logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۳
[ شناسه خبر : ۴۳۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بیش از 35 درصد تحصیل کرده های دانشگاهی بیکار هستند

-بیش-از-35-درصد-تحصیل-کرده-های-دانشگاهی-بیکار-هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:ما 38 سال است که کشور را با رویکرد تمرکزگرایی اداره کرده ایم به این صورت که تهران برنامه نوشت و به ما دیکته کرده؛ این در حالی است کارشناس مربوط حتی یک بار هم به قلعه گنج نرفته است اما برای آن بودجه می نویسد ؛ محرومیت را می توانیم در مناطق جنوب کرمان و استان سیستان و بلوچستان ببینیم ولی همین شاخص ها در تهران وجود ندارد.

به گزارش موج رسا; محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آرمان کرمان؛ با اشاره به برخی آمارهای اشتغال زایی در کشور گفت: همه می دانیم که وضعیت استخدام در کشور به چه صورت است و جایی نداریم که هفته گذشته 500 هزار نفر استخدام داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: همانگونه که می دانیم در کنار بخش دولتی، بخش خصوصی هم وجود دارد؛ میزان نفرات استخدام شده را از دفترچه تامین اجتماعی متوجه می شویم چرا که اگر دفترچه دولتی نباشد، از دفترچه تأمین اجتماعی استفاده می کنند  و بیمه اجتماعی حساب می شود.

وی عنوان کرد: برای محاسبه خالص اشتغال، اگر تعداد بازنشستگان تأمین اجتماعی را در یک سال کنار بگذاریم و میزان ورودی ها و خروجی های تأمین اجتماعی را بیاوریم، خالص آن مبنای اشتغال در آن سال است و همچنین واحدهای دیگری باید خالص اشتغال را بیان کنند که ورودی درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی باید این عدد را عنوان کنند؛ با توجه به اینکه ورودی درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی را در اختیار داریم و ورودی سازمان تأمین اجتماعی با توجه به افزایش اشتغال، افزایش پیدا نکرده است.

پورابراهیمی ادامه داد: طبق محاسباتی که انجام شده، نرخ بیکاری در بین تحصیلکرده های دانشگاهی که شامل لیسانس، فوق لیسانس، دکتری ،فوق دکتری و افرادی که مقطعی را در دانشگاه ها خوانده اند، بالای 35 درصد می باشد؛ کجا نرخ بیکاری پایین آمده است؟ بر همین اساس  ضرورت دارد که این اعداد اصلاح شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اختیارات در استان ها کم می باشد به این معنی که استاندار فقط می تواند برای  5 درصد مسائل عمرانی استان تصمیم بگیرد  و 95  درصد آن تصمیمات در مرکز گرفته می شود؛ باید بتوانیم اختیارات را افزایش دهیم و بتوانیم تصمیمات منطقه ای بگیریم.

وی تصریح کرد: در مجلس قبل امضای برخی نمایندگان را به رئیس جمهور رساندیم که برخی اختیارات که در قانون اساسی اجازه داده شده، به استان ها واگذار شود؛ آقای رزم حسینی هم عنوان کردند که این یکی از کارهای بسیار بزرگ است که ما اختیارات را به استان ها بدهیم  و استان ها بتوانند اداره کنند.

پورابراهیمی با بیان اینکه استان کرمان چه کمبودی دارد که باید نرخ رشدش به این صورت باشد، تشریح کرد: بخشی از این وضعیت را به واسطه تمرکز گرایی می دانیم به این معنی که دوبرابر استان های دیگر مالیات پرداخت می کنیم،  اما دریافت بودجه استان از دولت سرانه است که براساس جمعیت، سرانه تعلق می گیرد؛ چنانچه جمعیت ما از استان اصفهان کمتر باشد، سرانه نصف می شود به این معنی که سهم ما در درآمد بالا و در  هزینه پایین است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم که اگر  دور استان کرمان یک دیوار بکشیم، در قسمت فقیر جنوب این استان ما می توانیم به راحتی با این ظرفیت به یک اقتصاد توانمند برسیم که این مسئله امکان پذیر است؛ این در حالی است که این مسئله با قانون اساسی همخوانی ندارد.

وی اذعان داشت: ما 38 سال است که کشور را با رویکرد تمرکزگرایی اداره کرده ایم  به این صورت که تهران برنامه نوشت و به ما دیکته کرده؛ این در حالی است کارشناس مربوط حتی یک بار هم به قلعه گنج نرفته است اما برای آن بودجه می نویسد ؛ محرومیت را می توانیم در مناطق جنوب کرمان و استان سیستان و بلوچستان ببینیم ولی همین شاخص ها در تهران وجود ندارد.

پورابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: این مقوله در  جایی بزرگ می شود و در جایی دیگر کوچک می شود که این مسئله نمونه ای از برنامه تمرکز زدایی است که انجام می شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر