logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۶۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
به بهانه بازنمایی عملیات ثامن الائمه در هفته دفاع مقدس؛

عملیاتی که برای صدام گران تمام شد/ عملیات ثامن الائمه نمایش اقتدار رزمندگان اسلام

عملیاتی-که-برای-صدام-گران-تمام-شد-عملیات-ثامن-الائمه-نمایش-اقتدار-رزمندگان-اسلام

عملیات ثامن الائمه به دستور امام خمینی (ره) از سوی رزمندگان اسلام انجام شد که پیروزی در آن برای صدام گران تمام شد.

به گزارش موج رسا; 31  شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: تاریخ دفاع مقدس برهه‌ای تکرار نشدنی در تاریخ کشور است.

مهدیخانی افزود: باید قدردان رشادت‌های دفاع مقدس بوده و بر این اساس نسبت به تبیین نسل جوان اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه امسال بازنمایی عملیات ثامن‌الائمه نیز در شهرستان ابهر انجام خواهد شد،افزود: رژه نیروهای مسلح نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

این مسئول اضافه کرد: حضور نیروهای مسلح در نماز جمعه، غبارروبی مزار شهدا، تکریم سربازان در پادگان‌های نیروهای مسلح از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

وی همچنین از انجام دیدارهایی با خانواده شهدا نیز خبر داد و تصریح کرد: تجلیل از کارمندان و کارگران آن دوران در دستگاه‌های اجرایی استان و پخش برنامه‌های مناسبتی از صدا و سیما از دیگر برنامه‌هایی است که طی هفته دفاع مقدس اجرایی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و اضافه کرد: چون بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس همراه است، در مدارس نیز یک سخنرانی ویژه دفاع مقدس انجام خواهد شد.

 

*عملیات ثامن الائمه

گفتنی است،عمليات ثامن الائمه،در هشتم آبان ماه سال 1359 يعني زماني كه 39 روز از حمله رژيم بعث عراق به ايران مي گذشـت، با تلاش نيروهاي بعثي براي تصرف اين شهر روبـه رو بـود.درسـت زمـاني كـه حـدود يـك هفتـه از تـلاش نيروهاي بعثي براي تصرف آ بادان مي گذشت، حضرت امام خميني (ره) خطاب به نيروهاي مسلح فرمودنـد كه «حصرآبادان بايد شكسته شود.

عراقي ها براي تصرف آبادان در هشتم آبان ماه 1359 در منطقه ذوالفقاري، بر روي رودخانـه «بهمنـشير» پـل شناور نصب كردند و با عبور دادن قسمتي از نيروهاي خود وارد آبادان شدند. نيروهاي عراقي بـه ايـن دليـل منطقه «ذوالفقاري» را براي ورود به آبادان انتخاب كرده بودند كه با استفاده از پوشش نخلستان هـا بتواننـد از ديد رزمندگان اسلام دور بمانند و به راحتي وارد شهر شوند.با چنين وضعيتي، آبادان در يك محاصـره 330 درجـه اي قـرار مـيگرفـت وعبـور از رودخانـه بهمنـشيرمـي توانـست آن را بـا خطـر جـدي روبـهرو كنـد.

 با گذشت از روي رودخانه بهمنشير، نيروهاي بعثي فكر مي كردند كـه آبـادان را بـراي هميـشه از آن خـود كرده اند اما در پي دستور امام (ره) يكي از چهار عمليات بزرگ و برجسته تاريخ دفاع مقدس رقـم خـورد و آن عمليات ثامن الائمه بود.

از نظر كارشناسان،عمليات ثامن الائمه نقطه عطف و مبدا آغاز راهبرد مرحلـه دوم جنگ محسوب مي شود و يكي از نقاط اعتماد به نفس در راهبرد مرحله دوم، عمليات ثامن الائمـه (ع) بود كه حلقه واسط و مبدا تحول به شمار مي رفت.

 شكل گيري طرح هاي سپاه و ارتش براي شكست حصر آبادان پيرو فرمان امام راحل، طرح هاي مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش براي شكستن حصر آبادان شكل گرفت و آغاز شد.در طرح مشترك سپاه و ارتش، سه محور اصلي و يـك محـور فرعـي بـراي انجـام عمليات در نظر گرفته شده بود.

در اين طرح، محور شمالي شامل مناطق دارخوين و محمديه و محور جنوبي شامل محور فياضيه و ايستگاه هفت بود. بر اساس اين طرح، تعدادي از نيروها نيز در محور جـاده ماهـشهر و آبادان وظيفه پشتيباني از عمليات را داشتند. در اين ميان، محور دارخوين و فياضيه به دليل هـدف تـصرف و تامين پلهـاي حفـار و قـصبه داراي اهميـت بيـشتري بودنـد و در صـورت برخـورداري نيروهـاي خـودي از سرعت عمل، امكان انهدام و اسارت بسياري از افراد دشمن در اين محور وجود داشت.

در مقابل، دشـمن بـه دليل برخورداري از نيروهاي احتياط و به ويژه امكان به كارگيري لشگرهاي پنج مكـانيزه و 9 زرهـي تحـت امر سپاه سوم، در موضع برتري قرار داشت اما نيروهاي خودي با توجه به شـناخت دقيـق از دشـمن، ويژگـي برترعملياتي، تركيب جديد سپاه و ارتش كه پيش از اين هرگزدر اين سطح وجود نداشـت و بهـره بـرداري مناسـب از زمـين، از موقعيت بهتري نـسبت بــــــه دشـمن برخوردار بودند.

 در كنار همه اين عوامل، ساده انگاري نيروهاي بعثي و اينكه توان نظـامي آنهـا بـسيار بيـشتراز طـرف مقابـل است، موجب مي شد تا پيروزي بردشمن آسان شود. عمليات ثامن الائمه ساعت يك بامداد روز پنجم مهر ماه سال 1360 بود كه رزمندگان اسلام عمليات خود را بـا رمـز «نـصر مـن االله و فتح قريب» آغاز كردند و اين عمليات پـس از دو روز تـلاش و اسـتقامت و دلاوري رزمنـدگان اسـلام نتيجـــه داد و فرمان تاريخي امام خميني (ره) مبني بـر شكـست حـصرآبـــادان تحقـق يافـت.

 مقاومتي كه نيروهاي عراقي در برخي از محورها از خود نشان دادند، از هوشياري نسبي دشمن خبـرمـي داد اما اين تنها كافي نبود زيرا شناخت نادرست فرماندهان نظامي عراق نسبت به توان نيروهاي خـودي و نـاتوان انگاشتن طرف مقابل سبب شد، در برابر نيروهـاي ايرانـي نتواننـد واكنـشي مناسـب و در خـور نـشان دهنـد.

هوا كم كم داشت روشن مي شد و با روشن شدن هوا و ادامه پيشروي هاي رزمندگان اسلام، نخستين ضربه شكننده بر نيروهاي بعثي وارد آمد اما ايـن پايـان كـار نبـود و نيروهـاي بعثـي همچنـان در منطقـه پـل حفـار مقاومت مي كردند.هر لحظه كه از روز مي گذشت، نيروهـاي بعثـي بـيش از پـيش توسـط نيروهـاي ايرانـي تحت فشار قرار داشتند و خود را مستاصل مـي ديدنـد.

از سـوي ديگـر، در پـي تغييـر وضـعيت ميـدان نبـرد، فرماندهي نيروهاي عراق تلاش مي كرد تا تاريك شدن هوا به مقاومت در پل حفار ادامـه دهـد زيـرا دشـمن قصد داشت با تقويت منطقه، ابتـدا منطقـه سـرپل را حفـظ كنـد و پـس از آن، بـا نـصب پـل روي رودخانـه كارون، نيروهاي محاصره شده را نجات دهد و سپس با استقرار در منطقـه غـرب رودخانـه كـارون از ادامـه پيشروي نيروهاي ايراني جلوگيري كند.

جاده ماهشهر- آبادان حدود ساعت هشت و نيم روز پنجم مهـر مـاه 1360 آزاد شد و در پي آن، پيشروي نيروهاي خودي از شمال به جنوب و تـصرف پـل قـصبه شـد و امكـان مقاومت از عراقيها سلب شد.بعد از ظهرهمان روز، بخشي از پل حفـار توسـط رزمنـدگان اسـلام محاصـره شد اما عراقي ها براي باز نگه داشتن عقبه نيروهاي محاصره شده خـود در شـرق كـارون، همچنـان مقاومـت مي كردند، چنانكه با تاريك شـدن هـوا حركـت سـتون نيروهـاي دشـمن از سـمت جـاده اهـواز بـه سـمت خرمشهر ديده ميشد.به اين ترتيب، روز نخست عمليات در حالي رو پايان مي گذاشت كه دشـمن بـه دليـل عقب ماندگي، توان مقابله نداشت و تنها به تاريك شدن هوا، باز نگاه داشتن پل حفار براي تقويت منطقـه يـا امكان عقب نشيني نيروهاي محاصره شده خود، اميد بـسته بـود.

 

*روز دوم

روز دوم عمليات ثامن الائمه (ع) در حالي آغاز شد كه پيـشروي نيروهـاي ايرانـي همچنـان ادامـه داشـت و دشمن ياراي نشان دادن واكنش جدي نداشت و از بعد از ظهر روز دوم، نيروهاي عراقـي بـه تـدريج تـسليم شـــدند يـــا عقـب نشيني كردنـد و سـرانجام در پايـــان ايـــن روز منطقـــه ســـرپل دشـــمن آزاد شـد.

 

*روز سوم

 در روز سوم رزمندگان اسلام به پاكسازي منطقه پرداختند تا اينكه محاصره آبـادان بـه پايـان رسـيد و فرمـان امام خميني (ره) مبني بر شكستن حصرآبادان، در مدت 48 ساعت تحقق يافـت و نيروهـاي خـودي پـس از پاكــسازي كامـل منطقـــــه، در سـاحل شـرقي رودخانه كارون اسـتقرار يافتند.

در اين عمليات علاوه بر آزادسازي منطقه اشغالي در شرق رودخانه، بخش وسيعي از نيروهـاي خـودي آزاد و براي عمليات بعدي آماده شدند.

شكست در اين عمليات به قدري براي صدام سنگين بود كه پس از پايان عمليات و شكست نيروهاي بعثـي، وي هفت نفر از فرماندهان خود را تيرباران كرد و امروز، سال ها از اين عمليات پيروزمندانه مـي گـذرد امـا هر بار كه خاطرات آن ايام مرور مي شـود، ابعـاد تـازه اي از ايـن اقـدام شـجاعانه و تاكتيـك بـالاي نظـامي رزمندگان ايران اسلامي در اين عمليات بازگو مي شود و بر شيريني آن براي نسل امروز افزوده مي شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر