logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۷۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

اعتیاد به فضای مجازی خطری بیخ گوش خانواده‌ها

اعتیاد-به-فضای-مجازی-خطری-بیخ-گوش-خانواده‌ها-

غرق شدن والدین و به تبع آن، فرزندان در فضای مجازی از مهمترین و خطرناک‌ترین آسیب های خانوادگی در جامعه است.

به گزارش موج رسا; در گذشته‌های نه چندان دور، دورهمی‌ها فرصت مناسبی برای بیان خاطرات، احساس‌ها، دردل‌ها و حرف‌های مختلف بود. ولی امروز این فرصت از خیلی از افراد گرفته شده و جای خود را به گشت و گذار در فضای مجازی داده است. 

وقتی پا به یک مهمانی و مراسم می‌گذارید کمی به اطراف خود دقت کنید، متوجه خواهید شد بیشتر افراد بدون اینکه حرفی بزنند به موبایل‌های خود خیره شده‌اند و ساعت‌ها وقت خود را صرف فضای مجازی می‌کنند. این رفتار باعث شده تا کودکان نیز به تقلید از والدین خود به سمت این فضای غیر واقعی گرایش پیدا کنند.

برای کارشناسان حوزه‌های مختلف اینکه چطور می‌شود یک کودک پنج ساله از تبلت یا تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند آنچنان که باید قابل فهم نیست. ولی امروزه کودک‌های بیشماری ساعت‌ها وقت خود را با گوشی و تبلت می‌گذرانند که این مسئله می‌تواند برای آینده آنها بسیار خطرناک باشد.

والدین حضور در فضای مجازی را به هم‌کلامی با کودکانشان ترجیح می‌دهند

جعفر بای آسیب شناس در این رابطه می گوید: در گذشته والدین مقداری از زمان خود را صرف بازی و مکالمه با کودکان می‌کردند ولی از زمانی که مویابل‌ها و تبلت‌های هوشمند به خانواده‌های ما راه پیدا کرده کمتر پدر یا مادری را می‌بینیم که بازی و هم کلامی با کودک خود را به فضای مجازی ترجیح دهد و از سوی دیگر هم تنهایی کودکان در خانه و بهانه‌گیری های آنها باعث شده تا والدین هم کودکان را به دنیای مجازی و بازی‌های آنلاین دعوت کنند.

وی عنوان کرد:  والدین برای راحتی کار خود، کودکان را به حال خودشان وا می‌گذارند و مسلما این امر آسیب‌های فراوانی به جامعه و خود کودک وارد می‌کند که به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست. 

بای ادامه داد: فضای مجازی نیز مانند سایر اقسام تکنولوژی می‌تواند در بسیاری از موارد مفید واقع شود. در این خصوص فضای مجازی بستری را برای نسل نوجوان و جوان فراهم کرده است که می‌توانند با استفاده از آن در زمینه آموزشی وضعیت بهتری را تجربه کنند.

بای اظهار کرد: اینترنت، تلفن هوشمند و فضای مجازی هر چند در صورت استفاده نادرست خطرات فراوانی را برای کودکان و نوجوانان به دنبال خواهد داشت ولی اگر روش استفاده صحیح از آن را یاد بگیریم و فرهنگ درستی در این خصوص وجود داشته باشد می تواند کمک بسیاری برای کودکان و نوجوانان باشد.

منع کلی استفاده از اینترنت اشتباه‌ترین راهکار تربیت جوانان است

وی افزود: عده‌ای برای جلوگیری از آسیب هایی که فضای مجازی بر جوانان و نوجوانان دارد، منع استفاده از اینترنت را توصیه می کنند؛ اما به عقيده روانشناسان اين روش اشتباه ترين گزينه در این خصوص است که می تواند به عاملی تحریک کننده در گرايش بيشتر فرزندان به استفاده از اينترنت تبدیل شود.

بای اظهار کرد: ایجاد محدودیت باعث حساسیت بیشتر جوان و نوجوان می شود. برای کاهش آثار مخرب فضای مجازی باید طریقه استفاده درست از این ابزار را به آنان نشان داد. بنابراین رفتار صحيح والدين و ارائه راهکارهایی که بهترين گزينه جهت تصحيح رفتار کودکان، نوجوانان و جوانان است و بیشتر از آنکه لجبازی فرزند را تحریک کند، موجب راهنمایی و همراهی آگاهانه آنها می شود.

کنترل نامحسوس بهترین راه نظارت والدین به فرزندان در فضای مجازی

وی اضافه کرد: یکی از برنامه هایی که می‌تواند دغدغه خانواده‌ها را در حوزه نظارت در استفاده از موبایل و اینترنت برطرف کند و علاوه بر آن می‌تواند نظارت والدین بر عملکرد کودکان و نوجوانان را افزایش دهد و به نوعی کنترل نامحسوس آن‌ها در دنیای مجازی است..

گفتنی است، فضای مجازی به عنوان جادوی جام جهان نمای هزاره سوم یکی از ابزارهایی است که در آینده بشریت نقش مهمی را ایفا می کند و با توجه به تغییراتی که بصورت مداوم در آن ایجاد می شود باید مسیر درست استفاده از آن را نیز شناسایی کرد. لذا برای جلوگیری یا کاهش آسیب های اینترنتی باید به اقدامات پیشگیرانه ای مانند آگاهی بخشی به مردم از طریق رسانه های جمعی، آموزش دانش آموزان و دانشجویان و تصویب قوانین مختلف مبارزه با جرایم اینترنتی نیز توجه کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر