیرقانونی در تلگرام است ،چطور می توان انتظار داشت که این شبکه با چنین منطقی بتواند به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد .اساساً از شبکه ای که برفلسفه بی قانونی و قانون شکنی استوار است ، نمی توان انتظار فعالیت قانونی داشت .

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر