logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۲
[ شناسه خبر : ۵۳۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان:

کاهش 44 درصدی بارندگی در استان زنجان/ ذخیره آب سد تهم زنجان رو به کاهش است/ تصفیه خانه ابهرو خرمدره تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

کاهش-44-درصدی-بارندگی-در-استان-زنجان-ذخیره-آب-سد-تهم-زنجان-رو-به-کاهش-است-تصفیه-خانه-ابهرو-خرمدره-تابستان-سال-آینده-به-بهره‌برداری-می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به وضعیت بارندگی در استان زنجان گفت: میزان بارندگی در استان زنجان 44 درصد کاهش یافته است.

به گزارش موج رسا; علیرضا جزء قاسمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شرکت فاضلاب شهری استان در حال حاضر بالای 750 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش دارد اظهار کرد: تقریبا 100 درصد جمعیت شهری زنجان تحت پوشش آب شرب قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح آب فاضلاب شهری تصریح کرد: در حال 4 شهر ما تحت پوشش آب فاضلاب هستند و 32.5 درصد جمعیت شهری ما تحت پوشش طرح آب فاضلاب شهری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای طرح آب فاضلاب شهری از اولویت شرکت آب فاضلاب شهری است ابراز کرد: برای اجرای این طرح یک برنامه 5 ساله در نظر گرفته شده است.

وی به تامین آب‌های مورد نیاز استان زنجان اشاره و بیان کرد: تامین آبهای مورد نیاز استان از طریق آبهای سطحی و زیر سطحی انجام می‌شود.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه تامین آب شرب زیر سطحی استان زنجان از طریق 120 حلقه چاه انجام می‌شود ابراز کرد: از این تعداد چاه در حال حاضر از 116 حلقه بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از آب شرب شهر زنجان از طریق آب سد تهم و بخشی نیز از طریق چاه‌ها تامین می‌شود ابراز کرد: حداکثر ظرفیت تامین آن برای کل جمعیت شهری استان نزدیک 70 میلیون متر‌مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 95 در حدود 70 میلیون متر مکعب آب برای شرب سالم و تصفیه شده در اختیار شهروندان قرار داده شد بیان کرد: یک هزار و 22 کیلومتر طول شبکه توزیع آب در سطح استان است.

وی با اشاره به اصلاح و بازسازی شبکه آب شهری استان زنجان بیان کرد: 20 کیلومتر از شبکه توزیع آب شرب در سطح استان زنجان بازسازی شده است.

جزء قاسمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر طرح فاضلاب شهری در 4 شهر زنجان، ابهر، ماهنشان و زرین آباد اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: مجموع اعتبارات عمرانی از طرح‌های ملی و استانی نزدیک به 32 میلیارد تومان است و این میزان اعتبار تا به 38 درصد که حدود 12 میلیرد تومان بوده تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان اعتبارات استانی شرکت آب فاضلاب شهری را 13 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان اعتبارات 46 درصد آن که نزدیک به 6 میلیارد تومان بوده تخصیص پیدا کرده است.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم در شهر ابهر و خرمدره افزود: مهمترین پروژه‌هایی که در این شهرستانها در حال اجرا بوده تصفیه خانه این دو شهر است که با توجه به وضعیت نامناسب آب دست ابهر و خرمدره راه‌اندازی تکمیل این پروژه بسیار حائز اهمیت است.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه به اینکه با وجود اعتبارات کم این پروژه‌ها پیشرفت خوبی دارند افزود: در حال حاضر پشرفت فیزیکی این پروژه‌ به 70 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال نصب تجهیزات تصفیه خانه ابهر و خرمدره هستیم ابراز کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در ابتدای تابستان سال آینده تصفیه خانه به منظور تسهیل آب رسانی به ابهر و خرمدره به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه به اینکه طرح آب فاضلاب نیز در ابهر و خرمدره اجرا می‌شود بیان کرد: در اجرای طرح آب فاضلاب شهری ابهر به سمت استفاده از بخش خصوصی رفتیم و خرمدره نیز شبکه اجرای این طرح در حال انجام است.

وی ابراز کرد: اجرا طرح شبکه آب فاضلاب شهری خرمدره نیز جزو اولویت برنامه‌ها در این شهرستان است.

جزء قاسمی با اشاره به وضعیت بارندگی در استان زنجان گفت: در حال حاضر در بحث بارندگی وضعیت خوبی نداریم و آب سد تهم زنجان نسبت به چند سال اخیر کاهش یافته و به 36 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به روند بارندگی در استان باید برداشت از سد تهم را کاهش دهیم و این نیز نیازمند استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن داریم.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت آب فاضلاب شهری به برخی از روستاهای استان نیز آب رسانی می‌کند افزود: متاسفانه مصرف آب توسط برخی از روستاییان 8 برابر افراد مناطق شهرنشین است.

وی افزود: در میانگین بلند مدت در استان زنجان 52.6 درصد کاهش بارندگی در سطح استان وجود داشت.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش دارد افزود: عمده‌ترین آب شرب مورد نیاز زنجان نیز از آب سد تهم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وضعیت و پیش‌بینی‌های انجام شده تامین آب شرب در 10 سال آینده نگران کننده است افزود: صرفه جویی در مصرف آب باید توسط شهروندان مد نظر قرار گیرد و با کمک صرفه جویی شهروندان امیداویم بدون هیچ مشکلی تابستان سال آینده بتوانیم بگذرانیم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر