logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۷۲۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

استاد مطهری بزرگترین پرچمدار جهاد تبیین بودند

استاد-مطهری-بزرگترین-پرچمدار-جهاد-تبیین-بودند-
شهید والامقامی که علاوه بر مقابله با انحرافات دوران خود دست از فعالیت‌های سیاسی خود بر نداشتند و نقش تعیین کننده‌ای در مبازرات و روشنگری‌ها انقلاب اسلامی به بهترین شکل ایفا کردند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» هر فردی که مدرسه رفته و چیزی یاد گرفته با مفهوم تعلیم و تربیت و با آموزنده آن کاملا آشناست و از اهمیت و جایگاه معلم آگاهی دارد.

بیشتر بخوانید

اگر از دیدگاه آموزه‌های دینی بخواهیم به جایگاه معلم و تعلیم و تربیت نگاه کنیم، پی خواهیم برد که سفارشات بسیار زیادی رابطه با تعلیم و تربیت و جایگاه معلم شده در جامعه شده است و این اهمیت موضوع را می‌رساند.

به طور کلی از گذشته تاکنون پیامبران الهی را به عنوان معلم بشریت و انسانیت یاد برده می‌شود و اگر اساسی ترین کار در جامعه انسانی را تعلیم و تربیت بیان کنیم اغراق نکرده‌ایم. چرا که تعلیم و تربیت فرهنگ یک جامعه را می‌سازد.

از نگاه رهبران انقلاب اسلامی معلم جایگاه بسیار ارزشمندی در جامعه دارد به طوری که امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند؛ استعمارگران برای تسلط بر کشورها راهی بهتر از هجوم به فرهنگ و ادب کشورهای ضعیف ندارند.

مقام معظم رهبری هم بارها و بارها درباره نقش و جایگاه و ارزش تعلیم و تربیت و معلم سخنرانی و صحبت داشتند که به یکی از آنها اشاره می‌شود.

ایشان می‌فرمایند؛ اساتید و معلمان در سر کلاس درس، نه فقط درسی که می‌دهید، بلکه نگاهی که می‌کنید، اشاره‌ای که می‌کنید، لبخندی که می‌زنید، اخمی که می‌کنید، حرکتی که انجام می‌دهید و لباسی که می‌پوشید، بر روی دانش آموز اثر می‌گذارد. 

اگر به خود مراجعه کنیم، در می‌یابیم که عمیق‌ترین احساسات، عواطف و حالات خودمان اگر ریشه‌یابی شود، در آخر به یک معلم می‌رسیم که از آن برای زندگی الگوبرداری کرده‌ایم.

در واقع این معلم یا استاد است که می‌تواند فرد را شجاع یا جَبان، بخشنده یا بخیل، داکار یا خودپرست، اهل علم و طالب علم و فهم و فرهنگ، یا منجمد و بسته و پای‌بند به تفکرات جامد بار بیاورد.

معلم است که می‌تواند ما را متدین، باتقوا، پاک دامن، یا خدای ناکرده بی‌بندوبار، بار بیاورد و معلم چنین نقش مهم برای دانش آموز و دانشجو دارد. این نتیجه ارزش و تأثیر رفتار معلم یا استاد بر زندگی افراد را می‌رساند.

علامه استاد شهید مطهری که روز معلم به خاطر شهادت ایشان نامگذاری شده است و کمترین چیزی که می‌توان درباره استاد مطهری بیان کرد اخلاق، رفتار والای و شخصیت انقلابی و مردمی ایشان است.

صرفا با توجه به مطالعاتی که در برخی آثار ایشان انجام داده شده است می‌توان گفت ایشان از جمله افراد تاثیرگذار در جامعه هستند که جوانان و نوجوانان امروز کمتر ایشان را می‌شناسند و تنها نامی از ایشان در ذهن‌ها است و بايد در این زمینه اطلاعات زیادی به جامعه، اقشار و جوانان انقلابی صورت گیرد.

اگر بخواهیم درباره ایشان و فضای فرهنگی کنونی کشور ارتباطی برقرار کنم، می‌توانیم به بخشی از نظرات ایشان درباره دلایل گرایش به مادی‌گرایی و انکار دین و مذهب اشاره کنیم.

ایشان در کتاب علل گرایش به مادی‌گرایی به درستی بیان فرمودند؛ مذهب که می‌بایست دلیل هدایت و پیام‌آور محبت باشد، در اروپا(زمان حاکمیت کلیسا) به صورتی درآمد که تصور هر کس از دین و خدا و مذهب، خشونت، اختناق و استبداد بود.

 بدیهی است که عکس العمل مردم در مقابل چنین روشی جز نفی مذهب از اساس و نفی آنچه که پایه اولی مذهب است، یعنی خدا نمی‌توانست باشد!

شهید استاد مطهری آغازگر و ادامه دهنده مسیری روشن و خطیر بود و ایشان پرچمدار جهاد تبیین بودند.

فرزاد روحی/نخبه دکترای شیمی تجزیه دانشگاه تکمیلی علوم پایه زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر