logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۰
[ شناسه خبر : ۴۷۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

آمریکایی‌ها از شمال سوریه چه می‌خواهند؟

آمریکایی‌ها-از-شمال-سوریه-چه-می‌خواهند؟

کارشناسان قصد آمریکا برای ادامه حضور نظامی خود در شمال سوریه را با هدف کنترل مناطق نفت خیز، حمایت از کردها و تاثیرگذاری بر روند اوضاع سیاسی داخلی سوریه بعد از پایان جنگ، ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش موج رسا;  روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: در مسکو از طرح آمریکا برای حفظ حضور نظامی این کشور در شمال سوریه که موضوع آن در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» مطرح شده، بشدت انتقاد می شود. مقامات پارلمانی روسیه این سیاست واشنگتن را «تلاش برای ذخیره سازی موقعیت سودمند در سوریه» نامیده‌اند.

کارشناسان هم بر این عقیده اند که وجود پایگاهها موضوعی برای معامله بین روسیه و آمریکا نیست، هرچند آینده آنها برای همه نقش آفرینان منطقه واضح است. ولی مسئله بیشتر این است که پایگاههای آمریکا قرار است در مناطق شمالی خاک سوریه بوجود آید که تحت کنترل شبه نظامیان کرد قرار دارد.

آمریکا نمی‌خواهد مسکو، دمشق و تهران پیروز جنگ در سوریه باشند  

روزنامه واشنگتن پست روز پنج شنبه به نقل از منابع خبری خود نوشت که آمریکا قصد دارد حضور نظامی خویش در سوریه را حتی بعد از نابودی کامل گروه تروریستی داعش در این کشور حفظ کند و در مناطق شمالی سوریه، دولت جدیدی بوجود آورد. به گفته این منابع خبری، آمریکا امیدوار است تا با این اقدام به حمایت خویش از نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه دهد. به نوشته این روزنامه، خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به منزله تضمین «پیروزی سیاسی» بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همچنین ایران خواهد بود.

تلاش آمریکا برای رساندن خود به واگن آخر قطار حوادث سوریه

"کنستاینتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در تفسیر این مطلب، گفت: «این خبر دقیقا تایید کننده آن است که مرحله پایانی اقدامات در سوریه نزدیک است. بسیاری عجله دارند تا مواضع خویش را در پایان کار در سوریه محکم کنند تا بتوانند بر روند اوضاع سیاسی بعد از جنگ در این کشور تاثیرگذار باشند . ضمن اینکه این تلاش دیگری از سوی آمریکاست تا به واگن آخر قطار روند اوضاع سوریه که در حال حرکت است برسد. به جریان افتادن روند حل و فصل سیاسی مسائل در سوریه در بیانیه مشترک روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی، به خوبی مورد تایید قرار گرفته است.»

"ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه نیز تفسیر مشابهی از خبر منتشره از سوی «واشنگتن پست» داشت. وی گفته است: «ادامه اوضاع در سوریه در دوران بعد از جنگ به عوامل جانبی بستگی خواهد داشت که مهمترین آنها امکان برخوردهای غیرقابل پیش بینی از سوی طرف آمریکایی است.»

با توجه به اظهارات قاطع مقامات پارلمانی روسیه به این مسئله، واضح است که مسکو قطعا در برنامه راهکار درازمدت خود در مورد سوریه این مسئله را در نظر گرفته است که واشنگتن قصد دارد تا مواضع خود در مناطق شمالی سوریه که مناطق کردنشین هستند، را تقویت کند. اقدامات واقعی پنتاگون هم گویای این واقعیت است که حضور نظامی آمریکا نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش 33 درصدی نظامیان آمریکایی در خاورمیانه

نشریه المانیتور در واشنگتن توجه خوانندگان خود را به گزارش اخیر داخلی پنتاگون جلب کرده که بر اساس آن در نیمه دوم سال 2017 تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در خاورمیانه (از جمله در عراق و سوریه) در مقایسه با شش ماه نخست سال، 33 درصد افزایش یافته اند.

در محافل کارشناسی ترکیه تاکید کرده اند که از قبل هم کسی در مورد وجود پایگاههای نظامی آمریکا در سوریه برای مدت زمان طولانی، تردیدی نداشت. "کریم خاص" کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «در حالیکه هیچ کس بحثی در مورد پایگاهای نظامی روسی در خاک سوریه بعد از پایان جنگ در این کشور نمی کند، وجود پایگاههای نظامی آمریکا  هم قطعی است. بر کسی پوشیده نیست که شمال سوریه غنی از حوزه های نفتی است و اکنون مهمترین مسئله چگونگی تقسیم منابع انرژی سوریه است.» به گفته این کارشناس ترک، «در روسیه معتقدند که کردها باید در سه زمینه از دمشق مستقل نباشند: در عرصه نظامی، سیاست خارجی و انرژی. ولی این مسئله چندان بر اساس نقشه های آنها پیش نمی رود.»

کردها اگر در آینده سیاسی سوریه مطرح باشند، نیازی به آمریکا ندارند

مقامات حزب «اتحاد دموکراتیک» کردستان که بانفوذترین نیروها در مناطق شمالی سوریه بشمار می روند، عقیده بر این هستند که بسیاری از مسائل بعد از پایان جنگ به نتیجه برگزاری کنگره گفتگوهای ملی سوریه بستگی خواهد داشت که قرار است بزودی در سوچی روسیه برگزار شود.

"عبدالسلام علی" نماینده این حزب در مسکو به «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «اگر کردها بخشی از تصمیم گیری در خصوص آینده سوریه باشند، دیگر نیازی به ادامه حضور آمریکایی‌ها در مناطق شمالی کشور وجود نخواهد داشت. اکنون تصمیم گیری در مورد آینده سوریه بیشتر از آمریکا، در دستان روسیه قرار دارد و به ما به خوبی به این مسئله واقف هستیم.»

مسکو قطعا حضور نظامی آمریکا در سوریه را در نظر دارد

کارشناسان روسی نیز بر این عقیده هستند که حضور درازمدت آمریکا در سوریه، عوامل متعددی است که قطعا در راهکار مسکو برای دوران بعد از جنگ در سوریه در نظر گرفته شده است.

"ماکسیم سوچکوف" مدیر دفتر نمایندگی «Al-Monitor» در مسکو و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه به این روزنامه گفت: «به نظر من، مسکو می داند که نمی تواند در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، بر واشنگتن فشار مستقیمی وارد کند. ضمن اینکه هدف آمریکا از تقویت حضور نظامی خود تنها برای تقویت امکانات خود در سوریه برای تاثیرگذاری بر روند اوضاع سیاسی بعد از جنگ نیست، بلکه این حضور امکانات آمریکا برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران را نیز افزایش خواهد داد. ضمن اینکه برای این منظور تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در سایر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز افزایش پیدا خواهد کرد و روسیه نیز قادر نیست در این مورد کاری انجام دهد، هرچند از این حضور نظامی رضایت نخواهد داشت.»

سوچکوف یادآور شد: «به همین دلیل به عقیده من مسکو در جهت گیری به سمت سوریه، این وظیفه را برای خود تعیین کرده است: سایر نقش آفرینان در عرصه سوریه، از جمله ایران و ترکیه را متقاعد سازد تا نقش ناظر و ضامن مذاکرات بین سوریها (چه در آستانه و چه در کنگره سوچی) را ایفاء کنند و از تاثیرگذاری غیرسازنده بر طرفین درگیریها در سوریه خودداری کنند. ضمن اینکه حضور نظامی آمریکا در سوریه قطعا مغایر با مفاد بیانیه مشترک پوتین و ترامپ در مورد سوریه است که در آن تاکید شده که نیروهای خارجی باید از این کشور خارج شوند.»

"ایگور کاروتچینکو" کارشناس مسائل نظامی روس و سردبیر مجله «دفاع ملی» روسیه نیز می گوید: «آمریکا قصد دارد حتی بعد از نابودی داعش در سوریه، حضور نظامی خویش را به شکل استقرار نیروهای ویژه نظامی که تعداد آنها ممکن است به چند هزار نفر برسد، حفظ کند تا از این طریق بتواند از وجود آنها برای تاثیرگذاری بر روند آتی اوضاع سیاسی داخلی سوریه استفاده کرده و در صورت ضرورت فعالت گروههای مسلح مخالف سوری تحت کنترل خود را افزایش دهد.»

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر