logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۸۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
محرم در پایتخت شور و شعور حسینی

آیت‌الله حسینی‌زنجانی: محرم هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است/ مداحان در شرح وقایع کربلا از منابع صحیح استفاده کنند

آیت‌الله-حسینی‌زنجانی:-محرم-هر-سال-تجدید-عهدی-با-امامت-و-ولایت-است-مداحان-در-شرح-وقایع-کربلا-از-منابع-صحیح-استفاده-کنند

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به فرا رسیدن محرم گفت: محرم هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: مسئله محرم در هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است و این مراسم در راه امر به معروف و نهی از منکر و اینکه جامعه اسلامی به طرف عدل و داد حرکت کند، انجام می‌شود.

وی افزود: وظیفه هر شیعه و پیرو حضرت علی(ع) و امامان معصوم(ع) است که این ایام را با عظمت برگزار کنند و به اهدافی که در کربلا و نهضت اباعبدالله بوده نیز توجه شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه احیای دین، امر به معروف و نهی از منکر و پیاده کرده عدالت اجتماعی در جامعه از اهداف امام حسین(ع) بود، تصریح کرد: این موضوعات امکان پذیر نیست مگر اینکه ساختار حکومتی برپایه حکومت توحیدی باشد بنابراین به ما سفارش شده تا این ایام را با عظمت برگزار کنیم.

وی بیان کرد: مباحثی که در این ایام مطرح و عزاداری‌های که انجام می‌شود باید همراه با معارف اهل بیت(ع) باشد تا ریشه دار شده و اسلام در قلبها نهادینه شود.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی چند توصیه نیز به مداحان و شعرا داشت و گفت: توصیه این است که وقتی وقایع را توضیح و شرح می‌دهند از مقاتل و منابع صحیح استفاده کنند و بیشتر از آن چیزی که در مقاتل آمده برای مردم بازگو نکنند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که با هدف اباعبدالله الحسین(ع) همسانی داشته و صحیح است باید گفته شود، یعنی وقتی وقایعی که به زبان نوحه و مرثیه بیان می‌شود به نحوی به اهداف آن بزرگواران نزدیک شویم و طوری نباشد که موجب وهن شده و یا اینکه مطابق شان اهل بیت(ع) نباشد.

این مرجع تقلید با اشاره به عزاداری‌های مردم پایتخت شور و شعور حسینی اظهار کرد: عزدارای‌های که در زنجان انجام می‌شود پرشور بوده و مبالغه و برخی از حرکات که مناسب شان معصومین(ع) و به طور کلی مذهب شیعه نیست را در این شهر انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: مردم زنجان بر همان اساسی که در عرف جاری بوده به وظایفی که دارند انجام می‌دهند بنابراین می‌بینیم که مورد توجه جهانیان قرار گرفته و پایتخت شور و شعور حسینی لقب گرفته است به طوری که مردم دور هم جمع شده و در قالب راهپیمایی و دسته‌جات به تبیین شعائر حسینی می‌پردازند.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی تاکید کرد: به لطف خداوند متعال عزاداری‌های مردم زنجان هر سال باشکوه‌تر و عظمت‌تر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شیعه‌هراسی که از طرف دشمنان و به خصوص وهابیت دنبال می‌شود، گفت: این دشمنی وهابیت به ریشه‌های تاریخی برمی‌گردد، آنهایی که براساس سلفی‌گری و وهابیت برخورد و مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند ریشه در همان مسائل تاریخی دارد که راه ما را از آنها جدا کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: راه ما بعد از سقیفه و بعد از رحلت پیامبر(ص) از هم جدا شده است، اسلام ناب عبارت است از اسلام محمدی که پایه‌های فرهنگی آن براساس کتاب خدا و عترت پیغمبر(ص) است که این دوتا بنا به فرمایش آن حضرت از هم جدا نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم اسلام ناب را به دست بیاوریم در دو کانون باید آن را جستجو کرد که یکی قرآن و دیگری عترت است و در مقابل نیز اسلام اموی قرار دارد که شعارش براساس "حسبنا کتاب الله" است در حالی که خداوند در قرآن پیغمبر(ص) را مطرح کرده است.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با اشاره به این آیه « يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ...» از قرآن کریم بیان کرد: حضرت علی(ع) این را آیه شریفه را چنین تفسیر می‌کند که اگر در یک مسئله به اختلاف برخوردیم خداوند برای ما عیار را مشخص کرده است و این عیار خداوند و رسول خدا است، ایشان توضیح می‌دهند که مراد از خداوند یعنی آیات و محکمات قرآن و رسول یعنی سنتی که جامع و تمام خرد مسلمین بر او اتفاق داشته باشند مانند حدیث غدیر، داستان حدیث ثقلین که اینها به طور متواتر در اسناد ما شیعیان و همچنین اهل سنت موجود است.

وی با اشاره به برخی بدعتها همچون قمه‌زنی که در مواردی مورد سوء استفاده وهابیت در ترویج شیعه هراسی شده است اظهار کرد: نظام ما جمهوری اسلامی است که طبق قانون اساسی در این گونه موارد باید براساس قانون اساسی به نظر رهبر جامعه عمل کرد و اگر مقام معظم رهبری هر تشخیصی در این گونه موارد داشتند باید به این فرمایشات عمل شود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر