logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۴
[ شناسه خبر : ۳۶۴۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان:

رها‌سازی ماهی قرمز در رود‌‌خانه‌‌ها مخرب محیط زیست است‌

رها‌سازی-ماهی-قرمز-در-رود‌‌خانه‌‌ها-مخرب-محیط-زیست-است‌
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه رها‌‌سازی ماهی قرمز در رودخانه‌‌ها مخرب محیط زیست است‌ گفت: مردم از رها‌‌سازی ماهی‌های قرمز در رودخانه‌های خودداری کنند.

حسین‌علی ملکی در گفتگو با خبرنگاپایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: رها‌سازی ماهی قرمز در رودخانه‌های مخرب محیط زیست است؛ چون شرایط مقاومتی بالایی دارد باعث می‌شود که به محیط زیست آسیب وارد شود، به همین خاطر نباید این گونه‌ها را وارد اکوسیستم‌های طبیعی از جمله رودخانه‌های دائمی شهرستان ماهنشان (قزل‌اوزن، انگوران چای و قلعه چای) کرد.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: بهتر است مردم ماهی‌ها را در حوضچه‌ها و استخرهای داخل پارک‌ها رها کنند و از رها‌سازی در منابع آبی شهرستان به شدت خودداری کنند.

ملکی تصریح کرد: اگر قصد نگهداری ماهی را دارند در ظروف بزرگتر یا در آکواریوم شخصی نگهداری شود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه چند سالی است شاهد آن هستیم که مردم پس از تعطیلات ایام نوروز (سیزده) ماهی قرمز خود را در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و... رها می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان افزود: رها‌سازی ماهی قرمز می‌تواند برای سایر آبزیان بسیار خطرناک باشد و این آسیب در حال حاضر خود را آشکار نمی‌کند و با گذشت چندین سال آسیب‌ها و مشکلات خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: ماهی قرمز از گروه کثیر ماهیان بوده و جزء ماهیان بومی کشور نیست، این ماهی نسبت به طیف وسیعی از شوری آب، غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است.

ملکی تاکید کرد: نکته دیگر این است که در فرهنگ سنتی ما ماهی قرمز جایی نداشته و ندارد و حتی از هفت سین گذشتگان ما نیز محسوب نمی‌شود.

وی مطرح کرد: این ماهی نماد عید کشور چین است که وارد فرهنگ ما شده است، حال این ماهی عضو جدا نشدنی سفره‌های هفت سین مردم ایران شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان عنوان کرد: با این حال باید به مردم آگاهی داده شود که بعد از ایام عید این ماهی را وارد اکوسیستم طبیعی نکنند.

وی اظهار کرد: سال‌هاست که کارشناسان محیط زیست نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سایر محیط‌های طبیعی هشدار می‌دهند.

ملکی گفت: هر چند که توصیه بسیاری از کارشناسان این است که برای رعایت حقوق سایر حیوانات بومی نسبت به خرید ماهی قرمز اقدام نشود اما در صورت خرید، به هیچ عنوان ماهی قرمز در طبیعت رها‌سازی نشود.

وی یاد‌آور شد: ماهی قرمز گونه‌ای غیر بومی است که به صورت عمدی یا تصادفی به دلیل فعالیت‌های انسانی به خارج از محدوده طبیعی خود وارد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست افزود: این ماهی‌ها در صورتی که بتواند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کند، تولید مثل می‌کند و جمعیت‌های پایداری را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: در نتیجه این‌ گونه‌های غیر بومی مانند ماهی قرمز در محیط جدید مستقر می‌شود و تبدیل به گونه ای مهاجم خواهد شد که فوق‌العاده به سایر گونه‌ها ضرر می‌رساند.

ملکی مطرح کرد: ماهی قرمز بومی کشور چین است که قادر به تحمل طیف وسیع دما، شوری و آلودگی آب است، به همین دلیل می‌تواند شرایط محیط جدیدی که وارد آن می‌شود را تحمل و خود را با آن سازگار کند.

وی با توجه به اینکه یکی از خصوصیات مهم در زمینه تولید مثل ماهی قرمز، وقوع پدیده ماده‌زایی در اینگونه است گفت: در این حالت ماهی ماده می‌تواند بدون حضور ماهی نر و با استفاده از اسپرم ماهیان نر تخمک‌های خود را بارور کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان ابراز کرد: همین امر سبب می‌شود که ماهی قرمز به سرعت در محیط‌های وارد شده جمعیت‌های پایداری را تشکیل دهد و تبدیل به گونه‌ای مهاجم و خطرناک برای منطقه شود.

وی عنوان کرد: از جمله آثار زیانبار حضور ماهی قرمز در محیط‌های طبیعی می‌توان به افزایش آلودگی و تیرگی آب اشاره کرد.

ملکی افزود: تغذیه از گیاهان و مواد آلی موجود در بستر آب و از بین بردن گیاهان آبزی که برای ماهیان بومی دیگر به عنوان آشیانه و محل تخم ریزی استفاده می‌شود نیز از آثار مخرب وجود ماهی‌های قرمز است.

وی تاکید کرد: رقابت تغذیه‌ای با سایر گونه‌های بومی، کمک به رشد بی‌رویه جلبک، کاهش رفتار تولید مثل برخی دوزیستان بومی در حضور این گونه ماهی‌ها و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از جمله دیگر آثار مخرب زیست محیطی ماهی قرمز است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر