logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
[ شناسه خبر : ۳۷۱۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
توسعه صنعت پرورش ماهی ماهنشان نیازمند توسعه امکانات است:

کمبود امکانات سد راه آبزی‌پروران ماهنشانی

کمبود-امکانات-سد-راه-آبزی‌پروران-ماهنشانی-
شهرستان ماهنشان قطب تولید ماهیان سردابی در شمالغرب کشور است که با وجود توسعه این صنعت می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال افراد زیادی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شهرستان ماهنشان یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که استقرار این شهرستان در جوار رود قزل‌اوزن موهبتی بزرگ است، از هر سو که بنگری وجود این رود برای شهرستان منفعت و نعمت است.

بیشتر بخوانید

وجود این رود در ماهنشان سبب توسعه باغات انگور، زرد‌آلو و  پسته و تشکیل مزارع پرورش ماهی شده است. پرورش ماهیان سردابی شغلی است که شاید بیشترین آمار از مشاغل موجود در سطح شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف را به خود اختصاص دهد. ماهنشان یکی از قطب‌های پرورش ماهی در شمال غرب کشور و رتبه نخست تولید آبزیان را در سطح شهرستان‌های استان زنجان داراست. 

در این شهرستان در حال حاضر ۷۶۵ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها غیر فعال هستند و از فعالیت این مزارع سالانه حدود ۱۲ هزار تن، ماهی تولید می‌شود که به استان‌های تهران،مازندران و ... و نیز به کشور‌های ارمنستان و آذربایجان و ... صادر می‌شود. 

از این تولید از لحاظ اقتصادی سالانه حدود ۷۲۰ میلیارد تومان عاید کشاورزان و بهره‌برداران منطقه می‌شود که این رقم بسیار خوبی است که می‌تواند در رشد و توسعه اقتصاد شهرستان تاثیر‌ بسزایی داشته باشد. 

مزارع پرورش موجود در سطح شهرستان ماهنشان مسائل و مشکلاتی نیز دارند که از جمله آنان کمبود کارخانه تولید خوراک ماهی، نبود آزمایشگاه برای شناسایی بیماری‌ها و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری از جمله مشکلاتی است که صاحبان پرورش ماهی و فعالین آبزی‌پروری با آن رو به رو هستند. 

یکی از فعالین این حوزه در گفتگو با موج رسا گفت: صنعت پرورش ماهی شغلی است سالم و  با درآمد خوب که متاسفانه در این حوزه نیز وجود مشکلات سبب رنجش، ناراحتی و دلسردی فعالین این حوزه می‌شود. 

کمبود کارخانه‌های تولید خوراک ماهی

با توجه به اینکه شهرستان ماهنشان دارای ۷۵۰ مزرعه پرورش ماهی است در قبال آن نیز نیازمند وجود کارخانه‌های تولید خوراک ماهی است، اکنون یک واحده تولید خوراک ماهی در شهرک صنعتی ماهنشان وجود دارد که تولیدات خود را به بازار فروش عرضه می‌کند ولی با توجه به تعداد بالای مزارع این واحد مسلما جوابگوی تعداد مزارع نیست و باید تمهیداتی اندیشیده شود و تعداد واحد‌های تولیدی افزایش یابد. 

نبود آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری ماهیان سردآبی: مطمنا شهرستانی با این تعداد مزارع و با این میزان تولید نیازمند آزمایشگاهی است که بیماری‌های موجود را به موقع شناسایی و اقدام به درمان شود تا از تلفات و ضرر‌های مای جلوگیری شود که این امکان در شهرستان نبوده و برای تشخیص بیماری‌ها افراد به ناچار به آزمایشگاه‌های موجود در سایر شهر‌ها مراجعه می‌کنند. 

نبود صنایع تبدیلی

وجود صنایع تبدیلی در شهرستانی که قطب تولید ماهیان سردابی است نیازی مبرم و ضروری است که تولیدات ماهی شهرستان به نام خود این شهرستان تولید و به بازار عرضه شود در حالی که جای خالی این صنایع کاملا محسوس بوده و تولیدات این شهرستان به نام شهرستان و شاید گاها به نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود و در اصلاح عامیانه به نام ماهنشان و به کام دیگری است. 

نبود بازار‌های فروش

در شهرستان ماهنشان برای فروش این تولیدات محل و جایگاهی در نظر گرفته نشده است که این موضوع نیز از جمله دلایلی است که فعالان این حرفه را با مشکل رو به رو کرده است. یکی از فعالان این حوزه در گفتگو با موج رسا گفت: متاسفانه بازار و تمهیداتی برای فروش محصولات در نظر گرفته نشده است و مزارع داران در زمان فروش گاها ناچار هستند محصولات تولیدی خود را به مبلغی کمتر از مبلغ واقعی بفروشند که این خود مشکل اساسی در این حوزه است. 

یکی دیگر از فعالین این حوزه بیان کرد: کارخانه تولید خوراک ماهی در این شهرستان ناچیز است اگر تعدادی کارخانه در این شهرستان ایجاد شود هم نیاز استخر‌ها رفع می‌شود و هم با ایجاد کارخانه‌ها تعدادی شغل ایجاد می‌شود که جوانانی که جویای کار هستند می‌توانند در آنجا فعالیت کنند. 

یکی دیگر از استخر داران ماهنشانی گفت: اگر کارخانه‌‌هایی وجود داشته باشد که کار پاکسازی و بسته‌بندی این محصولات را انجام دهد محصول تولیدی به نام شهرستان ارائه می‌شود و این از لحاظ اقتصادی و شناخته شدن شهرستان در سطح کشور می‌تواند نقش اساسی ایفا کند. امید است که فعالان این عرصه مورد حمایت واقع شده تا تولیدات خود را افزایش دهند و زمینه اشتغال تعداد بیشتری از جوانان در زمینه‌هایی تولید و بسته‌بندی آبزیان فراهم شود تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی در سطح شهرستان باشیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر