logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۹۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

حذف برچسب قیمت به زمان دیگر موکول شد

-حذف-برچسب-قیمت-به-زمان-دیگر-موکول-شد-

اجرای حذف برچسب قیمت از روی کالا در لحظه آخر به سبب بهره گیری حداکثری از نظرات کارشناسان و مسوولان به تعویق افتاد.

به گزارش موج رسا; تصمیم دقیقه نودی وزیر سابق صنعت و معدن مبنی بر حذف قیمت از روی کالادر روزهای پایانی حضور خود در وزارتخانه با واکنش های مختلفی روبرو شد.

علی رغم آنکه برخی مسوولان معتقدند که اجرای این طرح در بازار خرده فروشی هرج و مرج ایجاد می کند، اما در مقابل برخی دیگر آرامش بازار را منوط به پیاده سازی حذف برچسب  قیمت از روی کالا می دانند.

البته ناگفته نماند که اجرای این موضوع در لحظه آخر به سبب بهره گیری حداکثری از نظرات کارشناسان و مسوولان به دستور وزیر جدید صنعت و معدن به تعویق افتاد.

کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با اشاره به ضرورت حذف برچسب قیمت از روی کالاها اظهار کرد: براساس ضوابط وزارت بازرگانی تفاوت قیمت کالا از کارخانه تا خرده فروشی به طور متوسط باید 15 درصد باشد در حالیکه هم اکنون این تفاوت حدود 40 درصد است.

وی با اشاره به اینکه سود بالای قیمت کارخانه تا خرده فروشی قابل کنترل توسط قانون گذار نیست، افزود: براین اساس سیستم قیمت گذاری کالا باید به روش کشورهای توسعه یافته تغییر یابد چرا که حذف قیمت از سوی تولیدکننده موجب می شود که کالا با قیمت ارزان تری به دست مصرف کننده برسد.

به گفته زرگران دولت برای دومین بار عزم خود را برای اصلاح روش قیمت گذاری جذب کرد که متاسفانه در دقایق پایانی ابلاغیه اجرا منصرف شد.

این مقام مسوول ادامه داد: علی رغم آنچه که در رسانه ها مطرح شد، قرار نیست که درج قیمت بر روی کالا حذف شود بلکه تنها مسوولیت قیمت گذاری از تولید کننده بر عهده عرضه کننده گذاشته خواهد شد که این روش اجرایی هیچ گونه معضلی ایجاد نخواهد کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی و آب اتاق تهران با اشاره به اینکه اجرای این روش ارزانی قیمت را در بردارد، افزود: امروزه برندهای بزرگ با استفاده از فناوری های نوین اقدام به عرضه کالا با قیمت کمتر از آنچه که بر روی کالا درج شده می کنند  که به همین خاطر با حذف برچسب گذاری اتفاق خاصی در بازار رخ نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه تخفیف های فروشگاهی قیمت واقعی کالاست، بیان کرد: بعد از اصلاح قیمت گذاری در تمامی مراکز عرضه محصولات با نرخ های تخفیف فروشگاهی در بازار عرضه می شود.

حذف برچسب قیمت کالا منطقی نیست

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برچسب قیمت بر روی کالا در شفافیت بازار تاثیرگذار است، گفت: برچسب قیمت بر روی کالا موجب شده که مغازه داران اقدام به عرضه کالا با نرخ دلخواه کنند.

وی افزود: عرضه و تقاضا تنها در بورس کالا تعیین کننده قیمت عادلانه کالاست.

پاپی زاده با اشاره به اینکه امکان کشف قیمت عادلانه در خرده فروشی وجود ندارد، بیان کرد: مصرف کنندگان نسبت به کیفیت و قیمت کالاها اطلاعات چندانی ندارند که بدانند از کدام مغازه و فروشگاه مایحتاج خود را خریداری کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف برچسب قیمت گذاری کالا در خرده فروشی ها نه تنها شفافیتی ایجاد نمی کند بلکه در هرج و مرج بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: حذف برچسب گذاری قیمت اقلام اساسی و محصولات کشاورزی سیاست درستی نیست و تنها صنعت خودرو و کالاهای انحصاری این طرح باید اجرا شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر