logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۷۲۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد:

صادرات 80 درصدی گیوه زنجان به خارج از کشور

صادرات-80-درصدی-گیوه-زنجان-به-خارج-از-کشور-
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه طبق آمار دریافتی ۷۰۰هزار جفت میانگین سالانه تولید گیوه در استان است گفت: ۸۰درصد از این صنایع دستی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

میکائیل موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه در استان زنجان 2 هزار 500 نفر مشغول به فعالیت در این رشته هنری هستند تعدادی از این افراد مواد اولیه را تهیه و در بین بانوان هنرمند استان توزیع کرده و در نهایت بعد از بافت به کارگاه گیوه تحویل و زیره زده شده و آماده فروش می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به میانگین تولید سالانه گیوه گفت: ۷۰۰هزار جفت سالانه در استان توسط هنرمندان گیوه تولید می‌شود از این تعداد ۸۰درصد آن صادر شده و ۲۰درصد نیز در داخل کشور به فروش می‌رسد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص صادرات گیوه به کشورهای دیگر افزود: گیوه بیشتر به کشورهای عربی صادر می‌شود، کشورهایی از جمله عراق و باکو از این صنایع دستی استان زنجان استقبال زیادی می‌کنند و در داخل کشور نیز به استان‌های گرمسیر ارسال می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه گیوه پاپوش تابستانی سبک و بادوام و مناسب برای پیاده روی طولانی مدت است، افزود: گیوه بافی قدمتی یک هزار ساله دارد منشأ آن به کردها برمی‌گردد این هنر جزو صنایع دستی استان زنجان و یک هنر کاملا دست ساز است به دلیل خنک نگه داشتن پا در تابستان در مناطق گرمسیر استفاده زیادی از آن می‌شود.

وی افزود: مواد اولیه برای بافت گیوه شامل نخ پنبه یا نخ قالی، نخ ابریشم، قلاب بافندگی و زیره است زیره چرم، تزریق و فوم سه نوع زیره قابل استفاده در این صنایع دستی است رویه گیوه توسط خانم‌ها در منزل بافته می‌شود. و زیره‌کشی آن توسط مردان در کارگاه انجام می‌گیرد این هنر بیشتر در بین زنان روستایی رواج دارد در کنار کار روستا به گیوه بافی نیز می‌پردازند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه دستگاه‌های جدیدی برای آماده سازی زیره گیوه در استان وجود دارد افزود: خوشبختانه امروزه زیره‌زنی و آماده سازی گیوه با دستگاه انجام می‌شود در گذشته نه چندان دور زیره زنی فقط به صورت دستی بود و زمان زیادی صرف این کار می‌شد و تعداد محدودی گیوه آماده می‌شد اما امروزه این دستگاه جدید کار را آسان‌تر کرده و محدودیتی برای زیره زنی وجود ندارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر