logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۷۱۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

سنگینی سکوت در کاروانسرای دُخان تاریخی زنجان

سنگینی-سکوت-در-کاروانسرای-دُخان-تاریخی-زنجان-
کاروانسرا دُخان زمانی محل تردد بازرگان، تجار و مردم بود که هیاهو و شلوغی در آن موج می‌زد اما امروزه سکوت غمناک در دل آن حاکم است شاید برای خیلی از افراد نامی ناآشنا است که به گوششان هم نخورده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» کاروانسرا دخان در قلب بافت تاریخی زنجان قرار دارد که از نظر جغرافیایی از سمت شمال به خیابان مسگرها و از سمت غرب به سعدی جنوبی مشرف است.

بیشتر بخوانید

این کاروانسرای درون شهری بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد که جزو بناهای تاریخی دوره قاجاریه محسوب می‌شود. هدف از ساخت این بنا ایجاد مکانی برای فروش توتون و تنباکو بوده و نام این کاروانسرا برگرفته از همین کاربری است.

امروزه این بنای تاریخی کاربری خود را از دست داده و آن شلوغی و هیاهویی که در زمان قدیم داشته و محل رفت و آمد تجار و بازرگان و... بوده الان سکوتی غمناک در آن حاکم است و به عنوان انبار و پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی حجره‌ها متروکه شده و به ندرت در برخی حجره‌های دیگر نیز فروش مس و چاقو به چشم می‌خورد.

سبک معماری کارونسرا دخان سبک ایرانی است که دارای حیاطی مرکزی با رواق‌هایی که در چهار طرف آن قرار گرفته خلاقیت معماران ایران را به نمایش گذاشته است.

سر در حجره‌های جنوبی با کاشی‌هایی که به رنگ مشکی، فیروزه‌ای و زرد است با نقوش از اشکال هندسی تزئین شده است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

چوب یکی از مصالح اصلی استفاده شده در این بنا بوده و آجر، خشت و ملات از دیگر مصالحی که در این ساختمان قدیمی به کار گرفته شده است.

ایوان، راهرو، بالکن، میانسرا و سه دروازه بزرگ در این بنای تاریخی وجود دارد، کاروانسرا دخان با قدمت طولانی که دارد همچنان شکل قدیمی خود را حفظ کرده است.

کاروانسرا دخان توسط حاج علی قلی بنا شده به دلیل آسیب دیدگی قسمت شمالی بنا، مرمت آن را سال ۱۳۷۸ خانم المیرا ابراهیمی کارشناس مرمت بناهای تاریخی شروع و سال ۱۳۸۹به پایان رسانده است.

این بنای تاریخی زیبا سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۶۹ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر