logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۶۴۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
جلوه‌ای از زیبایی‌های بهاری استان زنجان؛

طبیعت زیبا‌ی منطقه قارقالان ماهنشان

طبیعت-زیبا‌ی-منطقه-قارقالان-ماهنشان
طبیعت زیبا‌ی منطقه قارقالان در شهرستان ماهنشان قرار داد، طبیعت بکر این منطقه در اواخر بهار و اوایل تابستان بسیار جذاب و دیدنی است و آب شدن برف‌ها و صدای پرندگان و مناظر طبیعی بکر زیبایی این منطقه را چند برابر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» طبیعت زیبا‌ی منطقه قارقالان علم کندی در شهرستان ماهنشان قرار دارد، فاصله روستای علم کندی از شهر زنجان ۱۸۰ کیلومتر و از شهر ماهنشان تا روستای علم کندی ۷۰ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید

علم کندی به دلیل دارا بودن کوه‌های زیبا و سرسبز و منطقه ییلاقی مناسب و سرچشمه گرفتن آب از کوه‌های برفی قارقالان دارای مناظر بسیار زیبا بخصوص در فصل بهار و تابستان است.

 آبی که از کوه‌های قارقالان سرچشمه می‌گیرد و از روستا عبور می‌کند جلوه خاصی به این منطقه می‌دهد و جلوه‌ خاصی به این منطقه می‌بخشد.

منطقه قارقالان در ارتفاع تقریبا ۳ هزار متری قرار دارد، همانطور که از نامش پیداست این منطقه آب و هوای خنکی دارد.

قارقالان در ترکی یعنی جایی که برف می‌ماند، در ارتفاعات قارقالان در خرداد ماه هم برف جود دارد اما هوای آن سرد نیست. 

صدای آب شدن برف‌ها از زیر توده‌های برف‌ها و جاری شدن جویبارها بسیار دلپذیر و آرامش دهنده است.

قارقالان به دلیل پوشش گیاهی مناسب یک مرتع فوق‌العاده برای دام‌ها در فصل تابستان به شمار می‌رود.

دامداران چندین روستا از روستا‌های شهرستان‌های ماهنشان، هشترود و میانه آذربایجان شرقی (مانند روستاهای انجمن، رجعین، زنجان، طوق و…) برای چرای دام‌هایشان به این منطقه می‌آیند.

مسیر روستای علم کندی تا پای کوه قارقالان جزء زیباترین و بکرترین مناطقی است که در استان زنجان می‌توان یافت، جویبارها و سرسبزی خاص این مسیر بسیار آرامش بخش است.

این مسیر برای پیاده‌روی، مسیری فوق‌العاده است، غار‌هایی با ارتفاع نامعلوم، چشمه‌هایی با آب سرد و شیرین از مناظر زیبای این مسیر است‌.

لازم به ذکر است ییلاقات علم کندی از آثار ثبت شده در اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان است.

درختان میوه مختلف و گیاهان معطر و دارویی مانند چای کوهی، کاکوتی، توکلوجه یا همان مرزن جوش، گلپر و پونه در این منطقه کوهستانی سرسبز به وفور یافت می‌شود.

 قارقالان سرزمین ریواس نیز به شمار می‌رود، در این منطقه ریواس‌های آبدار و بزرگی می‌روید.

 بهترین زمان برای این سفر به این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان است، البته به دلیل وجود داشتن خانه گردشگری در این روستا گردشگران می‌توانند در فصل‌های سرما از این روستا بازدید کنند و شب ها در این خانه اقامت داشته باشند.

 این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و چرای دام بسیار غنی است، اکثر مردم این روستا به دام‌پروری مشغول هستند و محصولات لبنی یکی از بهترین سوغاتی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

از روستای زیبای علم کندی تا پای کوه قارقالان حدودا ۲ تا ۳ ساعت باید پیاده روی کرد، این مسیر کوهستانی بوده و دارای مناظر طبیعی است.

 از پایه کوه تا قله قارقالان حدودا ۸۰ دقیقه زمان لازم است اما در کل ۳ ساعت زمان لازم داریم تا از پایه کوه تا قله قارقالان رفته و برگردیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر