logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۰
[ شناسه خبر : ۵۴۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

معامله قرن یا مقابله با ایران؟

معامله-قرن-یا-مقابله-با-ایران؟

طرحی که آمریکا به عنوان معامله قرن ارائه کرد بدون آنکه نتیجه‌ای برای فلسطین داشته باشد از فلسطین ابزاری برای مقابله آمریکا با نفوذ ایران می‌سازد.

به گزارش موج رسا; دونالد ترامپ از زمانی که به ریاست جمهوری آمریکا رسید، مشی متفاوتی را در مقایسه با باراک اوباما اتخاذ کرد. رویکرد و مشی ترامپ تا جایی متفاوت بود که موجب شد، شخص ترامپ در مقابل کنفرانس پاریس که اوایل ژانویه 2017 برگزار شد موضع مخالف بگیرد. در حالی که جان کری در کنفرانس پاریس بر طرح دو دولتی برای مناقشه اسرائیل-فلسطین تأکید کرد، دونالد ترامپ در توئیتی نوشت، به زودی همه چیز تغییر خواهد کرد. این جمله ترامپ در زمانی اعلام شد که وی پیش از آن به صهیونیست ها وعده انتقال سفارت آمریکا به قدس را داده بود. از همین جا معلوم شد که طرح ترامپ با اوباما کاملا متفاوت است.

مقدمات طرح ترامپ برای فلسطین

دونالد ترامپ پس از تکیه بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا، آشکارا طرح خود در خصوص فلسطین را ارائه نکرد اما به مرور نشانه هایی از طرح را نشان داد که کاملا متفاوت از گذشته بود و به نظر می رسد تغییر رویکرد ایالات متحده آغاز شده است.

ایجاد ائتلاف منطقه ای در غرب آسیا

ترامپ قبل از اینکه وارد عرصه فلسطین شود با سفری که به عربستان سعودی کرد تلاش کرد بین کشورهای عربی منطقه پیمانی منطقه ای ایجاد کند که محور این پیمان ایران هراسی بود. ترامپ دراین سفر به همین بهانه همانگونه که از قبل کشورهای عربی صاحب ثروت حاصل از نفت را به حیوانات شیردهی تشبیه کرده بود که آمریکا باید آنها را بدوشد، با قراردادهای چند میلیاردی، عربستان را در عرصه اقتصادی نیز شریک خود کرد.

رفتن کنار دیوار براق

دونالد ترامپ در نخستین سفر خود به سرزمین های اشغالی به عنوان رئیس جمهور آمریکا، همراه با مسئولان رژیم صهیونیستی به زیارت دیوار براق رفت. او نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که در پست ریاست جمهوری به زیارت دیوار براق رفت. دیوار براق به بخش جنوب غربی دیوار مجموعه مسجدالاقصی اطلاق می شود که یهودیان آن را تنها باقیمانده معبد دوم سلیمان می دانند. اما براساس تاریخ اسلامی این نقطه همان جایی است که حضرت رسول در شب معراج از آن نقطه وارد مسجدالاقصی شده است. معنای این دیدار این بود که ترامپ مالکیت یهودیان بر دیوار براق را به رسمیت می شناسد.

انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

ترامپ که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود به صهیونیست ها وعده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را داده بود. بالاخره بعد از یک مرتبه تعلیق در اجرای آن، در دسامبر 2017 این قانون را امضا کرد و اتفاقی که از سال 1995، بیش از 22 سال به تعویق افتاده بود اجرایی شد. این اقدام دومین گام از طرح ترامپ بود که پیش از اعلام طرح ترامپ در خصوص فلسطین اجرایی شد.

معامله قرن چیست؟

پیش از آنکه ترامپ قانون قدس یکپارچه و انتقال سفارت آمریکا به قدس را امضا کند، دامادش جارد کوشنر را به ریاض فرستاد. در همین سفر جزئیاتی از طرح آمریکا برای فلسطین مطرح شد. ویژگی های این طرح که تا کنون هنوز به طور رسمی از سوی آمریکایی ها اعلام نشد از این قرار بود:

  • ائتلاف با کشورهای عربی مقدمه حل مسئله فلسطین است.
  • طرح آمریکا متمرکز بر طرح یک دولتی است.
  • مذاکره بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی پس از تشکیل ائتلاف کشورهای عربی آغاز خواهد شد.
  • عربستان به عنوان میانجی جایگزین مصر می شود.
  • مسئله قدس، مرزها و آوارگان جزء مسائل مورد مذاکره نخواهد بود.

نکته ای نهفته که فاش شد

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین چند روز قبل ضمن بیان نکات فوق به مسئله ای اشاره که در تحلیل، کارشناسان بیان شده بود اما این بار به دست وی عریان شد. مجدلانی اعلام کرد تمام تلاش آمریکا در معامله قرن، مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. او به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا در تلاش است تا محمود عباس را مجبور به کناره گیری از ریاست تشکیلات خودگردن کند. هرچند تشکیلات خودگردان این اظهارات مجدلانی را موضع شخصی مجدلانی تعبیر کرد اما اظهارات مجدلانی تنها مهر تأییدی بر تفاسیر ارائه شده از سوی تحلیلگران بود.

جمع بندی

ترامپ با طرحی با عنوان معامله قرن طرحی برای فلسطین ندارد او دو هدف را دنبال می کند: اول؛ حرکت به سمت طرح یک دولت یهودی در فلسطین و دوم؛ جایگزینی ایران هراسی به جای مبارزه با رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا.

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر